M82 Cigarren - Lars Zetterlund/ Peter Rosén

Bilder från galleriet
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M82 Cigarren - Lars Zetterlund/ Peter Rosén

Post by Jonas »

Lasse och Peter,

Världsklass!

Jag hade ärligt talat inte trott att man kunde ta en så pass skarp bild med ett S-C-teleskop. Jag trodde ärligt talat inte man kunde ta en så detaljerad bild med ett relativt litet teleskop - i sammanhanget!

Allt i bilden är fantastiskt! Man skulle kanske t.o.m. kunna skönja förändringar efter senaste supernovan? Har du kontrollerat det?

Hur som helst en bild att drömma om att kunna ta!

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M82 Cigarren - Lars Zetterlund/ Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Fantastisk bild!

Att se några rester efter SN 2014J ligger dock bortom möjligheternas ramar. Visserligen kunde man med Hubble-teleskopet så sent som i oktober 2016 skönja ett ytterst svagt ljuseko, men idag tror jag inte det går ens med det teleskopet.

Mvh
Hans Bengtsson
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M82 Cigarren - Lars Zetterlund/ Peter Rosén

Post by Jonas »

Å andra sidan har man pratat om att det i M82 inträffar ca. 1 supernovaexpolsion/10 år och att effekterna av dessa syns ganska snart efter explosionen. Det är iofs ett relativt uttryck. Kanske inte idag men om några år?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: M82 Cigarren - Lars Zetterlund/ Peter Rosén

Post by Tannerswe »

Grym bild! härligt att få se så mycket detaljer som för oss flesta är betydligt mindre i storlek :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M82 Cigarren - Lars Zetterlund/ Peter Rosén

Post by Peter R »

Spännande, jag hade missat det här med ljusekot efter supernovan https://www.spacetelescope.org/images/opo1742a/" onclick="window.open(this.href);return false; .
Men nu har vi en referensbild som vi kan använda vid nästa SN-utbrott inom några år :D

/*Peter R
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M82 Cigarren - Lars Zetterlund/ Peter Rosén

Post by Lazze »

Tack för kommentarerna och jag hade också bommat att det fanns bilder på ljusekot. Men jag misstänker att det behövs några lottovinster för uppgradering av mina grejjer innan det går att fånga något sådant. Fast å andra sidan kan ju nästa ljuseko också vara starkare beroende på hur stor supernovan är och hur dess omgivning reflekterar den.

/Lasse