Rupes Recta - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Rupes Recta - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Rupes Recta
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Det blev oväntat klart igår kväll så jag riktade min 250mm Newton mot månen och fick några av mina bästa visuella vyer på flera år med relativt låg turbulens.

Jag satte på en 4x Powermate och ett IR-filter men tyvärr så ökade den nordliga vinden i styrka och satte teleskopet i pendling så det blev få skarpa bilder i varje sekvens men som ändå visar på små fina detaljer.

klippavsatsen sträcker sig 114 km och är 300 m hög. Här syns också väggarna till den gamla kratern som omsluter Rupes Recta och som Chuck Wood har inofficiellt döpt till "Ancient Thebit".

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Rupes Recta - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag hade varit hemma , ätit lunch, kollat väderleksprognosen som sa sol hela dagen och till sent in på natten.
10 minuter senare såg det ut så här :D
Men som tur var så klarnade det upp så småningom
IMG_6758-2M.jpg
Innan jag satte kameran på teleskopet fotograferade jag med min iPhone (modell äldre) handhållen framför 24 mm okularet.
IMG_6768-2M.jpg
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rupes Recta - Peter Rosén

Post by ragge »

Väldigt detaljerat och fint porträtt av Rupes Recta, och en imponerande tub som du använt. Nästan 5 meter med Powermate, där någonstans går väl gränsen (?).
Jag har själv sett fram emot att fota/filma månen senaste tiden, men vi har ju inte ens fått någon klar himmel mellan nymåneperioderna. Och prognoserna ändrar sig häftigt med bara några timmars varsel - i bästa fall.

Ragnar
User avatar
Lindhard
Posts: 3
Joined: 2018-02-25 12:53:40
spamtest: JA

Re: Rupes Recta - Peter Rosén

Post by Lindhard »

Flot billede, Peter.

Du anfører tidspunktet som 2018-02-23 00:00:00. Er det midnat mellem 23. og 24. februar?
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Rupes Recta - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Lindhard.
Nej, jag skrev inte i någon tidpunkt och då anges den alltid till 00:00:00 men jag har ändrat det nu till 18-02-23 22:55:00 lokal tid.

/*Peter R
User avatar
Lindhard
Posts: 3
Joined: 2018-02-25 12:53:40
spamtest: JA

Re: Rupes Recta - Peter Rosén

Post by Lindhard »

Takker. Så passer det bedre med mine observationer samme aften :D
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Rupes Recta - Peter Rosén

Post by Peter R »

Väldigt detaljerat och fint porträtt av Rupes Recta, och en imponerande tub som du använt. Nästan 5 meter med Powermate, där någonstans går väl gränsen (?).
Jag har själv sett fram emot att fota/filma månen senaste tiden, men vi har ju inte ens fått någon klar himmel mellan nymåneperioderna. Och prognoserna ändrar sig häftigt med bara några timmars varsel - i bästa fall.

Ragnar
Tack Ragnar,

Jag har ägnat enormt mycket tid åt att fotografera månen under tidigare år men sedan 2013-14 tog Jupiter över så det var ett kärt återseende.
Det här är min favoritkombo av teleskop och förstoring som ger ett bra förhållande på f/19,2, oftast ganska idealiskt eller tom lågt för planetfoto.
Min iOptron iEQ45 montering har strulat rejält under senare år men klarade vikten utan problem. Jag skaffade en SW AzEq5 som på papperet ska klara 15 kg och det är väl vad teleskopet väger men i praktiken är det för mycket för fotografering. Jag hade på 17kg motvikt på en förlängningsstång och då räcker det med väldigt svag vind för att sätta den i svajning.
Jag får fundera på en lösning på sikt men ville inte missa detta tillfälle.

Jag lättar gärna den delen som ligger närmast terminatorn för där finns det väldigt mycket spännande att utforska, även om det också tar fram bruset. Jag upptäckte då en rak skugga som jag inte kunde identifiera på den vanliga LROC-kartan men så hittade jag en referens till identifieringen av en tidigare okänd struktur så sent som 2004 http://www.lpod.org/archive/archive/200 ... -02-22.htm" onclick="window.open(this.href);return false; och som jag också har markerat med vita pilar i min bild. Bredden beror troligtvis på de långa skuggorna vid terminatorn
20180223_225312-4bM.jpg
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rupes Recta - Peter Rosén

Post by ragge »

Jag blev lite nyfiken på hur mycket nya formationer som uppstår på tex ett år och hittade detta :
https://www.space.com/34372-new-moon-cr ... ought.html
Varje måttligt stort nedslag genererar i sin tur ett stort antal stenar mm som kan fara iväg med 500 m/sek till c:a 30 km från kratern. Hastigheten är då nästan lika hög som anslagshastigheten från ett jaktvapen - en viss risk för månbesökare mao, och säkerligen något att beakta för framtida marsbesättningar (även om det finns en tunn atmosfär på Mars). Intressant.

Sedan gick jag in här http://quickmap.lroc.asu.edu för att se om jag kunde hitta den formationen du markerat. Ljuset faller inte lika fint på lroc-bilden, men jag tycker mig se att det kan handla om nivåskillnader från gamla nedslagskratrar (mörkare yta). Om jag nu har hittat rätt plats... Har bildbehandlat lite för att få fram nyanserna bättre.
luna.jpg
Ragnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Rupes Recta - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack för länken, spännande :good:
Jag har gjort en lite grundligare analys och det verkar bara vara en lätt sluttning som jag har uppmätt till ca 10 m nivåskillnad som ger ett så stort utslag i bilden. Och det verkar inte finnas någon fåra som man skulle kunna tro när man ser bilden som jag hänvisade till http://www.lpod.org/archive/archive/200 ... -02-22.htm" onclick="window.open(this.href);return false; så det är mera frågan om en "fault" än en "rile" för att ta upp Charles Woods analys.

Jag är inte så ofta ute på http://quickmap.lroc.asu.edu" onclick="window.open(this.href);return false; när jag inte aktivt studerar månen men jag upptäckte ett häftigt nytt verktyg som visualiserar månen i virtuell 3D projektion med möjlighet att flyga runt ett område för att studera det ur alla vinklar

Här en skärmdump av Rupes Recta i 3D överflygning. Då har jag även valt att visa en mappning med längre skuggor

/*Peter R
Screen Shot 2018-02-27 at 12.58.04.jpg
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rupes Recta - Peter Rosén

Post by ragge »

Wow, vad läckert - det hade jag inte hittat. En varning för beroendeframkallande verksamhet kan vara motiverad :-)

Ragnar

Return to “Bilder”