NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Bilder från galleriet
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7635 Bubbelnebulosan
Exponering: C:a 12 timmar
Fotograf: ragge
Teleskop: Meade LX200-ACF 8"
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Den senaste nymåneperioden ägnade jag enbart åt Bubbelnebulosan i Cassiopeia, återigen en Strömgren-sfär, som jag till slut fick ihop nästan 12 timmar på med lite blandade exponeringar. Den starkaste av de två "ögonen" i bubblan är stjärnan som driver den här formationen genom solvinden som strålar ut från den.

Fotat med Meade LX200-ACF, moddad Nikon D7000, guidat med Nexguider på Heq5 Pro.
2100 mm F/10 = 15x15 min + 5x20 min iso 400
1600 mm F/7,6 (med reducer) = 24x10 min iso 400 + 9x15 min iso 800 med Ha filter
Långa tider på en del subbar, ja jag kunde inte låta bli... har nyligen lyckats utrota 99 % av all flex, och det gjorde underverk på precisionen i följningen (lägger kanske upp en egen tråd om det).
Har använt mekanisk dithering lite sporadiskt, men har inte gjort några flats darks eller bias.
Jag provade även några bilder med ett OIII-filter, men signalen blev för svag för att göra någon nytta, kanske pga att himlen var lite sådär.

När Hubbleteleskopet fyllde 26 år satte man ihop den här videon om Bubblan :
https://www.youtube.com/watch?v=mm472GqUQic

Ragnar


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by Torbjörn »

Verkligen vacker bild av ett spännande objekt som framförallt är ett fotoobjekt, roligt att se den. Visuellt såg jag från mörka Dalsland bara lite svag nebulositet runt "centralstjärnan". Med en 12 tummare och UHC-filter...

Bubblan påminner om en såpbubbla tycker jag :) Man ser här på din bild även att nebulositeten breder ut sig långt åt alla håll. Ett mycket lyckat resultat av din arbete ned Bubbelnebulosan tycker jag!

/Torbjörn
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by Björn »

Mycket stiligt, Ragge :good: och en cool video.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by Martin F »

Mycket stilig bild Ragnar! Det syns att det gav resultat att lägga så mycket tid på ett motiv.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by ragge »

@Torbjörn
@Björn
@Martin F

Tack för uppmuntrande kommentarer !
Ja en såpbubbla det håller jag med om. Men även någon form av ansikte (huvud) tycker jag, som stirrar tillbaka på en... ett tacksamt motiv.

Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by hbar »

Mycket snygg och fint behandlad bild.

Håkan
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by Lazze »

Bubblan är verkligen fotogenisk och bryter av mot omgivningen med en ordnad struktur mitt i gasmolnen.
Jag läste på om den för några år sen och stjärnan som orsakar den ligger ju inte centrerat i bubblan som heller inte är cirkulär eftersom det expanderande höljet möter olika motstånd från vätgasmolnen runt om.
Man kan ana att gasmolnen direkt till höger om stjärnan i bubblan är tätare och närmare så där har skalet inte kunnat expandera lika långt.
Sen finns det gasmoln som faktiskt "rider" på skalet när det expanderar. Det ligger alltså direkt mot bubblan och syns bäst direkt under stjärnan.

/Lasse
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by ragge »

@hbar
@Lazze
Tack för kommentarer !

Fascinerande tycker jag att de olika gastyperna i en nebulosa (färgerna i Hubble-bilden) kan hålla sig så separerade och inte bara bli en enda sörja. Samtidigt som de expanderar med 100.000 km/h (men det är ju inget i sammanhanget :-) Och vilken bedrift av dansken Bengt Strömberg (https://en.wikipedia.org/wiki/Bengt_Str%C3%B6mgren) att kunna räkna ut radien på en sådan här bubbla.

Om man häller vattenfärg i klart vatten tar det bara en liten stund innan det vackra försvinner (jag roade mig för länge sedan med att fotografera även det !). Tanken ger lite perspektiv att filosofera kring när man står under stjärnorna.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Kul att se din bubbla där ute. Roligt med Hubblevideon också. Du och NASA har ju satsat ganska olika mängd pengar på det här, tycker med tanke på det att ditt bubble projekt är mycket mer givande per krona sett.

Synd att de andra våglängderna blir så besvärliga att få tillräcklig S/N på. Men teleskopet är ju relativt ljussvagt för smalband foto. En biffig Newton skulle ju hjälpa upp men då kommer också nya problem att hantera. Flexet i mekaniken till exempel som du nu just löst. Blir kul att läsa om du lägger upp det i en tråd längre fram hur du löst flex detaljerna. Tack också för svaret om TDM i andra tråden.

Angående om hur de olika gasmolekylerna håller ihop. De olika våglängderna kommer ju från olika atomer/molekyler, då har de också olika massa och storlek. Då påverkas de olika av strålningstrycket och accelererar till olika hastigheter, även efter strålningstrycket avtagit kommer de behålla de hastigheter de accelererats upp till om inga nya krafter börjar påverka. De olika hastigheterna gör att de hamnar på olika platser/avstånd. Det kanske är en del av förklaringen att de tar lägre tid än förväntat innan de blandas. Utan omgivande krafter skulle de olika gasmolnen nå ett jämvikt stadium i en mix. Fast utan strålningen skulle vi ju inte se dom och det finns säkert massor av sådana mixade moln.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by Robert Habolin »

grymt snyggt!!

jäkligt bra detaljer och fint ljus

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by hbar »

Om du vill korta brännvidden lite så passar Astro Physics CCDT67 utmärkt till ditt AFC teleskop. Jag har det själv till min Meade.
http://www.astro-physics.com/products/a ... chdata.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by ragge »

Lars,
Just det är lite av en drivkraft tycker jag, att få ut så mycket det går av de grejor man har. Du har rätt i att F/10 är inte direkt idealiskt för smalband, men Halfa (12nm) har jag ändå haft lite nytta av ibland.

Gasmolnens struktur och rörelse, ja det kokar väl ned till Newtons mekanik till stora delar.

@Robert Habolin,
Man tackar - kul att du gillade den !

Håkan,
Ja, just den reducern var det som jag fotade med ("1600 mm F/7,6"). Jag ville sprida riskerna lite när jag fotade så det blev både med reducer och utan. Ibland har jag fått lite lätt bananformade stjärnor i hörnen med reducern, andra gånger har det sett bra ut. Sedan var jag även lite osäker på seeingen.
Nu har jag gått igenom Crayfordfokuseraren, och tror att dragtuben nu är lite bättre centrerad än tidigare. Har också justerat lite på avståndet reducer - sensor (2" extension rings mellan kamera och reducer). Väntar bara på en lucka i molnen för att kunna testa...

Ragnar
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by Tannerswe »

Grymt snygg och fint behandlad bild. Tid betalar för sig med bra detaljer :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by ragge »

@Tannerswe,

Tack Jörgen, kul att du gillade den !

Ragnar
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by Magnus Nyborg »

Hej Ragnar,

En mycket varcker och väl genomarbetad bild av bubblan, den blir så vacker när tillräckligt många fotoner fångats. Bildbehandlingen ser även den mycket bra ut.

mvh,
Magnus