HIP 102098 Daneb - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

HIP 102098 Daneb - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: HIP 102098 Daneb
Exponering: 62*40sec
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: Canon EF-S 55-250mm IS STM
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Blandade känslor av att sommarljuset inte riktigt vill ge vika för stjärnornas strålar minns jag väl. Även om jag omges av det tacksamma varma mörkret
från sydligare breddgrader så är minnet av den ljuva svenska sommaren en fröjd för hjärtat.
En sen sommarnatt för två år sedan fotograferade jag Svanen med 29mm Canon kit lins och fick fram lite variationer kring partierma runt Daneb.
Söder om New York ser man dock inte många stjärnor hur mycket man än anstränger sig. Ljusföroreningarna har begränsat mig till att mäta upp enskilda
variabler men även om variabler är riktigt spännande så kittlar de inte lika mycket som fotografering av "deep sky".

Här om dagen var månen halvvägs igenom och skulle ner kring ett strecket så jag ställde klockan och bestämde mig att testa ifall det skulle fungera att stiga upp mitt i natten. För tillfället seglade svanen genom zenit så jag ökade folkallängden en aning i jämförelse med föregående tillfälle mest för att testa om de mörkare partierna väster om Daneb skulle träda fram.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: HIP 102098 Daneb - Martin Johansson

Post by Lazze »

Fin bild trots ljusföroreningar. Jag antar att de mörka partierna är stoftmoln i vår vintergata som ger de där kolsäcksliknande strukturerna.

Är du i USA tillfälligt eller mer permanent?

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: HIP 102098 Daneb - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Roligt att höra från dig och att du inte givit upp astronomi hobbyn fast frånvaron av mörk himmel.

Kul att se den Svanen från storstan däröver. En av mina första deepsky bilder jag tog nära motorvägen vid infarten till Stockholm city var just över Svanen. Då hade jag Canon 350D och en antik 50mm Pentacon lins. Använder den linsen faktiskt än idag men då som bakvänd till makrofoto. Fick visst kommentaren om bilden: "den har alla fel man kan tänka sig" , ja ja, men spännande var det i varje fall.

Så här såg det ut:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/my- ... -2007.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Även om jag hade mäktiga ljusföroreningar har du det nog mycket värre.

Du kan kanske hitta ett annat område inom astronomi som inte är så beroende av mörker. Har för mig du har djupa kunskaper inom data. Jag har länge tänkt jag skulle börja utnyttja all professionell data som ligger lagrat och fritt tillgängligt. Det skulle kunna statistik över stjärnors fördelning i Vintergatans närområde eller exoplaneter som vi nu börjar känna i stort antal. Kanske vore något för dig också? I varje fall tills den dag du flyttar till ett mörkt område.

Kul när du skriver här.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: HIP 102098 Daneb - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej,

@Lazze, det är lite oklart hur länge jag blir här för tillfället men minst något år till. Ja de mörkare partierna i detta stjärntäta område måste vara gas av någon form. Frestad att skaffa ljusföroreningsfilter för att se hur mycket mer man skulle få fram. Befinner mig i ljusföroreningar men inte så brutala som jag först trodde. Svanen var i och för sig i Zenit så fota något på 45 grader är något helt annat.

@Astrofirend, jag hänger kvar inom astronomin även om utvecklingen inte är så snabb för tillfället. Tack för länken till din bild av svanen, jag ser att du körde olika exponeringar för att öka dynamiken. Stackade du sedan allt på en gång eller i olika omgångar för given exponering?

Det låter spännande med data för exoplaneter, var och hur hittar man dem (Hjälp mig gärna på traven)? Har du något projekt där du analyserar likande data?

Vänligen
Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: HIP 102098 Daneb - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Jag kommer inte exakt ihåg hur jag gjorde hdr fotot, men ser jag använt Iris och där finns en hdr funktion. Troligen stackade jag varje exponeringsgrupp för sig och gjorde sedan hdr med iris på de tre olika bilderna jag fått fram.

DSS kan man göra hdr när man stackar allt man har med olika exponeringar. DSS håller reda på skalfaktorerna.

Prova googla på research data, keppler, nasa så kommer det kanske upp något. Men jag kan kolla om några dagar när jag sitter vid riktig dator igen.

Update:
https://archive.stsci.edu/kepler/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det jag gjorde för länge sedan på slutet av 1990 talet var att göra lite test på bilder från Palomar fem meters teleskopet.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”