Rosette tåken og NCG 2244

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Rosette tåken og NCG 2244

Post by Ginge »

Heisann!

Det er ikke alltid været, arbeid og tid samarbeider. Har samlet fotoner i høst på flere mørke tåker, men når skyene lettet måtte jeg arbeide og når arbeidet lettet var det jul. Siden det har det vært litt klare, måneløse netter men ikke nok til å fullføre de mørke strukturene. Derfor gikk jeg for et mer lyssterkt objekt mens jeg venter, et med masse Ha så jeg ikke trenger å være like avhengig av månefasen. Har ikke fotografert Rosette-tåken før og det lå rimelig bra til på himmelen. Gjorde et forsøk på å legge til stjerner som ikke hadde gått i metning, men brukte for lang tid på det og ga opp til slutt. Nå må jeg tilbake til dagjobben, så jeg setter dermed strek og poster. Får øve meg på stjernefiks på et annet prosjekt.

Rosette er et fint objekt å fotografere og med temperaturer i januar og februar nede på -25-tallet trengte jeg jo knapt å kjøle ned ccd-en i det hele tatt. Dessuten er min nabo ulven tilbake. Så ferske spor, ikke eldre enn et par timer da jeg gikk ut av skogen klokka fem på morgenen. Spennende!! Den ulte til meg for et par/tre år siden. Sporene jeg så i dag er antakelig etter valpene som ble født senere samme år.

Optikk: Epsilon 180ed 8" f/2.8
Kamera: QSI 583wsg
Guider: Lodestar via OAG
Montering: EM-200 Temma 2m
Eksponeringer: L=12x600s, R=6x300s, G=6x300s, B=5x300s, Ha=23x600s +Darks, Flats
Filter: Astrodon LRGB Gen II og Astrodon 5nm Ha
Fotografert og guidet med TheSkyX,
Prosessert i Pixinsight
Bildet er tatt nå i januar og februar fra Bjarkebu, et observatorium jeg har bygget ca 4km inn i skogen fra mitt hjem i Ytre Enebakk/Norway.

Stor versjon her: https://flic.kr/p/23Px2Dw

Image

Mvh Ginge
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Rosette tåken og NCG 2244

Post by kribba »

Fantastiskt bra bild :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Rosette tåken og NCG 2244

Post by Ginge »

Takk takk, Kribba!

ginge

Return to “Bilder”