Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by Håkan N »

Vad jag trodde innan var att jorden var ensam med vatten och på så sätt mycket udda.
Och jag undrade vad kom vattnet ifrån egentligen.
Eftersom det är grunden för liv som vi känner det.
Nu har jag förstått att vatten i sig inte alls är ovanligt eller som väte.
Eftersom hela kosmos består av lika kemi och det behövs en stabil stjärna och några miljader år att bygga upp vatten och atmosfär så kan ju det vara en total slump eller inte alls.
När jag fick min Skysafari app och kom igång med astronomin för nåt år och såg ex fotot Nasa tog med Hubble med ett mosaik av galaxer på en mindre punk bara i himmlen. Då insåg jag att det verkar vara mer galaxer än stjärnor.
Med det perspektivet och efter att besökt lite stora observatorium och hört vad de idag gör har jag fått egna funderingar om det måste finnas oändligt med liknande förutsättningar.

Om livet kommer med nån form av liv/celler som tydligen hände här måste det ju kunna ske på andra ställen som har liknande grund.
Kanske finns det inprogrammerat i dessa celler som en viss kurva som leder till liknade liv vi känner det.
Jag ser det mera som rimligt än orimligt.
Men det vi ser nu med männskligt liv är ju en bråkdels sekund på skalan om tid. Vi vet ju inte vad det leder till. Ponera om liknande förutsättningar fast med + tusen år, eller hundra tusen eller 1 miljon år eller 1 miljard år.
Men jag antar i min livstid vi inte kommer att få se de hittar nån planet de kan tro bära liv. Dessutom vad ska det just nu leda till sas, mer än människans nyfikenhet.
Antar vi brottas med helt andra problem nu på Jorden än detta !
Kanske eliminerar liv sig själv tillslut efter en kortare cykel av liv som kan tänka av egoism och okunskap av hantera sin omgivningen.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag har inte varit inne på Astronet på några dagar. Vad kul att det här diskussionsämnet har tagit fart.
Har inte 'googlat, varav frågan men är det seriöst eller newage ?
Fick ; 'a bad feeling', men kan ha fel.
Berätta mer !
Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén
Brian Cox är bl. a. professor i partikelfysik och jobbar vid the Large Hadron Collider (LHC) i Cern.
Jag tycker att han var mästerlig på att ta med oss på en resa ut från solsystemet och vidare in i en väldigt abstrakt värld där de fysikaliska lagarna så som vi känner till dem från vårt närområde, inte gäller. Jag är nog inte ensam om att ha svårt att ta in dessa begrepp ;)
Jag uppskattade också hur han pratade om möjligheten att liv har uppstått, eller inte, på andra platser i Universum utan att blanda in religion eller en förenklad "statistiskt så borde...".
Brian Cox återkom några gånger till den häftiga insikten att vi varelser på vår jord, efter nästan 4 miljarder år av evolution, har fått atomerna i oss att tänka på andra atomer. Universum upptäcker sig självt. Vi biologiska varelser följer bara naturlagarna så detta kan likväl ske någon annanstans också enbart i vårt universum.
Här märker man att han också är professor i filosofi, en fin kombination som låter honom föra resonemanget vidare när vi inte längre är säkra på vilka naturlagar som gäller.
Vi kanske aldrig får svar på om det finns intelligent liv på andra platser i vårt universum, eller i andra universa för den delen men skulle vi vara ensamma så har vi en ännu större skyldighet att ta vara på vår Jord.

/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by timokarhula »

jwarell wrote:Om vi hittar liv med jordiskt DNA på något annat ställe i solsystemet lär vi vara rätt ensamma. Om det däremot är av annat slag bör universum krylla av liv! Frågan är väl då snarare hur andra intelligenser lyckas gömma sig.

Johan
Här finns 75 svar på din fråga. Författaren hade tydligen kommit på 25 nya svar sedan förra frågan. :)

http://www.springer.com/gp/book/9783319132358" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by Håkan N »

Ponera om att i vårt närområde i galaxen att det ev inte finns liv, och den närmaste stjärnan tar ju ljuset 4 år att nå hit.
Men vårt närområde är ju en marginell ände i vår galax, och den närmaste större andra galaxen som ligger granngårds tar det ljuset 2.500 tusen år ( eller 25 tusen år ? )
Nu har ju människan kommit till en viss teknologi på några hundra år sedan den industriella revolutionen sedan vi var mer eller mindre ett stenålders folk, även om järnet var smitt i ca +1.000 år.
Men se på utvecklingen på 100 år, 10 år.
Vad händer med teknologin på 1.000 år eller 1 miljard år ?
Med en teknologi som vi har nu som att bränna energi tar vi oss inte långt vare sig på planeten eller ut i kosmos.
Men hur skall resor då gå till ?
Hur gammal kan en civilisation vara, om vår tog 4 miljarder år ?
Kan nån vara 1-2 miljarder år före oss ?
Jag tror det finns/ha funnits hjärnor att lösa energiproblem, men antar de blir svårt att överleva på sikt att sprida den sortens information.
Sedan om vi tar forntidens folk finns det ju än frågor som hur löste de transportera stenblock och slipa dom.

Jag var i pyramiderna 1998 i ett rent tekniskt besök, och jag var imponerad av det jag såg och jag har jobbat med tillverkning av hightech betongsågmaskiner.
Det finns ju borrhål ( och klingsågning ) där också, så dom hade tillgång till maskiner med verktyg som vi har nu.
Om jag åker till Sydamerika nu vs astronomi i Chile ska jag besöka lite platser i Cuzco som det finns bevis för håltagning och klingsågning och vinkelräta hörn.
De har ju tagit block från södra Egypten upp till Giza och i Sydamerika låg stenbrottet på andra sidan dalen.
Svaret sägs ju vara de drog de fram.
Men de som varit inne i kungens rum i pyramiderna måste nästan inse att det inte var pharon Chefren som byggde detta till sin grav.
Hur det ligger till är det ju ingen som vet.
Det finns oändligt skrivet om Egypten vid denna tidpunkt men inget om dessa byggverk. Jag tror dom redan stod där då.
Byggda tidigare.
Liknade finns om Inka indianerna.
Maya hade betydligt mindre stenar ( och de har jag besiktigat på flera platser i Yukatan )
Där kan man greppa bygget, även om det är hisnande

Jag vet inte vad svaret är om att ; var är alla ; om det nu finns liv, kryllar av liv därute.
Jag kan ana att egot ligger som en bromskloss som måste övervinnas när en varelse börjar tänka själv.
Har kosmos ev lika DNA band ( i de celler som ev forslas runt med kometer osv ) och kemi, kanske även sånt fungera lika och då blir det ett stopp, vs krig, förstörelse osv.
Jag såg i Australien hade urbefolkning levt där i tusentals år och de var fortfarande stenåldersmänniskor när Engelsmännen kom dit.
Idag finns inte ett spår knappt av dom, men de förstörde inget men kom heller aldrig nån vart i utvecklingen.
Hörde tom de frös ihjäl och hade krig inom olika stammar osv och brottades med sjukdomar.

Så även om nu en civilisation är mycket äldre än vår och de lyckats klara ut problemen och överlevt, men hur reser dom.
Avstånden är enorma.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by mikaelanderlund »

Ja det är intressanta frågor att grubbla på. Men så länge vi saknar bevis på liv (vad nu liv är) där ute kan vi inte ens göra en vettig statistisk beräkning på sannolikheten, i varje fall inte med klassisk statistik. Vi kan ju klart extrapolera all kunskap vi har i fysik, astronomi, kemi, biologi mm och komma fram till att kolbaserat liv måste finnas. Men jag menar att vi då är väldigt nära metafysik. Personligen TROR jag att det finns mängd med kolbaserat liv där ute men endast en civilisation, vår. Detta baserar jag på den antropiska principen, universum är ofattbart stort just därför det är osannolikt att en civilisation uppstår. Om det inte hade varit stort så hade vår civilisation inte funnits till. Ja, det är vad jag tror :) :geek:
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by hbar »

Det är vi som kallar oss för en civilisation. Jag tror att det finns många där ute som (om dom kände till vår existens) bara ser oss som lite kolbaserat liv:).

Jag tror också att möjligheten till liv är vanligt förekommande o att det då också blir ett sådant förr eller senare då vi inte på något sätt är unika. Även om det finns 1000 tals sådana planeter inom 1000 ljusårs avstånd så är samtidigheten ett stort problem då längden på en civilisation som kan detekteras på avstånd (tex med radio) måste vara lång för att en överlappning skall kunna äga rum (åt ena hållet, någon kommunikation lär inte vara möjlig med vår nuvarande kunskap).

/Håkan
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by Håkan N »

Jag utgår också från att 'liv' är ytters vanligt även i vår galax och även oändligt med planeter som har långt över vår idag kunskap om naturlagarna i kosmos.

Baserar det enbart på det jag ser på min Skysafari..
-Men kan de resa, hmm, här slutar min hjärna fungera.
Om nu kemin ser lika ut och det finns vatten och kometer etc som för in nån form av celler och att det formligen kryllar av galaxer.
( jag tror inte vi sett udden av galaxer på långa vägar än, eller ens börjat fatta vidden.
Jag förmår inte att förstå varför Jorden skulle vara totalt ensam att nå detta stadium för liv bland trillioners möjligheter.
Förstår inte den logiken och matematiken faktiskt.
Vad baserar den sig på mer än en ide god som nån annan ?
Kan det ha att göra med vi har haft denna religion i oss under så många år så det ligger i modersmjölken sas ?

Håkan, om en sk civilisation har nått 1 miljard år före oss blir det svårt att sia om detta som människa och gäller 'dåre som direktör'.
Men man kan stilla undra om man tittar på vår genom ca 400 tusen år och lägga på 1 miljard eller 2.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by mikaelanderlund »

Men vi får akta oss så vi inte hamnar i den klassiska fällan att TRO det finns liv eller inte. Då är vår modell inte bättre än religionerna icke falsifierbara tro. Vi får nöja oss med att tro på vår "liv i rymden" hypotes. Tron är som du säger en del av människan och ligger i modersmjölken, alla tror något vetenskapsman som präst. Men det är inte förrän vi har ett statistiskt underlag som vi kan pröva vilken modell som är bäst. Här vinner vetenskapen i längden. Universums naturkonstanter är osannolikt väl avstämda för att liv ska uppstå. Denna egendomlighet förklarar de flesta kosmologer med att inflationen skapar kanske ett oändligt antal olika universa. Men det går också att fint förklara med den antropiska principen. Det är bara att välja :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by Håkan N »

Mikael !

Jag väljer den vetenskapliga linjen utan tvekan, men jag har svårt att 'tro' vi är ensamma om liv här på Jorden.
Längre än så kommer man inte, och det var därför jag frågade om Cox var verksam inom newage rörelsen.
Det här med att 'tro' kommer man inte långt med, och har lett mest till elände, därav förlitar jag mig på vetenskapen även om den förflyttar sig vartefter.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Brian Cox i Stockholm - Peter Rosén

Post by AstroFriend »

Vi har samlat oerhört mycket information de senaste 20 åren som ger oss bättre insikt om möjligheterna för liv där ute.

Enligt senaste analysen av Kepplerdata kan vi förvänta oss att drygt 5% av stjärnorna har en stenplanet lik vår.

http://www.skyandtelescope.com/astronom ... t-catalog/" onclick="window.open(this.href);return false;

På 1990-talet visste vi inte ens om andra stjärnor hade planeter. Tio år till och vi kan analysera exo planeters atmosfärer som kommer ge viktig information för oss.

Grundstenarna (molekyler) för liv finns redan ute i rymden enligt spektraldata från radioteleskop och vad vi kan se här på jorden finns liv under de mest ogästvänliga för hållanden. Steget från encelligt liv till kompisar vi kan prata med är dock långt. På jorden behövdes mer än en miljard år för att skapa encelligt liv, sedan gick det fort.

Under hela denna tid som livet utvecklats har jordens klimat och atmosfärs kemiska sammansättning ändrats kraftigt, säkerligen en viktig faktor. Nu är det livet själv som skapar atmosfären. Därav vi med data om exoplaneters atmosfärer kan se om någon har samma konstlade kemiska atmosfär som vår och därmed ge ledtrådar om ev förekommande liv.

Tänk så fantastikt livet är. På den tidiga jorden när livet fanns i havet och land var outnyttjat så skedde en omvandling av atmosfären. Livet själv producerade en atmosfär som filterade bort uv ljus så växter kunde få fotfäste på torra land. Senare ett syreöverskott så djuren kunde följa efter.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;