Solförmörkelse Solen månen - Rune Stjernström

Bilder från galleriet
Post Reply
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Solförmörkelse Solen månen - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solförmörkelse Solen månen
Exponering:
Fotograf: Rune Stjernström
Teleskop: Sigma 1000mm f/9
Kamera: Canon 60D
Kommentar: Hela förloppet den 21/8 startade 09:06:44 (lokal tid) och slutade 11:41:08. Den totala förmörkelsen varade i 2 minuter och 2 sekunder 10:19:37 till 10:21:39.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Solförmörkelse Solen månen - Rune Stjernström

Post by bengtr »

Hej !

Fin sekvens ! Ser ju även protuberanser och solfläckar om tittar på bilden i full upplösning.

/bengtr
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Solförmörkelse Solen månen - Rune Stjernström

Post by Miska »

Vackert!
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Solförmörkelse Solen månen - Rune Stjernström

Post by AstroFriend »

Hej Rune,
Vilken fantastisk bild sekvens du fått av solförmörkelsen, gratulerar !

Men vad är det för objektiv, har aldrig hört talas om ett Sigma 1000mm f/9 ?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Re: Solförmörkelse Solen månen - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Tack Bengt, Miska och Lars.

Solfläckarna var en skänk från ovan Bengt, så mycket lättare att ställa fokusen rätt, hade hoppats på lite mer protuberanser ( men man kan inte få allt). Kul att du var nere vid Landfjärden och plåta. Har ju landstället lite tidigare längst Nynäsvägen vid Söderby intill Horsfjärden.

Du har rätt Lars, jag var för slö för att ändra i listan för objektiv och kamera så jag har egentligen använt en lite annan utrustning (fast mitt fasta Sigma 500 mm f/4,5 med tc-2x är var det närmaste jag hitta i min lista). På grund av vikten var mer både att släpa på och även för kameravridaren att hantera gick jag på det lättare alternativet, Sigmas 150-600 med tc 1,4x dvs 840mm (det objektivet du var intresserad av att se lite nattbilder från senare), kameran var egentligen en Cannon 700D som väger aningen mindre än 60D den också fast jag använde min 60D på ett 10 mm fisheye objektiv under förmörkelsen för att fota lite mer av omgivningen.

Mvh Rune
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Solförmörkelse Solen månen - Rune Stjernström

Post by Präriefoten »

Hej Rune,

Riktigt läcker bild! Måste ha varit stressigt att fota? De röda protuberanserna, är de tagna med något filter emellan eller är den färgen direkt avbildad? De ser läckra ut när det kryper över månens svarta kant.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Re: Solförmörkelse Solen månen - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Hej Martin

Inget filter på de fem mittersta bilderna, det är svårt att se de röda protuberanserna med blotta ögat (så små), men efter diamantringen försvunnit (+Baily's beads) kan man använda en vanlig kikare (utan filter) för att se dessa detaljerna bättre. Själv han jag inte med kikare utan spanade mest på koronan och kameran, märkligt hur fort 2 minuter går och man försöker få till lite olika exponeringstider med kameran och man önskar man hade haft lite mer tid och kunnat fota med lite mindre tele också (gick bort då fokusen skulle behövts ändrats).

Såg att den mest erfarne i sällskapet (tror det var hans 21:a eklips) använde en Canon 60Da (med mer ir insläpp) men samma sigma objektiv som jag använde, jag har inte sätt hans bilder (än, men hoppas det blir ofentliga). Frågade honom om det var bättre, men han svara bara att han alltid använde den kameran (även till vardags). Funderade ett tag på att ta bort mitt OWB (Original White Balance) filter på 700D kameran men beslutade ändå att ha det kvar då jag aldrig testad det på solfoton tidigare. Kanske skulle jag fått ännu mer rött i bilderna?

/Rune
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solförmörkelse Solen månen - Rune Stjernström

Post by Peter R »

Hej Rune,

riktigt snygg sekvens :good:
Har du funderat på att sätta samman dina bilder till en time-lapse?
Jag antar att det är nervöst att veta när det är rätt ögonblick att plocka av filtret och sedan på igen, man får ju ingen andra chans!

/*Peter R
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Re: Solförmörkelse Solen månen - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Tack Peter

Tanken har funnits på time-lapse, har ungefär dubbla antalet bilder eftersom jag använde timer på kameran var 5 minut (utom vid totala förmörkelsen) och det är 10 minuter mellan bilderna här. Kanske blir det ca 40 bilder 1/2 sekund mellan.

Jag ryckte nog filtret lite tidigt men vi hade Dr. Rick Fienberg med oss som ropade ut när saker och ting skulle ske och när filter skulle på och av mm, fast det är lätt att misslyckas ändå. Fick en bild som kunde ha varit fotad rakt ner i ett mjölkpaket, det var dyra sekunder jag blåste på det fotot :D

Hade siktat in mig på ditt föredrag den 16:e men kanske blir barnvakt då istället.

Med vänlig hälsning/Rune

Return to “Bilder”