Leo Triplet - Magnus Nyborg

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Leo Triplet - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Ny bild i galleriet
Objekt: Leo Triplet
Exponering: 90x30sek (av 140 men molnslöjor)
Fotograf: Magnus Nyborg
Teleskop: Skywatcher 190MN
Kamera: QHY168C
Kommentar: Fortsatt testning av min nya kamera, denna gång med kortare exponeringar för att utröna om det lägre utläsningsbruset verkligen medger kortare exponeringar med i övrigt jämförbart resultat. Det måste jag nog säga att det faktiskt gör, på just dessa objekt hade dock ett större teleskop och mycket mera total exponeringstid varit bästa lösningen, 45 minuter effektivt är helt enkelt inte nog. Exponeringstiden 30sek är ca 3x längre än balanspunkten när utläsningsbruset matchar bruset från himmelsbakgrunden (denna natt, det varierar med hur mörk himmelsbakgrunden är). Längre exponeringstid än så hade inte gett speciellt bättre resultat, bara färre frames att jobba med.

Natten var ok vad gäller transparens, kunde varit bättre, men definitivt sämre - ett stort antal frames förstördes dock av att molnslöjor dök upp och passerade. Ett visst mått av komplicerade färggradienter kunde jag helt enkelt inte få bort helt, men de är marginellt synliga (i nedre vänstra hörnet syns en rödaktig färgton)

mvh,
Magnus

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Leo Triplet - Magnus Nyborg

Post by ragge »

Den ser riktigt bra ut tycker jag. Guidning, kollimering och fokus verkar vara på topp.
Jag blir faktiskt inspirerad att fota lite i detta området vid nästa tillfälle.

Om det är något jag skulle ha gjort med bilden så vore det en ytterst försiktig brusreducering, troligtvis med en mask för att bara påverka de mörkare partierna.

Ragnar
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Leo Triplet - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

ragge wrote:Den ser riktigt bra ut tycker jag. Guidning, kollimering och fokus verkar vara på topp.
Jag blir faktiskt inspirerad att fota lite i detta området vid nästa tillfälle.

Om det är något jag skulle ha gjort med bilden så vore det en ytterst försiktig brusreducering, troligtvis med en mask för att bara påverka de mörkare partierna.

Ragnar
Programvara för mer avancerad bildbehandling står på listan över saker att införskaffa/lära. Jag använder än så länge bara MaxImDL's inbyggda och det är ganska begränsat på den fronten.

mvh,
Magnus

Return to “Bilder”