Orion - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Orion - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Orion
Exponering: 30 x 120 sekunder
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Nikon AF-S 24-70/2,8
Kamera: Nikon D810A
Kommentar: En bild från slutet av december förra året. Totalt 60 minuters exponering på området runt stjärnbilden Orion. Inte helt perfekta förhållanden med lite lätt dis i luften, men det gick ändå att jobba fram en hel del av nebulositeten i området. Följning gjordes med min AstroTrac. Brännvidd 35 mm på bländare 5,6. Stackning och efterarbete gjort i Photoshop.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Orion - Göran Strand

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
Vad fint du fått med de spännande emissionslooparna, det krävs verkligen korta fokallängder för att de skall få plats och ändå har du fullframe. De flestas icke astronomers reaktion är: "Oj vilket jätteteleskop har du?"

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Orion - Göran Strand

Post by gost »

AstroFriend wrote:Hej Göran,
Vad fint du fått med de spännande emissionslooparna, det krävs verkligen korta fokallängder för att de skall få plats och ändå har du fullframe. De flestas icke astronomers reaktion är: "Oj vilket jätteteleskop har du?"
/Lars
Tack Lars. Ja, jag brukar ofta föreslå till nybörjare att börja fotografera natthimlen med riktigt korta brännvidder. Allt blir så mycket enklare och det finns en hel del fina objekt att fånga.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Orion - Göran Strand

Post by Peter R »

Hej Göran,

Härligt att se så här mycket nebulositet i Orion och jag känner också lockelsen att ta mig utanför stan med en lätt utrustning med kameravridare och vidvinkelsobjektiv.
Du har fått med lite andra stråk som ligger nästan horisontellt, är det airglow eller slöjmoln?

/*Peter R
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Orion - Göran Strand

Post by gost »

Peter R wrote: Du har fått med lite andra stråk som ligger nästan horisontellt, är det airglow eller slöjmoln?
/*Peter R
Det är nog de tunna slöjmoln som fanns i luften.

Return to “Bilder”