M33 - Tony Johansson

Bilder från galleriet
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M33 - Tony Johansson

Post by Robert Habolin »

dock så skulle jag säga att stjärnorna är ju runda o väldigt fina så tror inte det är nått fel på strålgången..? bilden ser plan ut all fall.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 - Tony Johansson

Post by AstroFriend »

När hinder ligger nära sensorn såsom kamera spegeln gör påverkar det inte stjärnors form.

Jag tror inte det är en reflex vi ser. När jag har en sådan här kraftig gradient längs långsidan, signalen går ned kanske 80% eller mer. När man i redigeringen, speciellt när man inte har flats kommer flatten av bakgrunden ofta ge en kanteffekt precis som här en överkorrigering en bit in på sensorn och yttra sig som en ljust band längs med sensorn.

Nu inte sagt att det verkligen är så i detta fall men det ser precis ut så. Den enda jag vet som haft tydliga problem av det här slaget på en aps-c kamera var en i England jag var i kontakt med, han hade en Takahashi Epsilon. Det var han som jag la upp beskrivningen från på hur han tog bort kameraspegeln.

I Tonys fall verkar det vara en ganska mild påverkan.

Bländar man ned med baffel vid correctorn tappar man ljus i centrala delen också vilket kanske inte så bra samtidigt som den vanliga vinjetteringen ökar. DSLR kameror är ju inte byggda för den strålgång man får från större ljusstarka teleskop.

Det skulle vara intressant att studera ett Canon 600mm f4 tele och se i detalj vad det ger och hur optikkonstruktionen är gjord. Kan tyvärr för lite om optik, men kanske frontlinspaketet har kortare fokallängd och sedan de bakre är lite av Barlow förutom nu alla andra linselement som behövs för bildkorrigeringen.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M33 - Tony Johansson

Post by Tony »

https://www.dropbox.com/s/dj1zuv1trn4k7 ... C.CR2?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/6r76jo65aca8o ... C.CR2?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/getyo1vr8fi5a ... C.CR2?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/jofiau13qhdc1 ... C.CR2?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/38nowtw806076 ... C.CR2?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

5 filer gick bra, sen tog det stopp på gratisversionen..(tror jag)
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M33 - Tony Johansson

Post by Robert Habolin »

@lars

ah fattar!

ja nått galet är det ju i ljusgången helt klart, eftersom ljusytan är märklig. men som sagt, plant o fint annars.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 - Tony Johansson

Post by AstroFriend »

Gjorde i all hast ett test på dina raw filer.
M33_Stack_Tony_vinjettimg.jpg
Här har jag överdrivet kontrasten för att man skall se optikens och kamerans vinjettering tydligare.

I botten ser man en smal mörk kant som mycket troligt kommer från kamera spegeln, den cirkulära vinjetteringen kommer från teleskopet. Lite svårt att säga från denna bild, men vinjetteringen är inte i center, som om kameran sitter något vid sidan av optiska axeln. Blir lättare att avgöra när du tagit flats och gör en likadan bild från dom, då syns det mycket tydligt. Som ni ser finns ingen ljus rand längs sensorn här och jag har heller inte gjort någon background flatten som brukar orsaka dessa som en bieffekt.
M33_Stack_Tony_jpg4.jpg
Färgerna var mycket enklare att få fram nu. Men behöver mycket mer behandling för att bli något. Fast som sagt, bra att åtgärda vinjetteringen först med flats. Ev se över teleskopet om det är något problem där, men tror inte det utan bara så det blir men med ett frågetecken på varför det ser osymmetriskt ut.

Jag har för övrigt lite liknande osymmetri på min refraktor om än inte så kraftig. En egen teori som jag inte gått på djupet än med är att sensorn sitter aningen förskjuten i kamerahuset för att mätsensorn skall få plats längs sidan. Har ingenting som jag kan mäta upp detta med precision så som sagt bara en teori.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M33 - Tony Johansson

Post by Tony »

Nu har jag testat lite.
Dels tog jag flats, vilket gav anmärkningsvärd stor vinjettering, (se bilden)

Jag kollade kollimineringen, vilken var ok. Tejpade igen sökarhålet. Inga hinder i vägen för sensorn om kollar in i hålet.
Provade och göra flats på skrivbordet. Det enda dom visade var lite skräp på censorn.

När man kikar in i fokuserarhålet så kan man ana att sekundären ligger lite på sidan av strålgången.
Mätte övre delen av sekundärfästet. Den låg centralt och är heller ej justerbar.

-Men.. Själva spegelglaset satt ca 12-13 mm förskjutet i förhållande till andra sidan. Tittar man direkt under justerskruvarna så finns en hylla som avviker
ca 3 mm från sida till sida. Dessa 3 mm blir då 13 mm ut i änden på glaset!
Jag har sett förut att den har avvikit en del, hur mycket hade jag inte kollat.
Toleransen på strålgången är nog snävare än vad jag trodde.
-Blir en mer omfattande kolliminering i morgon när det blir ljust...
Attachments
flat.gif
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 - Tony Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Kanske jag missförstår här.

Sekundärspegeln sitter alltid något off-setad, främre och bakre kanten sitter ju på olika avstånd från primärspegeln. Skulle den rent mekaniskt sitta mitt på optiska axeln skulle man kunna tänka sig att man får som effekt den osymmetri vi ser på de tidigare bilderna. Men den är väl justerad från fabrik?

Det verkar som om din flat är upp och ned relativt dina bilder. Om du noggrant dragit bort bias från dina flats så kan du mäta signalen på olika delar i bilden och jämföra med centrum. Säg 100% i center, då brukar jag tycka det är bra om signalen inte sjunker under 70% på långsidorna och kanske lite mer i extremhörnen, men helst inte. Jag är inte där än på min fullframe kamera.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M33 - Tony Johansson

Post by Peter R »

Här kommer ytterligare ett försök gjort i Photoshop.
Jag var inte helt nöjd med mitt resultat så jag bakade in 30% av Magnus försöksbild för den har vissa kvalitéer som min saknade och då blev den aningen bättre :good:
Jag har inte velat brusreducera den så den är aningen brusig i full upplösning men det går ju att få ner med flera bilder i stacken.

/*Peter R
L_0041_ISO800_60s__10C-5PR.jpg
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M33 - Tony Johansson

Post by Tony »

Lars:
Ingen bild är upp och ner. Om man tittar på sensorns skräpkorn så är dom vända åt samma håll.
Jag tog många flats med samma resultat. Kameran var heller aldrig rubbad från sin position sen jag tog m33 bilderna.
Jag bara hängde över ett vitt packpapper (som man brukar ha till glas) och körde igång.
Jag var lite misstänksam ifall bakgrunden kunde störa (jag har lite stora trän här). Men så var inte fallet för jag körde runt teleskopet i olika vinklar.
....Men jag medger att nu blir det skumt på allvar...lär nog tänka till lite..

Jag har gjort en del ändringar sen fabriken tog sin hand från den. Jag har t ex kortat tuben 40 mm eftersom backfokus inte räckte till kameran.
Sekundären sitter inte osymetriskt mellan fram och bak utan lite snett 45 Grader i förhållande till focuseraren. Alltså, det syns när man kikar in i focuserarhålet. Det är lite lurigt att mäta. Jag använde en passare. Jag tror att det går att vrida spegeln och göra om kollimineringen från grunden.

Peter: Man får positiva vibrationer när man ser dina bilder. Det känns som det kommer att bli möjligt att mjölka ur fina bilder i framtiden med dom grejor man har.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M33 - Tony Johansson

Post by Tony »

Nu tror jag att jag har lösningen!

Tog diverse tester nyss.
Dels:
-Normal kamera montering
-180 gr roterad
-90 gr roterad
-utan korrektor
-på skrivbord

I samtliga fall så får jag fram "ridån" som jag skickade in bild på här ovanför. Och den är alltid vänd åt samma håll! oavsett hur jag roterar kameran.
-Det har att göra med korta slutartider, vill jag påstå!-
När man kommer upp 2000/dels och däröver så får man fram det. Och då har jag ett lite "eget" problem. Jag får in för mycket ljus till flatsen från min 305 mm spegel. Även fast jag går ner till 100 iso 1000-del så börjar det så smått att uppträda. Vid 4000-del visas en extremt tydlig ridå.
-Lösningen är alltså ett tjockare lager/ eller vända teleskopet mot nånting mörkare för att ta riktiga flats.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 - Tony Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Förstår inte hur du kan komma ned i så korta exp tider. Brukar hamna runt 0.1 till 1 sekund. Tar man T-Shirts flat mot himlen gör man det normalt i skymningen innan stjärnorna börjar synas, helst teleskopet riktat mot zenit för att minimera gradienter från himlen. Men beror ju på lokala ljusföroreningarna.

Du skriver från skrivbordet, vad har du för lampa då? Bäst spridning av ljuset med lampan några meter bort och kanske ett par vita papper med några cm mellanrum vid teleskopfronten som diffusor. Använder du glödlampa eller liknande flimrar den med 100Hz, då bör du ha exp tid på kanske ett par selunder för att inte få interferens. Väldigt viktigt att det är helt svart i rummet i övrigt.

Stäng av kamerans autorotation av bilden.

Tejpa för kamerans sökare så du inte får in ljus bakifrån.

Tillräckligt långt motljusskydd på teleskopet så att ljus inte kan komma in snett direkt i fokuseraren.

Alla skarvar mellan kamera och teleskop måste vara ljustäta.

Inga LED som kan lysa in i ljusgången.

Samma isotal på flats som imagebilder.

Det är svårt att ta bra flatbilder, bra att som du gör att rotera teleskop och kamera vid skyflats för att jämna ut.

Med färgkamera bör man ha en färg på ljuset som ger samma nivå på rgb kanalerna. Oftast lite rosa som det blir när grönt är undertryckt. Grönt är ju normalt där kameran är känsligast.

Säkert mer att tänka på än vad jag kom ihåg här.

Ridån som du har, för att få en uppfattning om storleken på den är det bra att veta nivåerna på den, till ex center och mitt på mätt på den linjära raw bilden med subtraherad bias. Biasen dras bort automatiskt i Fitswork.

Lägg upp en raw flats på dropbox så kan jag visa hur du enkelt mäter.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M33 - Tony Johansson

Post by Tony »

Flatsen jag tog igår var enbart för att testa var ridån kom ifrån. Skrivbordet användes bara för att utesluta teleskopets påverkan.
När jag var klar så började det storma ute, så jag han inte ta några riktiga flats.
Jag gör nog det på eftermiddan idag... först ska det jagas!
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M33 - Tony Johansson

Post by Tony »

https://www.dropbox.com/s/n6oo8rpv4vkvp ... l.CR2?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/zc1h04h4n0m1s ... 4.CR2?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Här 2 st flats efter rengöring av sensor
Och här under är en flats före rengöring som ska användas till dom subbar som jag tog tidigare:

https://www.dropbox.com/s/g8tlgzleen2x7 ... r.CR2?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har naturligtvis många fler bilder av varje..
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum