Två kometer, 41P och C/2015 Johnson m.m. - Anders Källberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Två kometer, 41P och C/2015 Johnson m.m. - Anders Källberg

Post by Yquem »

Ny bild i galleriet
Objekt: Två kometer, 41P och C/2015 Johnson m.m.
Exponering: 22*30s
Fotograf: Anders Källberg
Teleskop: Canon 35mm f/2.0
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: Jag tänkte säsongen var slut, men när Valborgsmässoaftons kväll visade sig bli klar och fin gick jag ut för att få med de två kometerna 41P T-G-K och C/2015 V2 Johnson i samma bild. Inspirationen kom från Rolf Johanssons fina bild "Björnvaktaren mm" som han postade 2017-04-24 viewtopic.php?f=36&t=14733" onclick="window.open(this.href);return false;. Jag har ännu inte tagit några flats med mitt rätt nya 35 mm/2.0, så en viss vinjettering finns i bilden, liksom en rätt kraftig ljusgradient mot det nedre högra hörnet. Möjligen pga ljus från Norrtälje, eller kanske till och med från Stockholm. Använd bländare: 2.8. Objektivet tecknar rätt fint, men det är intressant att se hur distorsionen plötsligt blir påtaglig i hörnen. Bilden är något beskuren. Distorsionen finns även i de högra hörnen i originalbilden.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Två kometer, 41P och C/2015 Johnson m.m. - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

Hej Anders,
Vad kul du fick med båda kometerna, jag försökte få fram de också på de bilder jag tog när jag fotade Lyriderna, men bara 41P gick att urskilja. Nu tog jag de med en fisheye på 16mm och och det var endast ett kort så kanske inte så konstigt.

Vad är det för objektiv du fått tag i? Har själv en 50mm f/1.8 men din tycks vara något annat.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Två kometer, 41P och C/2015 Johnson m.m. - Anders Källberg

Post by Datarolf »

Hej!

Roligt att du inspirerades till att fånga de båda kometerna på bild med ditt nya objektiv. Vet man vart man ska sikta blir det ju betydligt bättre skärpa och detaljer med ett 35mm än med de 14mm jag använde, då jag av en slump lyckades med samma sak. Tycker att bilden ser alldeles förträfflig ut, så du kan vara belåten med det objektivköpet.

Vänliga hälsningar

Rolf J
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Två kometer, 41P och C/2015 Johnson m.m. - Anders Källberg

Post by Peter R »

Spännande med vidvinkelsbilder. Om det inte är för sent för säsongen ska jag försöka fånga dessa båda kometer ikväll eller imorgon.
Om du har ett program typ Photoshop som kan köra plug-inen GradientXTerminator som jag rekommenderade i en annan tråd för några dagar sedan viewtopic.php?t=14730#p67755" onclick="window.open(this.href);return false; , så borde du testa den.
Även med dina annoteringar och utan att göra någon markering (vilket man bör göra först om bilden innehåller galaxer eller nebulosor) så räckte det med ett klick för att ta bort både vinjetteringen och ljusgradienten. I 16 bitars läge blir den ännu jämnare övergångar.

/*Peter R
Effekten med Gradient XTerminator
Effekten med Gradient XTerminator
Differensen mot originalbilden, 8 bitar, förstärkt
Differensen mot originalbilden, 8 bitar, förstärkt
Differensen mot originalbilden, först konverterad till 16 bitar, förstärkt
Differensen mot originalbilden, först konverterad till 16 bitar, förstärkt
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Två kometer, 41P och C/2015 Johnson m.m. - Anders Källberg

Post by Yquem »

AstroFriend wrote:
Vad är det för objektiv du fått tag i? Har själv en 50mm f/1.8 men din tycks vara något annat.

/Lars
Hej Lars,
Jag skrev fel först (50 mm f/2.0), men har ändrat till 35 mm f/2.0. Hoppas ändringen gått igenom. Kanske läste du innan jag ändrade. Gör det saken klarare beträffande objektivet? Att jag köpte det var för att jag ville ha ett ljuskänsligt med bildstabilisering. Av någon anledning har inte 50 mm-objektiven det.

/A
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Två kometer, 41P och C/2015 Johnson m.m. - Anders Källberg

Post by Yquem »

Datarolf wrote:Hej!

Roligt att du inspirerades till att fånga de båda kometerna på bild med ditt nya objektiv. Vet man vart man ska sikta blir det ju betydligt bättre skärpa och detaljer med ett 35mm än med de 14mm jag använde, då jag av en slump lyckades med samma sak. Tycker att bilden ser alldeles förträfflig ut, så du kan vara belåten med det objektivköpet.

Vänliga hälsningar

Rolf J
Hej Rolf och tack!
Jo, förutom komafelet längst ut i hörnen verkar det vara ett utmärkt objektiv.
/A
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Två kometer, 41P och C/2015 Johnson m.m. - Anders Källberg

Post by Yquem »

Peter R wrote:Spännande med vidvinkelsbilder. Om det inte är för sent för säsongen ska jag försöka fånga dessa båda kometer ikväll eller imorgon.
Om du har ett program typ Photoshop som kan köra plug-inen GradientXTerminator som jag rekommenderade i en annan tråd för några dagar sedan viewtopic.php?t=14730#p67755" onclick="window.open(this.href);return false; , så borde du testa den.
Även med dina annoteringar och utan att göra någon markering (vilket man bör göra först om bilden innehåller galaxer eller nebulosor) så räckte det med ett klick för att ta bort både vinjetteringen och ljusgradienten. I 16 bitars läge blir den ännu jämnare övergångar.

/*Peter R
Hej Peter,
Tack för tipset och för att du visade hur fint det kan bli. Ska kolla tråden du nämnde.
Tyvärr är mitt bildbehandlande ännu på en rätt primitiv nivå. Jag har i och för sig en äldre version av Photoshop Elements, men vet inte om den plugin du nämner går att använda till den. Oftast använder jag Paint Shop Pro (5 eller X2), mest för att jag kommit över dem gratis... :S Jag borde egentligen gå över till något bättre, men får se när det blir. Troligen kommer jag att kunna köra senaste versionen av Paint Shop Pro (X9) snart. Jag tror den kan hantera gradienter. Får se hur bra det blir. Så småningom borde jag väl antagligen komma över snålheten och skaffa Photoshop.
/A
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Två kometer, 41P och C/2015 Johnson m.m. - Anders Källberg

Post by Peter R »

Hej Anders,

Med din bild gjorde den jobbet på några sekunder, ibland får man jobba lite mera med inställningarna men det är ändå alltid snabbt.
Du kan nog ladda ner en demo av plug-inen och testa först om den funkar med din version av Photoshop Elements eller Paintshop Pro.
Det finns även ett relativt nytt program på marknaden, Affinity Photo för både PC och Mac som också finns i pröva-på-version och som ska kunna köra Photoshop kompatibla plug-ins. Det är ganska trevligt prissatt med 519:- och då köper man det till skillnad från Photoshop som idag enbart är en prenumerationsmodell. Det påminner mycket om Photoshop med många avancerade funktioner.

/*Peter R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Två kometer, 41P och C/2015 Johnson m.m. - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

Hej Anders,

Jaha, det var 35mm objektivet du menade. Det har jag funderat länge på att köpa:
http://www.photodo.com/lens/Canon-EF-35mm-f20-16" onclick="window.open(this.href);return false;

Har aldrig hört någon nämna att det skulle ha problem i bildfältets utkanter. Hade du något filter av ev. dålig kvalite som kan ha orsakat det? Är ju lite känsligt med vidvinkel.


Om du inte vill lägga ut en massa pengar på programvara så testa Fitswork. Enkelt att använda när man väl kommit igång. Arbetar med 32 floating point beräkning så du tappar inga data som du gör i en del fotoprogram.

Lite hjälp för att komma igång:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... swork.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Två kometer, 41P och C/2015 Johnson m.m. - Anders Källberg

Post by Yquem »

AstroFriend wrote:Hej Anders,

Jaha, det var 35mm objektivet du menade. Det har jag funderat länge på att köpa:
http://www.photodo.com/lens/Canon-EF-35mm-f20-16" onclick="window.open(this.href);return false;

Har aldrig hört någon nämna att det skulle ha problem i bildfältets utkanter. Hade du något filter av ev. dålig kvalite som kan ha orsakat det? Är ju lite känsligt med vidvinkel.
Jo, t.ex. Ken Rockwell nämner det i sin review: http://www.kenrockwell.com/canon/lenses ... s.htm#coma" onclick="window.open(this.href);return false; Nu tog jag alltså bilden vid 2.8 och då syntes det bara allra längst ut i hörnen. För övrigt såg det ju fint ut. Jag har inte testat att fota stjärnhimmel med full öppning. Borde väl göra det. Det UV-filter jag har på ska vara av hygglig kvalitet, om än inte det allra dyraste. Om jag ändå håller på och testar, så kan jag ju också prova utan det.
AstroFriend wrote:Om du inte vill lägga ut en massa pengar på programvara så testa Fitswork. Enkelt att använda när man väl kommit igång. Arbetar med 32 floating point beräkning så du tappar inga data som du gör i en del fotoprogram.

Lite hjälp för att komma igång:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... swork.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Tack. Någon gång ska jag ta mig en titt på det. Man ska ju ha tid också... Men med din tutorial, borde ju tröskeln för att komma igång bli lägre. :-)

/A

Return to “Bilder”