Meteor över Teide - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Meteor över Teide - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Meteor över Teide
Exponering: 10s
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 14mm XP f2.4
Kamera: Sony a7R II
Kommentar:

Målet denna natt var att göra en 3 timmars lång skjutning för en star trail över Teide med polstjärnan centrerad mitt över toppen på vulkanen.

När man sen ser att det flashar till en stor meteor och den ligger väl timad i sin placering och kompositionen så blir man inte helt ledsen när även kameran fått den på bild.

ca 100 bilder för star trailen varav en med meteoren.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Meteor över Teide - Jörgen Tannerstedt

Post by Yquem »

Bara att gratulera till en mycket fin bild!
/Anders
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Meteor över Teide - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Yquem wrote:Bara att gratulera till en mycket fin bild!
/Anders
Tack så mycket Anders!
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Meteor över Teide - Jörgen Tannerstedt

Post by ragge »

Kanonsnyggt, och en extra bonus med den välplacerade meteoren ! :good:

Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Meteor över Teide - Jörgen Tannerstedt

Post by Torbjörn »

Verkligen en snygg bild med den "roterande" stjärnhimlen över Teide och Pico Viejo. En lyckträff att en meteor skulle dyka upp på det viset :D

Jag längtar tillbaka till Teide och minns min fantastiska majvecka där när jag ser din bild. Verkligen fint fångat!

/Torbjörn
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Meteor över Teide - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

ragge wrote:Kanonsnyggt, och en extra bonus med den välplacerade meteoren ! :good:

Ragnar
Tack så mycket Ragnar! ja ibland så har man tur med timing... eller om man ska dra ett Stenmark citat här kanske :P
Torbjörn wrote:Verkligen en snygg bild med den "roterande" stjärnhimlen över Teide och Pico Viejo. En lyckträff att en meteor skulle dyka upp på det viset :D

Jag längtar tillbaka till Teide och minns min fantastiska majvecka där när jag ser din bild. Verkligen fint fångat!

/Torbjörn
Tack Torbjörn!
Ja Teide och miljön där uppe var något jag också fastnade för. Dels himlen men även den totala tystnaden. Förhoppningsvis blir det en ny resa för mig i maj med, ev även en i augusti och då hoppas jag på lite bättre tur med himlen. Denna gång hade jag en fantastisk natt, en mulen, en halvmulen och sen 4 nätter med lite mer Calima.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Bilder”