NGC281 Pacman Nebula - ragge

Bilder från galleriet
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC281 Pacman Nebula
Exponering: 10x10 min + 38x5 min
Fotograf: ragge
Teleskop: Meade LX200-ACF 8"
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Jag blev aldrig nöjd med den här när jag tog den i december förra året, så jag laddade aldrig upp den. Men nu tog jag fram den igen som en avrostningsövning inför den nya säsongen. Det blev en komposit från en TS ImagingStar71 och en Meade LX200ACF, med var sin Nikon D7000. Jag passade in bilden från den längre brännvidden i den kortare med programmet Registar, och sedan beskar jag bilden något. På något vis gillar jag den här varianten bättre än den "närbilden" jag fick med enbart den längre brännvidden. Men kombinationen ger ändå fördelen med bättre detaljer i nebulosan jämfört med enbart widefield-varianten.

Meade med reducer = 1340 mm : 10x10 min iso400
ImagingStar71 = 347 mm : 38x 5 min iso400

Ragnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by Björn »

Snyggt, Ragge :good:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by Torbjörn »

Verkligen fin bild av NGC 281 :good: Den har du satt ihop bra!

Jag har aldrig sett den, undrar hur den är visuellt? Den är inte med bland Herschelobjekten, och då menar jag "the big list" 2400+ objekt... Vi kan ju försöka med 12-tummaren och diverse filter någon gång :)

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by Peter R »

Den här Pacman är väldigt vacker med det bredare synfältet och jag tycker du har hittat rätt balans.
Snyggt behandlad :good:

/*Peter R
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by Juicy6 »

Bra!!!!!!!!!!!!!! Med så svart bakgrund som jag gillar.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by Martin F »

Riktigt tjusigt! Börjar blir mycket sugen på nästa säsong nu när man ser så fina bilder :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by ragge »

Tack för alla uppmuntrande kommentarer !

@Christer, jag har också börjat dra åt det svartare hållet tror jag.
@Peter, ja ibland är det "less is more" som gäller (inte så närgånget).
@Torbjörn, det ser jag fram emot !

Ragnar
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by timokarhula »

Torbjörn wrote:Jag har aldrig sett den, undrar hur den är visuellt? Den är inte med bland Herschelobjekten, och då menar jag "the big list" 2400+ objekt... Vi kan ju försöka med 12-tummaren och diverse filter någon gång :)

/Torbjörn
NGC281 upptäcktes visuellt av Barnard med en 5-tums refraktor den 26 november 1881 i Nashville och han beskrev den som "a large, faint nebula, very diffuse, not less than 10' diameter". Jag såg NGC281 med min C-8, 64x och ofiltrerat den 30 januari 2000. Den var ljussvag men när jag svepte tuben E-W såg jag en kontrastskillnad i rätt positionsvinkel dvs nebulosans E kant som genomlöpte NE-SW. Ronald Stoyan har sett nebulosan måttligt ljus med detaljer med 5 cm, 14x och O-III-filter. Även UHC-filter lär förbättra synligheten. Centralstjärnan är multipelstjärnan Burnham 1 men också identisk med stjärnhopen IC1590.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by timokarhula »

Högst upp på fotot, i mitten, (27' NE om Eta Cas) syns den ljussvaga stjärnhopen King 2. Jag var tvungen att kontrollera med MegaStar att det var en stjärnhop och inte en artifakt. De ljusaste stjärnorna i King 2 är av 17:e magnituden. Sedan syns den cirkulära planetariska nebulosan Abell 2 också på bilden. Intressant!

/Timo K
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by Lazze »

Fantastiskt vackert :good: Det blir helt enkelt mycket bättre med ett vackert stjärnfält till huvudobjektet. Bra processat också.
Jag fick slita lite för att hitta Abell 2 som Timo refererade till men det gick till slut tack vare ett bra planetarieprogram. :)

/Lasse
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by micke187 »

Väldigt fint! Man blir som Martin skrev väldigt sugen själv på att börja fota snart:-)
Ska bli kul att börja använda den nya kameran när säsongen börjar :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by ragge »

Tack Lasse & Micke,

Jag blev själv nyfiken och letade upp Abell 2, den gör inte mycket väsen av sig direkt.
abell2.jpg
Ragnar
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by Bengt »

Torbjörn

Jag har sett Packman flertal gånger i 12 ". Med OIII filter.ser man ganska tydligt packman formen under en transparent kväll.

Utan filter har jag inte lyckats.
Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Precis som de andra skrivit tycker jag du fått en väldigt bra balans i bilden. Du har lagom mörk bakgrund, färg på stjärnorna trots lång exponering och fint framträdande objekt. Kul också när man efteråt finner objekt där som man inte tänkt på från början, såsom den planetariska nebulosan.

Ser en sak på stjärnorna som jag också brukar få. Dels på de ljustarkaste är det ett gäng med strålar runt om, inte ett jämt cirkulärt fält. Sedan det röda på de ljussvagare, det är vertikalt utdraget. På en refraktor (eller som ditt teleskop) om den har helt cylindersymmetriska öppningar borde det inte bli så. Jag har för mig själv och andra som frågat sagt det är för att flera saker sticker in i strålgången och stör den cylindriska öppningen och ger diffraktion. För min del är det off-axis adaptern och dels kamera husets rektangulära ljusschakt. Rätt dimensionerat hade det inte blivit så, men det är svårt att uppnå i praktiken. Du kanske har fler eller andra förklaringar varför det uppstår i ditt optiksystem?

Jag har under vintern/våren byggt om mitt system. Nu har jag 3" field flattener istället för 2.5". Sedan har jag monterat på en separat guidetub för att se om det ger någon fördel. Kamerahuset kan jag inte göra något åt om jag inte gör en väldigt radikal ombyggnad, läs: Förstör kamera huset (Canon 6D) för vanlig foto.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC281 Pacman Nebula - ragge

Post by ragge »

Hej Lars,

Det du nämner om osymmetriska röda stjärnor hade jag faktiskt inte noterat, intressant. Överstrålningen runt ljusstarkare stjärnor störde mig däremot redan när jag började fota med TS ImagingStar 71, speciellt de två mörkare "tårtbitarna" som ligger c:a kl 8 resp 2 runt den ljusstarka stjärnan. Pacman tog jag i December, och sedan dess har jag i stort sett kommit till rätta med överstrålningsproblemet genom att jag lade in en tunn svart neoprenduk på insidan av dagghuven, så att den skar bort c:a 1 mm av ljusöppningsradien. Dessutom har jag rätat upp fokusplanet som inte var helt vinkelrät mot optiska axeln.
Efter de åtgärderna verkar även de osymmetriska röda stjärnorna ha blivit något mindre framträdande efter detta, men de finns där ännu.

Tack för synpunkter !

Ragnar