M57 Ringnebulosan - ragge

Bilder från galleriet
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by hbar »

Optiken i teleskopet är optimerad för att ge optimalt bildskärpa i primärfokus med sensorn på ett visst avstånd (vet ej exakt var detta är men bör vara ca 100mm från baksidan). Ändrar man detta avstånd genom att ändra avståndet mellan primär o sekundär (genom att flytta primärspegeln) så ändras även strålgång och f-tal. Ökar du backfokus så ökar du även brännvidden (gäller för alla sct).

ccdt67 är ju 2" i diameter så du borde kunna sätta denna inne i fokuseraren. Om ccdt67 sitter med bakfläns 85mm från sensorn så skall den ge f6.7 och en brännvidd på 1340 i optimal position. Detta kan du kontrollera genom att ta en bild och se om du har ungefär 0.73"/pixel (gör du enklast med en uppload till http://astrometry.net/" onclick="window.open(this.href);return false;). Är det mindre så skall du helst minska backfokus o vise versa. Tror inte det är stor skillnad men man bör ha koll på det.

Ett annat vanligt problem är att om man först kollimerar teleskopet visuellt och sen flyttar spegeln för att sätta på kameran och då har förmodligen kollimeringen ändrats. Du får försöka ordna så att du kan sätta på ett okular o kollimera med spegeln låst i det läge som kameran kräver.

/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by ragge »

Ja, jag insåg efter att jag monterat fokuseraren att brännvidden förlängdes något. Jag har på senare tid testat hur mycket och kommit fram till att jag har 2100 mm utan reducerare och 1512 mm med, förutsatt att Crayforden är justerad till c:a 3 mm från inre (kortaste) ändläget. Jag mätte antal pixlar mellan två stjärnor och räknade ut antal bågsekunder på hela bildens bredd. Sedan kollade jag i Stellarium vilken brännvidd som gav den FOV med min kamera.

Jag skall prova igen att finjustera fokus enbart med den inbyggda fokuseraren, men jag tror det blir svårt. Möjligen om jag struntar i spegellåset men då får man väl andra problem antar jag. Jag har för mig att det är rätt vanligt med extern fokuserare på sct om man skall fotografera. Klarar du dig med den inbyggda ? Har du spegellåsning ?

Visst, reduceraren åker in i fokuseraren. Det är ju ett 2" "rör" som sticker ut från kameran med reduceraren längst ut (plus ev filter). Röret kläms fast med tre st klämskruvar. Så det är bara crayfordens bygglängd (plus 3 mm) som det handlar om.

Precis, kollimeringen ändras när spegeln flyttas. Så jag brukar kollimera med LiveView + maximal digitalzoom i kameran (alt exponera en bild och inspektera efteråt).

Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by hbar »

Separat fokuserare är säkert det bästa. Går reduceraren i botten på fokuseraren annars kanske du kan expr med att sätta fast den i botten och bara ha kameran rörlig. Har du inte anv det tidigare så testa http://astrometry.net/" onclick="window.open(this.href);return false;, det brukar ta mindre en en minut att få en platesolve med pixelskala och position.

Jag har fast primär på min rcx (och så är den f8) men principen är samma som din afc.

/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by ragge »

Bilden är nu uppdaterad med en ny version.

Jag fick för mig att göra ett nytt försök med de h-alfa bilder som jag inte lyckades använda i version ett.
Version två har fått ett tillskott med 14x10 min iso800 Astronomik 2" H-alfa 12nm.
Den här gången tog jag ut bara den röda kanalen i H-alfa subbarna och stretchade dessa lite redan innan alignment/registrering och stackning. Sedan stretchade jag ytterligare och blandade in detta i den röda kanalen på version 1, det blev en hel del labbande här.
Kul att äntligen få nytta av en hel kväll under mörk himmel, jag trodde att det var bortkastad tid. Men kastade ändå inte bilderna ;-)

Ragnar

Version ett :
m57_1.jpg
m57_1.jpg (58.79 KiB) Viewed 2263 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by Peter R »

Hej Ragge,
imponerande att du nu har lyckats få med så mycket av nebulosans yttre områden, tror inte jag har sett det tidigare på bilder tagna från våra breddgrader :good:
Det finns ytterligare ett yttre skikt som du får satsa på att försöka fånga och baka in i bilden.

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by Torbjörn »

Väldigt väldigt intressant! :good: De där yttre områdena av M57 ser man inte ofta på bild. Dessutom roligt att du fick nytta av det där fina passet när du tog de där bilderna med H-alfa filter.

/Torbjörn
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by ragge »

Tack Peter och Torbjörn !

@Peter, ja visst är det så. Jag har sett bilder som visar hur otroligt mycket mer nebulositet det finns där. Någon hade gjort ett projekt liknande Jupiterprojektet, det var flera amatörer inblandade (men inte så många) och de hade fått ihop över 100 timmar med riktigt fin utrustning. Men jag är väldigt nöjd med det jag fått ihop här.

@Torbjörn, jag är glad nu att jag inte slängde bilderna efter första försöket. Kul att ha fått nytta av både filtret och den fina kvällen där ute !

Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by ragge »

Efter att bilden fått vila ett bra tag gjorde jag ett "omtag", för att använda ett utslitet uttryck.
Jag tog återigen den röda kanalen ur H-alfabilderna och stackade sedan dessa och lyckades sedan stretcha lite till, varvat med lite försiktig brusreducering.
Förra gången blandade jag bara in resultatet i den röda kanalen, nu gjorde jag även ett hue/saturation lager med det nya datat som lagermask.

Gammal resp ny version :
m57_old_new.jpg
Ragnar