NGC 6992 Supernovarest, del av - SvenP

Bilder från galleriet
Post Reply
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

NGC 6992 Supernovarest, del av - SvenP

Post by SvenP »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6992 Supernovarest, del av
Exponering: 36x400s
Fotograf: SvenP
Teleskop: WO FLT 132
Kamera: Canon 700D
Kommentar: Vy från balkongen i nov i riktning sydväst till väst. Märkligt att det går att få fram något alls då bakgrunden är mycket ljusförorenad. Jag gör först en liten "stretch" sedan separeras stjärnorna och jag gör en kraftig stretch på enbart blåsan varefter stjärnor och blåsa kombineras.
Dock blir det en del "rester" från och runt de ljusaste stjärnorna när jag gör denna separation+återläggning. Tips om att åtgärda detta mottas tacksamt. För just detta obj. verkar monteringen missa lite i deklination. Vänsterkanten av bilden "står" en linje parallell med ekvatorn.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 6992 Supernovarest, del av - SvenP

Post by AstroFriend »

Hej Sven,
Det måste känts spännande när du fick fram denna nebulosa ur alla störande saker.

Nu vet jag inte hur du gjort när du separerat ut stjärnorna. Men det är säkert att de de starka stjärnorna är över exponerade som ställer till det och lurar verktyget. Kanske det i efterhand går att fixa till, om inte annat manuellt på de värsta. I Fitswork finns det ett verktyg som man kan skärpa upp stjärnor med och få bort halos som man får från enklare teleskop. Kan ju fungera här också, före eller efter separation.

Men bättre är ju om de inte är så många stjärnor som är överexponerade. Om du ändå har så kraftig ljusförorening kan du kanske ta fler bilder men vid kortare exponering. Din kamera har ju lågt utläsningsbrus vid någon optimal iso sättning.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”