M57 Ringnebulosan - ragge

Bilder från galleriet
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

M57 Ringnebulosan - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: M57 Ringnebulosan
Exponering: C:a 90 min (5 och 10 min)
Fotograf: ragge
Teleskop: Meade LX200-ACF 8"
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Jag började säsongen med att besöka Ringnebulosan i Lyran, intill Vega. Det blev flera återbesök, jag provade olika filter som UHC och H-alfa, men fick ingen större nytta av de bilderna tyckte jag. Därför är det bara c:a 90 minuter data i denna bilden, med CLS filter (10 min iso 400, blandat med 5 min iso 800).
Fotat med 8" Meade LX200-ACF utan reducer, dvs f/10.
Det finns lite info om den här nebulosan på ett videoklipp :
https://www.spacetelescope.org/videos/heic1310e/
Intressant att man tittar in i änden av ett rör (om man befinner sig på jorden).

Edit: Det finns ett svagt satellitspår i bilden, som jag valde att inte redigera bort. Trots allt är det ju så det ser ut där uppe.

Ragnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by Robert Habolin »

Snyggt! fina färger och smakfullt redigerat. riktigt bra

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by Tony »

Tjusig bild.
Stjärnorna framträder på ett trovärdigt sätt och du fick med mycket av det röda.
90 min känns mycket för mig, särskilt som jag skickade in en bild med en tjugondel av tiden.
På vilket vis tror du att den blir bättre med ännu mer tid? mer stjärnor? Nebulosan känns fulländad-
Hur är din Nikon bestyckad.. fullspectrum? Du skrev att du valde bort filterbilderna?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by ragge »

Tack Robert och Tony !

@Tony,
De ljussvagaste delarna i ett motiv framträder lättare, utan överstretchning, om man har mycket sammanlagd exponeringstid. Det kan vara många bilder med kort exponering eller färre med längre. (ISO-talet skall man däremot vara väldigt sparsam med - det ger dålig dynamik = stora färglösa stjärnor).
Min tanke med UHC- och H-alfafiltren var att få lite kontrastverkan mot de ytterst svaga, yttre, delarna (de som syns vid 1.15 i videon). Men det kräver nog väldigt mycket exponering för att få fram.

Kameran är moddad, originalfiltret är utbytt mot ir/uv block.
(Jag har två stycken likadana, den andra sitter längst ut på motviktsstången och tar wide field - denna gången 135 mm på Svanen. Har inte hunnit gå igenom de bilderna ännu).
Edit : jag glömde nämna att primärkameran är kyld (passivt) med påsar med frys-gel i en isolerad väska.
Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by Torbjörn »

Det blev en riktigt fin bild av M57 Ringnebulosan, ett mycket vackert objekt som jag själv satt och tittade på i tisdags. Man ser tydligt de "ränder" inne i mitten av nebulosan som jag har hört talas om tidigare men som i alla fall jag aldrig har sett visuellt.

Som en elegant bonus så har du dessutom fotat IC 1296 som ligger alldeles i närheten :)

Snyggt fångat!

/Torbjörn
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by Björn »

Väldigt snyggt, Ragge :good:
Ett av dom favorit-objekt som man alltid återvänder till på himlen.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,

Jättefint!

Det syns att lång fokallängd är bra till det här objektet. Har själv provat med refraktorn på 680mm från min balkong, dslr rgb. Men ser inte ens de tre stjärnorna mitt i.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by ragge »

Tack Lars, Björn och Torbjörn !

Ja, den är väldigt liten den här ringen. Men ljusstark. Jag läste på lite om centralstjärnan som bildade nebulosan, den har kört slut på väte och är nu en vit dvärg som består mest av kol och syre. Perfekt att grilla på mao.

Bifångsten, IC1296, var en bonus, även om den blev otroligt ynklig med så lite exponeringstid.

Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by hbar »

Om du anv din heq5a så tycker jag att du fått bra resultat på din tracking, det är inte lätt att klara 10min vid 2m brännvidd.

Att hålla igen på iso så att stjärnorna inte blir överexp är ju ända sättet få rätt färg och det tycker jag gör mycket för att få en bra bild som denna. Det är fin balans mellan objektet och omgivningen.

Jag tror det är svårt att få fram de svaga yttre ringarna med en kamera utan kylning. Utläsningsbruset är för stort och inte tillräckligt "rent" för att kunna nå så djupt vid f10. Tänk på att om du skall anv en reducerare så är det ccdt67 som är lämplig för din afc (samma strålgång som min rcx).

/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by ragge »

hbar wrote:Om du anv din heq5a så tycker jag att du fått bra resultat på din tracking, det är inte lätt att klara 10min vid 2m brännvidd.

Att hålla igen på iso så att stjärnorna inte blir överexp är ju ända sättet få rätt färg och det tycker jag gör mycket för att få en bra bild som denna. Det är fin balans mellan objektet och omgivningen.

Jag tror det är svårt att få fram de svaga yttre ringarna med en kamera utan kylning. Utläsningsbruset är för stort och inte tillräckligt "rent" för att kunna nå så djupt vid f10. Tänk på att om du skall anv en reducerare så är det ccdt67 som är lämplig för din afc (samma strålgång som min rcx).

/Håkan
Tack Håkan,

Ja det är heq5:an jag kör med, då jag är beroende av att vara portabel. Och visst är det så att trackingen inte alltid gör det man önskar. Men jag satte nyligen ett personligt rekord (eller världsrekord ?) med heq5 : 4100 mm och 10 min. Jag trodde inte mina ögon när jag såg resultatet.
viewtopic.php?f=17&t=14316&start=60
Det var kanske "once in a lifetime", men 2000 mm och 10 minuter tror jag är realistiskt att kunna upprepa. Om det strular kan jag ju alltid gå ner i exponeringstid.

De yttre ringarna var svagare än jag hade trott så jag ger nog upp dem till förmån för andra objekt i stället. Min D7000 är kyld, men bara passivt, med frys-gel. Det gör åtminstone lite nytta nu när det ännu är varmt ute.

Jajamän, den reduceraren använder jag ibland. Jag har en svag känsla av att den ger lite kromatisk aberration, men det kan också ha varit atmosfären som påverkat, så jag vet inte säkert.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Har du provat att mäta utbredningen du får på dina stjärnor, FWHM ?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by ragge »

Hej Lars,

Nej jag har inte gjort det, jag vet faktiskt inte hur man gör. Men jag har laddat upp 4-metersbilden här, om någon vill testa :
https://www.dropbox.com/s/l0vdp4t3ay0lh ... 6.tif?dl=0
Den är helt obehandlad, bara konverterad till tif.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by AstroFriend »

Viktigt man utgår från en stjärna som inte är överexponerad. Bör väl vara ganska "vit" också och inte extremt röd för att vara jämförbar. Man behöver veta pixelskalan.

Bilden måste vara linjär också, och man bör ju utgå från de centralare delarna av bilden.

Säg en stjärna som har sin bas på 1000 adu och sin topp på 10000 adu. FWHM, full widh half max. Halva höjden med exemplet blir: 10000-1000=9000, alltså halva signalen har vi på 4500+1000=5500 adu. I Fitswork och många redigerings program kan man se stjärnans profil, räkna hur många pixlar stjärnan brer ut sig på halva höjden. Men de flesta program kan nog visa bredden på den stjärna som markerats. Om du får 6 pixlar och skalan är 2 pixlar per bågsekund är fwhm 3". Som vanligt lite förenklat.

Är ju intressant att mäta både på en enskild sub och den stackade bilden.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by hbar »

Din sensors pixlar är 4,77um. Vid 1m är 1"~5um (lätt att komma ihåg istället för 4.85"). Vid 2m så har du alltså ca 0.5"/pixel. Med tanke på att det är en färgsensor så är sensor upplösningen snarare runt 0.7-1"/rgb.pixel. Stjärnan till höger om m57 (vänster på power mate bilden) har ett max på 44000 och en diameter vid 24000 (2000 i bakgrund) på ca 20 pixlar vilket skulle ge 20x0.25 ~5". Den har ung samma på din stackade (uppskattningsvis) men i bägge faller tror jag inte du nått optimalt fokus (eller så är det en kombination av tracking/seeing). där är även en del kromatisk aberration som inte borde vara så stor då den ändå ligger ca 50 grader över horisonten.

Seeing är sällan bättre än 1.5" så vid 2m har du lite översampling. Om du inte skall köra planetfoto (filma) så tror jag att du kommer att få bättre resultat med reducerare då du får in dubbelt så många fotoner per pixel. Jag har inte hört (eller själv märkt även på fullformat) någon kromatisk aberration på ccdt67 men den bör sitta direkt mot baksidan av teleskopet för att få bra funktion.

/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M57 Ringnebulosan - ragge

Post by ragge »

Intressant och värdefull info, tack för den Håkan.

Fokusen ställde jag med Bahtinov, kanske är det seeingen eller trackingen som du nämnde.
Det finns väldigt lite CA på de enskilda delbilderna, men sedan har jag nog råkat förstärka detta i den efterbehandlade bilden tror jag. På bilden med PM2X (4000mm) ser man däremot betydligt mer CA.

Ok, så jag borde alltså använda reducern som förstahandsval och bara ta bort den om seeingen någon gång skulle vara extremt bra. Jag tar till mig det, skall köra lite tester när månen är uppe och stör.
När du säger att den skall sitta direkt mot teleskopet, är det för att minimera vinjettering ? Jag har en Crayfordfokuserare på, för den inbyggda är svår att ställa exakt (den ändrar sig lite när jag drar åt spegellåsningen). Så jag har satt reduceraren på 85 mm avstånd från sensorn mha 2" distansringar. Finns det någon förbättringspotential här ? Jag försöker givetvis ha så litet utdrag som möjligt på Crayforden, och den är "kollimerad" så att dragtuben är parallell med optiska axeln.
focuser.jpg
focuser.jpg (452.21 KiB) Viewed 4584 times


Ragnar