Nattlysande moln över Stockholm - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Nattlysande moln över Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Nattlysande moln över Stockholm
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Jag har gått upp på taket flera gånger denna säsong utan att se några nattlysande moln men igår dök de då äntligen upp, ovanligt sent på säsongen.
Panoramat är sammansatt av 3 cirkulära fisheyebilder och sträcker sig över ca 270 grader.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Peter Rosén

Post by Jonas »

Fy tusan vad bra bild Peter! Du har verkligen ett mysigt tak att fotografera från också. Trots att du är mitt i Sthlm!

Här i södern har vi inte sett mycket av dem. Jag såg dem helt flyktigt för ett par veckor sedan men när jag hämtat kamera och stativ, var de borta.

ha en fin helg!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Peter Rosén

Post by Martin F »

Tjusigt värre! Såg dem igår men hade inte en lika fin förgrund som du.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Det är märkligt för de har dykt upp sent på säsongen överallt. Undrar om det är kopplat till den låga solaktiviteten?
De har tidigare observerats i Danmark, Irland, Skottland, Tyskland och till och med i Ungern men inte här hemma.

Ja, jag har verkligen en fin vy över Stockholm redan från terrassen. Kliver jag dessutom upp på vindstaket så får jag helt fri sikt åt alla håll.
Men det är inte helt ofarligt för jag har varit däruppe vid 2-3 tiden på natten mitt i vintern när det är glashalt på det sluttande taket och då kryper man gärna på alla fyra med kamerautrustningen i släp :S

/*Peter R
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Nattlysande moln över Stockholm - Peter Rosén

Post by Miska »

Jag som bor lite söder om dig Peter har sett dem i ett par veckors tid nu, och även sett bilder på Facebook ifrån Danmark, Skottland m.m fr.o.m början av juni. Det har varit så växlande väder i år att man vet varken in eller ut.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA

Return to “Bilder”