Solen i h -alfa. - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Solen i h -alfa. - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen i h -alfa.
Exponering:
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Lunt LS 35
Kamera: TIS DMK.21
Kommentar: Hej!

Här kommer bilden på solen från i somras, som inte gick så bra att lägga upp igår!
Den är tagen med Lunt 50, ha -teleskop och dmk.21 planetkamera. Solskivan består av två delbilder, och protuberanserna är sammansatta av fyra delbilder. Bilden är ganska hårt bearbetad, bla. resamplad 2x pga. dess pyttiga originalstorlek, 640 x 640 px.
Nästa fototillfälle skall jag testa att använda 2,5 x powermate direkt på kameran, och ta fler delbilder, hoppas på lite bättre upplösning då. (men mer jobb med att bearbeta...)
På bilden är solfläcksgrupperna 2671 och 2672 synliga.
Kul pryl, detta (stora) lilla ha -teleskop, ser fram emot nästa tillfälle att plåta solen!

//Roger

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Solen i h -alfa. - Roger Utas

Post by magnahrl »

Oj Roger!

Snyggt jobbat med din nya Lunt50. De "små" protuberanserna är skickligt fångade och solytan verkligen så knivskarp & detaljrik som jag knappt trodde var möjligt med 50mm. Kul att du börjat lite med solfoto nu när planeterna står uselt till inom överskådlig framtid. Det här kan bli riktigt bra -få är utrustade med din envishet, ju!
Roligt att se dig åter här på AN förresten :good: Jag har saknat dina alster.
Vi får väl släppa våra balkonger snart och ge oss ut i öns magiska mörker igen med några av våra teleskop med tillhörande tillbehör. På tiden ;)

Hälsningar,
Magnus
Lunt35

Return to “Bilder”