Källa hamn Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Källa hamn Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Källa hamn Vintergatan
Exponering: 6*6s Panorama
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Sigma 50mm f1.4 ART
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar: Äntligen lite klart väder och möjlighet att fotografera vintergatan när den ligger som bäst, enligt mig.

Jag begav mig norrut på Öland då väderprognosen såg bättre ut för den delen och stannade till först vid Kapelludden men där lågt det fortfarande lite låga moln som hade täckt kärnan. Så det var bara in i bilen och köra ett par mil till norrut.

Väl på plats i Källa hamn var tiden knapp men det hans med både en båge och en mer detaljbild av kärnområdet.

Här kompletteras Vintergatan av Saturnus, Mars och Jupiter.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Källa hamn Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by rudibr »

Wou - et helt udenjordisk billede :good:
/Rudi
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Källa hamn Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Jonas »

Otroligt bra bild Jörgen!
Jag får faktiskt lite Ölandskänsla a'la Johan Theorin. Hur konstigt det än låter:)
Hur som helst en fantastiskt fin bild! :good:
Hälsar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Källa hamn Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by ragge »

Härliga vibbar i den bilden. Isen lyfter verkligen bilden, snyggt med light painting (jag har själv gjort en hel del sådant).

Ragnar
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Källa hamn Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

ragge wrote:Härliga vibbar i den bilden. Isen lyfter verkligen bilden, snyggt med light painting (jag har själv gjort en hel del sådant).

Ragnar
Tack så mycket Ragge! Lightpainten här är iofs ofrivillig då det är en liten fiske stuga ett par 100m bort vars fasadlampor lyser upp. Men det tillför :D
rudibr wrote:Wou - et helt udenjordisk billede :good:
Tackar tackar :D
Jonas wrote:Otroligt bra bild Jörgen!
Jag får faktiskt lite Ölandskänsla a'la Johan Theorin. Hur konstigt det än låter:)
Hur som helst en fantastiskt fin bild! :good:
Hälsar
Jonas
:D lite Theorin får ses som en komplimang. Tack Jonas!
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Källa hamn Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by kribba »

Grym bild!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: RE: Re: Källa hamn Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

kribba wrote:Grym bild!
Tack så mycket kribba!

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Källa hamn Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Grymt snyggt, helt klart! Det är något visst med Ölandshimlen i kombination med en skicklig fotograf :)
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Källa hamn Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Ginge »

Oi, det er utrolig mye detaljer du får fram i dette bildet og med den isete forgrunnen ser det virkelig utenomjordisk ut. Grattis!

Ginge
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Källa hamn Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Martin F wrote:Grymt snyggt, helt klart! Det är något visst med Ölandshimlen i kombination med en skicklig fotograf :)
Så sant :D
Så här års så kryper gärna mörkervärderna ner lite till samt att det är väldigt tacksamt att skjuta ut över ett "tomt" hav :D
Ginge wrote:Oi, det er utrolig mye detaljer du får fram i dette bildet og med den isete forgrunnen ser det virkelig utenomjordisk ut. Grattis!

Ginge
Tack Ginge!
Detta är min favorittid på året och man försöker hela tiden att få mer och mer detaljer av detta spännande område.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
AnnaO
Posts: 27
Joined: 2018-04-02 21:29:21
spamtest: JA
Location: Jönköping/Öland

Re: Källa hamn Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by AnnaO »

Så fantastisk bild!

Var ute samma natt uppe vid Kesnäsudden och fotade Vintergatan, det var riktigt härligt! :D
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Källa hamn Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Tannerswe wrote:
AnnaO wrote:Så fantastisk bild!
Var ute samma natt uppe vid Kesnäsudden och fotade Vintergatan, det var riktigt härligt! :D
Tack så mycket! Ser fram emot dina bilder då du var på en rätt bra plats mörkermässigt då jag antar att man kommer tillräckligt långt från Löttorp. Det är en plats som jag tänkt åka ut till många gånger men aldrig.... inte kommit ut till än :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
AnnaO
Posts: 27
Joined: 2018-04-02 21:29:21
spamtest: JA
Location: Jönköping/Öland

Re: Källa hamn Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by AnnaO »

Strulade till det lite med trackern, så bilderna blev inte så bra som de hade kunnat bli tyvärr! Men det kommer fler chanser :D

Det är en riktigt fin plats, rekommenderar den verkligen! Väldigt mörkt ute på udden och inget ljus utöver Högby-fyren på andra sidan bukten.

Return to “Bilder”