Ngc7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Bilder från galleriet
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Ngc7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by Tannerswe »

Härlig bild och kul att du är igång och kör ifrån Öland. Ser fram emot fortsättningen :D
Funderade på att plocka ut teleskopet inatt men det blev bara kameran som fick följa över bron.

Är inne lite Ragges linje där att det är lite mkt blåstick i de ljusare partierna och en sådan enkel sak som photoshops automatisk toning tycker jag gjorde stor skillnad.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Ngc7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Jag gjorde en uppdaterad version där jag maskade in vita stjärnor från HA lumen. blir rätt bra. i väntan på RGB.

Nu hade vi ju en kanon natt här igen, dock var ja ute på stan och han inte få upp teleskopet.. men ibland är det ju gott med öl oxo :green:

de stora stjärnorna har dock blått sken, men det är meningen och gjort för att ge de lite färg. ett bra trix att göra det med är att göra ett nytt layer med photo filter ställt till cooling eller blue. sen maskar man in bara de stjärnor man vill ha i blått sken. sen likadant gula stjärnor om man orkar. allafall de mest framträdande så dom poppar ut ordentligt.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ngc7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Hej Robert,
Det blev ett mycket lyckat resultat av dina smalbandstagningar. Och det går ju att bygga vidare på det vid senare tillfälle om man vill.

Jag antar att röd kanal i huvudsak kommer från Halpha och den blå från O3, men du har väl något i den gröna också. Bara medelvärdet eller mer avancerad mixning? Ser så ut.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Ngc7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Tack Lars! ja detta objekt är dessutom väldigt ljussvagt. Därav så många timmar. över 11h bara i Ha..

Detta är Ha till Röd, O3 till Blå, sen skapar man en grön av en kombo av R och B, där B står för ca 85% och R för 15%

eller så skapar man ett nytt dokument och pastar in på respektive kanal, men lämnar grön tom, och så kör man Noel Carbonis "synthesize green" script. vilket typ gör samma sak..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Ngc7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by Martin F »

Robert Habolin wrote:Tack Martin! Kul att säsongen äntligen drar igång nu. Kör du fortf dslr eller är det mono med filter på g?
Mono! :)
Har köpt en ASI 1600MM-Cool med 8-positioners filterhjul och full uppsättning LRGB+smalbandsfilter. Har dock inte ens hunnit packa upp den än och vet inte ens när jag ska hinna det :S
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Ngc7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Fasen va grymt! ja då lär det komma fantastiska bilder från dig snart.. kul!!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
AndersH
Posts: 27
Joined: 2013-03-17 14:57:46
spamtest: JA

Re: Ngc7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by AndersH »

Hej!

En helt underbar bild, Jag har en svaghet för röd/blå smalbands-palett, rent generellt, så det blir tummen upp i alla avseenden!! :good:
Jag skall inte såga Hubble-palett med fotknölarna, men jag är personligen helt övertygad om att detta är rätt väg att gå. Extremt inspirerande!

Mvh
Anders H
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Ngc7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Tack Anders!
Ja, "bicolor" med röd/blå blir rätt fint! känns lite naturligare än klassisk hubble palett, ( även om vissa objekt gör sig väldigt bra i det )

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop