M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Bilder från galleriet
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

AstroFriend wrote:Hej Magnus,
Min gamla är en TS 2.5" (Riccardi) och 0.75x, men inte klarar den fullframe om du tänkt det. Ev. kanske jag säljer den om jag blir nöjd med 3". Den är dock dyr, är ihopbyggd med off-axis adapter och tilt justering, allt special byggt. Du får PM om du tycker det är intressant.

/Lars
TS har en 2,5" som säger sig klara 55mm bildcirkel.
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... --2-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Din 0,75 står det ju 42mm på, tror det anges detsamma på den jag har nu. Jag har ingen tanke på att byta den i alla fall. Med det lilla chipset jag har nu funkar det perfekt.
Fullformat mono är dessutom utanför min budget.
Ska jag uppgradera något så är det EQ6 som byts mot något bättre, har sneglat lite på Mesu 200. Ska bara vinna på lotto först.. :-)

/Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Ok, det var en annan modell, den har 1x och då klarar de ju mycket större image circle.

Riccardis 2.5" data om 42 mm image circle är glädje siffror, 35 mm är närmare sanningen om man har lite kvalitetskrav, skärpan finns men vinjetterar för kraftigt. En APS-H sensor borde den vara perfekt till. Nu skall det dock sägas att denna FF reducer är väldigt bra och vilken image circle man får kan säkerligen variera beroende på vilket teleskop och fokallängd man sätter den på, de har naturligtvis valt det teleskop där det ger bäst resultat på, de med lite kortare fokallängd än de 910 mm jag har.

Rent allmänt är det sparsamt med data på coma correctors och field flatteners, det tycker jag är dåligt, de kostar ju en slant och man kan inte prova.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by micke187 »

Väldigt snyggt!
Tänkte fråga: Har du använt dig av bindning i denna eller kör du med bin1x1?
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

micke187 wrote:Väldigt snyggt!
Tänkte fråga: Har du använt dig av bindning i denna eller kör du med bin1x1?
/Micke
Tack Micke!

Jag har kört bin 1x1. Har faktiskt inte provat nått annat.
Med lite länge brännvidd kan jag tänka mig att det kan vara vettigt att använda.

/Magnus
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by micke187 »

Håller på med dessa galaxpar ikväll så får väl se hur det slutar. Har nyligen skaffat ett set med lrgb som jag kör för första gången nu.
Kan nog lungt säga att denna kväll är nog den absolut bästa under hela hösten också. det syns på bilderna att det verkar komma fram mycket signal så sen är det bara att pussla ihop alla bilder till förhoppningsvis något bra.
Ska bli intressant och se hur man får ihop rgb bilder som man aldrig gjort förut :green:
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8