NGC 891 - Magnus Gustafsson

Bilder från galleriet
Post Reply
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

NGC 891 - Magnus Gustafsson

Post by megmar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 891
Exponering: 729x4s
Fotograf: Magnus Gustafsson
Teleskop: GSO 200/800 f4
Kamera: ASI290MM
Kommentar: Körde ett kort pass på NGC 891 med nya tuben igår natt. Första natten med astronomiskt mörker och det var klart väder, ingen måne och sovmorgon dagen efter, så perfekta omständigheter :)
Tuben är f4 så samlar fotoner snabbt, men jag har fortfarande inte lyckats nån vidare med kollimeringen. Man ser de deformerade stjärnorna i tex nedre vänstra hörnet. Har nyligen beställt extension rings så kan snart prova med koma korrektor och se om det förbättrar saken lite.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC 891 - Magnus Gustafsson

Post by Robert Habolin »

snyggt!
deformerade stjärnor i hörn brukar ju ofta bero på fel avstånd mellan kameran och fokuseraren, snarare än kollimering? har du rätt spacing? vad säger din tillverkare om backfokus osv.
även polinställning påverkar ju stjärnorna om det inte är exakt, blir det ju en field rotation som roterar runt guide stjärnan, och vid lång exponering ( inte i ditt fall ser jag, då du kör korta exponeringar ) så kan det bli utdragna stjärnor i kanterna.

vi kollimeringsfel brukar det väl inte gå att nå fokus alls, men dina stjärnor i mitten ser sharp ut. även galaxen.

men jag är ingen expert, längesen jag använde tub som måste kollimeras...

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 891 - Magnus Gustafsson

Post by Lazze »

Det finns lite till att jobba med på kollimeringen, sweet spot ligger lite ovanför centrum på bilden. Med en korrektor hade det nog inte gått att se.
Har du planerat för färgfilter framöver?

/Lasse
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC 891 - Magnus Gustafsson

Post by Martin F »

Härliga detaljer i en sådan närbild! Vore riktigt kul att se den med lite R, G och B också! :good:
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 891 - Magnus Gustafsson

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Galaxen ser fin ut med detaljer att studera. Även om de är svårt att se tycker jag det ser ut som om övre delen av bilden är skarpare. Hur är din fokuserare, kanske den hänger lite på grund av kamerans tyngd? Har du tilt kan du komplettera med en tilt justerare, men då måste man ha först ha koll på att allt är mekaniskt stabilt. Kan tänka mig att ett f/4 teleskop ställer väldigt stora krav på korrekt fokusplan.

Men det är bara detaljer, tycker det ser bra ut redan som det är.

ps.
Ett sätt att se om det är kameran som hänger snett är att rotera den och ta nya bilder. Om då fokus gradienten har roterat på bilden är det något som inte sitter rakt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 891 - Magnus Gustafsson

Post by Bengt »

Äntligen en galax i lite rolig bildskala. Dessutom riktigt bra !

Man kan alltid mäta med http://www.ccdware.com/products/ccdinspector/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men jag tror inte du en jättefel i kollimeringen. Förstår inte hur man med bönstjärnor i kanten kan få det till kollimeringsfel ??! Det hade direkt synts på dina spikes som då hade varit olika tjocka.. Däremot lider bilden av koma och lite driftfel (sista svårt avgöra utan råbild) . Kanske även kameran suttit lite snett i om bilden är ocroppad .Det synts om man tittar i hörnen det vill dra mot bönstjärnor i mer än en kant . Bilden ser inte ut vara helt hundra i fokus men det kan också beror på seeingen. Spikes på en Newton brukar bli lite smalare men som sagt är det turbulent luft kan det bli så här också . Det ska inte mycket till i denna skala.
En koma korrekt är nog rätta medicinen .

Bengt
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: NGC 891 - Magnus Gustafsson

Post by megmar »

Tack för alla tipsen!
Det jag märker är att det är svårt att få fokus över hela bildfältet samtidigt. Gissar att det är tilt i fokuseraren som några av er nämner. Kameran är liten o lätt så är väl kanske kvaliteten på fokuseraren som är huvudproblemet. Sen är det dessutom koma fel, men from nu ska jag köra med koma korrektor så blir förhoppningsvis lite bättre.
Kommer tyvärr inte köra RGB eller andra filter på ett tag, kanske nästa säsong!
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 891 - Magnus Gustafsson

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
GSO brukar ju ha bra kvalite, om fokuseraren är glappfri och stadig så kanske det bara är att justera infästningen. På min fokuserare fick jag spänna åt till max för att friktionen skulle räcka när kameran satt på.

Först måste fokuseran vara parallell med optiska axeln. Därefter ev justeras kameran så att den är ortogonal mot optiska axeln. På ett ljusstarkt f/4 teleskop behövs yttersta precision, finns säkert någon bra hemsida med metoder hur man får till det.

Den här verkar bra för speglarna:
https://www.cloudynights.com/articles/c ... nian-r1947" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ju refraktor så min erfarenhet av dessa justeringar är ganska begränsad.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: NGC 891 - Magnus Gustafsson

Post by Präriefoten »

Hej,

Den här bilden har en riktigt skön känsla! Vet inte vad det är som gör det men det känns som att man tittar riktigt djup in i rymden.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: NGC 891 - Magnus Gustafsson

Post by megmar »

Tack Martin :)
AstroFriend wrote:På ett ljusstarkt f/4 teleskop behövs yttersta precision, finns säkert någon bra hemsida med metoder hur man får till det.
Du har så rätt Lars. Känner att det var ett betydligt större steg att gå från f/5 till f/4 än vad man kan tro om man bara tittar på siffrorna!
Har kört några nätter nu med koma korrektor och det har gett bra resultat samt att jag insett att laserkollimatorn funkar mycket bättre på lägsta intensitet. Då kan jag se om strålen hamnar "mitt i prick" tillbaka på ett mer robust sätt.
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC

Return to “Bilder”