t-SNE Variabel Observatörer SVO - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

t-SNE Variabel Observatörer SVO - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: t-SNE Variabel Observatörer SVO
Exponering:
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: SONY DSC-H3
Kommentar: Har haft graferna liggandes ett tag men idag tog jag mig tiden att piffa till dem lite. t-SNE analysen gör det som PCA inte riktigt klarade av och separerar ut även de observatörer som inte skiljer sig så mycket åt. Främst de med få observationer som kan ses i bildens nedre högra hörn. Tyvärr fick giganterna lida i denna visualisering då de hamnade närmare varandra istället. Datan är hämtad från SVO observatörsstatistik.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: t-SNE Variabel Observatörer SVO - Martin Johansson

Post by Hans Bengtsson »

Hej Martin!

Det skulle nog behövas en närmare förklaring vad diagrammen visar, åtminstone måste jag erkänna min okunnighet och säga att jag inte vet det.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: t-SNE Variabel Observatörer SVO - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Är du variabel observatör eller är detta mer en ren dataanalys du gett dig på?

Innan jag zommade in och såg personnamnen trodde jag det var ett HR diagram.

Alltid kul vid data analys och att man kan förtydliga detaljer som i mängden annars är dolt. Just detta vet jag inte riktigt vad det är. Men tror du visar hur mycket fel olika data ligger rel. någon norm, eller?

Studerar ju inte variabler själv, men kul att läsa om andras fantastiska observationer, kan ju sträcka sig över flera år. Vilket tålamod!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: t-SNE Variabel Observatörer SVO - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej Lars och Hans,

Det är lätt att man blir hemmablind då man håller på med saker för länge. Jag tog observatörsstatistiken som finns på SVO och använde den som ett dataset att öva visualisering på. I datan finns följande information för varje observatör. ObsID, Name, Total, Visual, Photometric, Unique, Variables, Observations_per_variabe, First, Last och Days_active. Genom en överblick av tabellen ser man rätt snabbt vem som observerat mest samt på vilket sätt. Med hjälp av PCA analys (röda bilden) kan man visualisera observatörerna genom att förklara den största variansen dem emellan. Alltså inte själva kvalitéen på observationerna de gjort utan hur observatörerna skiljer sig åt i förhållande till varandra. Från centrum av plotten ser man 7 olika pilar som är de ovan nämnda faktorerna.

Om man följer tredje pilen från botten så ser man att Chis Allen och Hans Bengtsson skiljer sig avsevärt från Gustav Holmberg och Tomas Wikander genom att de är dedikerade visuella observatörer medan de senare har har fokuserat mer på fotometriska observationer. Jag har även skapat en ny faktor genom att räkna ut hur länge varje variabilist har varit aktiv. Detta är möjligt tack vare att tidpunkten för första och sista registrerade observationen finns i datan.
Det stora molnet där man inte kan urskilja enstaka namn (röd graf) finns variabilister som liknar varandra. Oftast har observatören gjort någon eller några observationer och sedan lagt hobbyn på hyllan eller är ny inom ämnet.

För att få ut ytterligare information från observatörsstatistiken så använde jag t-SNE analys (blå graf) som har den fördelen att den kan separera ut observatörer som liknar varandra. I det här fallet ser man tydligt enskilda observatörer som har gjort någon enstaka observation (nedre högra hörn) medan de på motsatta sidan av skalan har hamnat i övre delen av bilden. En observatör som skiljer sig ur mängden, utan att förringa någons insats, är Anders Hemlin (nederst i blå graf). Man skulle kunna tro att han gjorde väldigt få observationer medan närmare titt på datan visar att han gjorde hela 135 fotomtriska observationer av en variabel under en enda natt, om nu datan stämmer.

Egentligen skulle man klustra datan också för att på så sätt dela in obervatörerna i olika ”grupper” men det får kanske bli en annan gång.

Tänkte inte själv på det men du har rätt Lars, den blåa plotten påminner mycket väl om ett HR digram. I så fall befinner jag mig kring mitten av main sequence medan Hans Bengtsson hamnat bland supergiants! :)

Image
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5

Return to “Bilder”