M31 Andromeda - Robert Habolin

Bilder från galleriet
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

M31 Andromeda - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda
Exponering: L 3min, R 5min G 5min B 5min
Fotograf: Robert Habolin
Teleskop: TS 102 mm super flat APO
Kamera: Sbig ST-8300M
Kommentar: Testbild på nya riggen, ( eq6r pro, samt nytt filterhjul med Astradons lrgb filter. )
Jag lägger i stort sett aldrig ut testbilder, tycker det inte fyller mycket funktion för forumet om det inte är nått speciellt, nått fel man vill ha hjälp med eller så. Men denna var ändå lite kul med tänkte på exp tiden, 18 min!! ganska otroligt va bra himmel ( och den va ändå rätt kass igår ) samt bra filter gör. En satans massa editering och en hel del fusk såklart, men kul att se vad som går att få ut av så lite. Stjärnorna är otroligt fula o deformerade, jag brydde mig inte ens om att foka mellan filtren. :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: M31 Andromeda - Robert Habolin

Post by Martin F »

Robert Habolin wrote:Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda
Exponering: L 3min, R 5min G 5min B 5min
Fotograf: Robert Habolin
Teleskop: TS 102 mm super flat APO
Kamera: Sbig ST-8300M
Kommentar: Testbild på nya riggen, ( eq6r pro, samt nytt filterhjul med Astradons lrgb filter. )
Jag lägger i stort sett aldrig ut testbilder, tycker det inte fyller mycket funktion för forumet om det inte är nått speciellt, nått fel man vill ha hjälp med eller så. Men denna var ändå lite kul med tänkte på exp tiden, 18 min!! ganska otroligt va bra himmel ( och den va ändå rätt kass igår ) samt bra filter gör. En satans massa editering och en hel del fusk såklart, men kul att se vad som går att få ut av så lite. Stjärnorna är otroligt fula o deformerade, jag brydde mig inte ens om att foka mellan filtren. :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Ett tacksamt objekt men helt klart imponerande!
Och jag tycker visst att testbilder fyller en funktion och berikar forumet. Dels ökar aktiviteten och dels sänks ribban lite för de som är nya och kanske inte vågar lägga ut nåt om bara kanonbra bilder läggs ut. Tummen upp! :good:

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M31 Andromeda - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

jo det är ju sant iofs, inte meningen att låta elitistisk ;) men jag menar mer att en del testbilder borde ha stannat kvar i datorn... Som jag skrev, när det finns något av värde i de så fyller det en funktion.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: M31 Andromeda - Robert Habolin

Post by tellmike »

Otroligt fin bild! Om det här bara är en testbild och ”sänker ribban” så att fler vågar lägga ut testbilder så kommer jag nog aldrig våga ladda upp något igen. :shy: :D
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M31 Andromeda - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

haha, nej det är ju inte meningen förstås. hoppas det mer kan inspirera till vad man faktiskt kan uppnå, samt att med lite redigerings-kunskaper kan man uppnå hyfsade resultat med rätt lite data...
jag kan själv nästan se det som en sport i hur bra kan jag få till den där bilden med väldig sparsam data.. att redigera hubble bilder ( finns rådata att ladda ner ) är ju hur enkelt som helst. typ bara slå ihop till en bild o det ser fantastiskt ut på en gång.. vi stackare på jorden får ju kämpa lite :) men va man lär sig på köpet...

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Hej Robert,
Jag tror man lär sig mer att se på de bilder som inte är perfekta. Vad gäller din bild så ser jag inte de fel du nämner, många kommer inte i närheten av din kvalite. Om det är något man kan nämna så kanske du har lite väl hög styrka på den röda kanalen, bakgrunden ser bra ut. Nu har jag dock precis fått igång min nya dator och skärmen är inte kalibrerad än, men även mobilen visar en ganska röd ton i högdagrarna.

För min egen del lägger jag bara upp dåliga bilder med en ganska omfattande beskrivning ibland. Bäst bilder får man ju ändå aldrig, bor man i Stockholm får man vara glad om man ser något överhuvudtaget.

Så fortsätt lägg upp bilder, men skriv alltid hur du gått tillväga, det är då man delar med sig av sina erfarenheter och bilden blir riktigt intressant.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M31 Andromeda - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

@Lars, tack for input.

Jag pratar ju egentligen inte om "dåliga" bilder. utan sånt som är rena testbilder. och då för min egen del. typ här e "en timme H alpha på Orion, testbild" då tycker jag personligen man kan vänta tills man antingen har en H alpha man e nöjd med, ie lite mer timmar, eller mer "färdig".

Och vad man känner är "färdig" är ju självklart 100% subjektivt och begränsat av både ens rig, ens plats och ens kunskap. Men som jag sa innan, testbild av typ, "varför blir det så här" eller "vad kan jag förbättra" eller vad som helst egentligen som har nått syfte tycker jag är motiverade.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M31 Andromeda - Robert Habolin

Post by ragge »

Snyggt ! :good:
Jag ser inget fokusproblem här, det är detaljerat och fint. Det enda jag kan se som förbättringspotential är färgerna som ser något skruvade ut på min skärm, och galaxcentrum som är lite överexponerat.

Ragnar
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M31 Andromeda - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

fokus problemet var att den blå kanalens stjärnor var utdragna så kollar man nära får man trefärgade stjärnor i kanterna. har ju nått snett i strålgången oxo.. inte plant. :(
men det har jag redigerat bort.. så det finns en hel del fel här. som photoshop räddat :)

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Hej Robert,

Du skrev:
"Stjärnorna är otroligt fula o deformerade, jag brydde mig inte ens om att foka mellan filtren."

Så jag uppfattade att du bedömde den som dålig vilket inte jag tyckte.

H-Alpha är verkligen tålamods prövande vad jag kan läsa. Har nu inte någon monokrom kamera själv så inte testat.

Det jag skrev om den röda tonen, lägger man på mycket H-Alpha exponering så skall så klart bilden få en röd ton om objektet sänder ut mycket H-Alpha, nu brukar dock inte galaxer göra det annat än i små lokala regioner.

Våra ögon är ju inga bra H-Alpha detektorer så färgerna blir ju i varje fall inte äkta utan mer upp till var och ens bedömning vad som blir "vackert". Har man väl bra grundbilder kan man ju mixa fram olika varianter om man vill.

Är du nöjd med din 8300 ?

Färgbrytningsfelet du nämner bör väl gå att aligna bort mellan de olika stackarna. Men vet inte om man kan göra sådant i Photoshop, har aldrig använt det. Går ganska enkelt i DSS och Fitswork eller AIJ som jag börjat använda mer och mer på senare tid.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M31 Andromeda - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

ja kameran är bra, men jag har ju inget att jämföra med.. men den är ju så bra som den kan bli, stort filterhjul, astrodon filter hela vägen, bra kylning ner till minus 20 som jag brukar köra.

hört att sbig ska vara rätt brusiga, men som sagt har inget att jämföra med så helt klart nöjd!

inget h-alpha i denna bild.. än. det kommer, detta är som sagt bara ett utkast för att se vad man kan få fram med så lite tid! ny bild kommer snart, fick LUM på några timmar ikväll.. och vilken skillnad. nu börjar det komma fram bra med detaljer.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Bilder”