M13 Hercules-hopen - Magnus Nyborg

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

M13 Hercules-hopen - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13 Hercules-hopen
Exponering: 75x1min
Fotograf: Magnus Nyborg
Teleskop: Skywatcher 190MN
Kamera: QHY168C
Kommentar: Första Deepsky-försöket med QHY168C, samt min nya guider-combo (Orion Finder, 0.7x reducer för F=120mm och QSY178m). Sekvensen omfattade totalt 127 exponeringar med dither-guiding, men guidern wobblade en del i declination så bara 75 frames dög för stackning. Master Bias (400 frames) och flatfield, inga darks (MN190 fyller bara ca 25% av arean utan vignetting så flatfield är nödvändigt).
Bilden är log-log-strechad på luminansen, samt mild högpassfiltrering för att minska den resulterande bloatingen.
FWHM 3.5" i den stackade linjära bilden är acceptabelt.

mvh,
Magnus

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: M13 Hercules-hopen - Magnus Nyborg

Post by anivision »

En väldigt vacker och krispig bild med mycket detaljer. Du fick t.o.m. med ett par galaxer i bakgrunden :good:

Den kameran verkar vara väldigt kompetent. Hur har du det med ljusföroreningar, eller har du använt något filter?
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: M13 Hercules-hopen - Magnus Nyborg

Post by Pelle »

Fin bild och intressant kamera! Vet du hur lågt utläsningsbrus den har som bäst?
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: M13 Hercules-hopen - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

anivision wrote:En väldigt vacker och krispig bild med mycket detaljer. Du fick t.o.m. med ett par galaxer i bakgrunden :good:

Den kameran verkar vara väldigt kompetent. Hur har du det med ljusföroreningar, eller har du använt något filter?
Taget från utkanten av Örebro, ljusföroreningarna är inte bra, och det dussin gatlyktor som skiner runt omkring mig får gärna bli attackerade av någon med hagelgevär... :P

Inget filter, annat än uv/ir-block.

En mörk himmel skulle göra underverk, men tills dess får detta duga.

mvh,
Magnus
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: M13 Hercules-hopen - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Pelle wrote:Fin bild och intressant kamera! Vet du hur lågt utläsningsbrus den har som bäst?
Kameran är uppmätt hos QHY till readout noice 3.2e- vid Low Gain, och 2.3e- vid High Gain. Eftersom det fortfarande är beta-testning så är drivrutinerna inte helt utvecklade ännu (de fungerar bra för det som är klart, men en del finesser saknas - exempelvis viss gain-control). Mina egna mätningar ger ungefär 2.9e-, men då vid okänd gain.

Mitt test syftade bl.a. till att få en känsla för hur jag kan optimera ljuskänsligheten framöver. 1 minuts exponering var onödigt lång denna natt, hade räckt med 20 sekunder, men då jag även kör med dither-guiding så skulle mycket tid förloras mellan exponeringar.

mvh,
Magnus

Return to “Bilder”