Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vintergatan Hallnäs Udde
Exponering: Panorama med stackade bilder, 4*8s, ISO 3200, f2
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 24mm f1.4
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar: Vintergatan från Hallnäs Udde, Öland

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Äntligen så hittade man den bakom fiskeboden på Hallnäs Udde på nordöstra Öland. Det har varit en lång väntan och vintergatan har gömts bakom moln och fukt om vartannat och det har varit den särklass sämsta hösten sen jag började fota astro.

Men det märks även att det börjar bli lite bättre förhållanden och det finns ett slut på fukten. Jag anlände till udden vid 02:45 och då visade SQM-L mätaren 21.73 och det är klar förbättring mot tidigare i vinter. Det kändes även som om det blev än bättre fram mot gryningen men då jag jag fullt upp med att fota och mätte aldrig igen.
Attachments
SQM-1702250250.jpg
SQM-1702250250.jpg (126.57 KiB) Viewed 5314 times
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Björn »

Vad ska man säga.... den här är nog ännu bättre än dina tidigare bilder... hur det nu är möjligt :D

Den är så bra att den på något sätt känns förtrollande overklig!
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Fantastisk bild! Vad menas med stackade bilder? Är det 4*8s per bild och sedan ett antal såna för att få ihop panot?
Jag blir sjukt sugen och nästan lite stressad över att se att denna säsong är på gång redan :)
Som sagt, fantastiskt fint! Vad är det för ljuskälla förresten?
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Björn - Tack så mycket och riktigt kul att höra och förhoppningsvis så kommer det fortsätta åt det hållet :D


Martin - Tack tack!

Med stackad menar just det du beskriver. För varje delbild så har jag stackat 4 bilder. Dock är bilden med mig i bara 1 då jag skulle ha haft svårt att stå still på samma sätt på varje :P

Ljuskällan är en vanligt blixt som jag har en diffusor på. Dock är diffusorn riktad så jag fick ta flera bilder rikta om den för att få ljuset åt alla håll. Ska dock ta och bygga mig en enkel vitplatsburksfiffusor så att man får det rundstrålande nästa gång :D

Ja nu är säsongen igång och det var en fantastisk känsla att stå där ute igen. Bara att hoppas att vädret ordnar till sig igen så att det inte bara blev detta tillfälle denna månfas... är ju bara 2 månfaser kvar annars, typ :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Nilaya
Posts: 32
Joined: 2017-02-10 00:24:34
spamtest: JA

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Nilaya »

Tannerswe wrote:Björn - Tack så mycket och riktigt kul att höra och förhoppningsvis så kommer det fortsätta åt det hållet :D


Martin - Tack tack!

Med stackad menar just det du beskriver. För varje delbild så har jag stackat 4 bilder. Dock är bilden med mig i bara 1 då jag skulle ha haft svårt att stå still på samma sätt på varje :P

Ljuskällan är en vanligt blixt som jag har en diffusor på. Dock är diffusorn riktad så jag fick ta flera bilder rikta om den för att få ljuset åt alla håll. Ska dock ta och bygga mig en enkel vitplatsburksfiffusor så att man får det rundstrålande nästa gång :D

Ja nu är säsongen igång och det var en fantastisk känsla att stå där ute igen. Bara att hoppas att vädret ordnar till sig igen så att det inte bara blev detta tillfälle denna månfas... är ju bara 2 månfaser kvar annars, typ :P
Värsta Hollywood setupen med lyset :D

Skitsnygg bild!
EQ6 Pro, 150PDS, Antares 12x80, QHY5, LP2 mod. Canon 1100D, Skytech CLS
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Pelle »

Fantastiskt fin bild! Mycket fin komposition där alla delar av bilden ligger rätt (tror jag).
Du får ofta till ett trolskt ljus i dina bilder. Har du några hemligheter du kan avslöja med hur du processat bilden?

/Per
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Björn »

Tittade även in på din hemsida, vilket jag missat förut.
Vilka otroligt vackra bilder!!

Hur gör jag för att kunna köpa några av dom? Skulle vilja ha ett par av motiven som bakgrundsbilder på datorn.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Robert Habolin »

fantastiskt!

Jag flyttar ner till färjestaden nästa vecka, så får man ju börja upptäcka ölands mörka himmel!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Pelle wrote:Fantastiskt fin bild! Mycket fin komposition där alla delar av bilden ligger rätt (tror jag).
Du får ofta till ett trolskt ljus i dina bilder. Har du några hemligheter du kan avslöja med hur du processat bilden?

/Per
Tack så mycket Pelle!
Vet inte om det finns några direkta hemligheter utan mycket handlar om att man har lagt ner sina timmar för att försöka den där känsla för vart jag vill komma en bild. Jag är inte riktigt där än men det närmar sig :P

Det trolska ljuset tror jag ffa kommer ifrån att jag alltid tar ner mina högdagar och skuggor maximalt det första jag gör när jag börjar redigera i Lightroom. Det ger en liten HDR effekt och troligen det som sätter tonen för bilden och hur ljuset tar sig i bilden.
Detta gör att jag får en ganska platt bild med låg kontrast men som samtidigt tar fram detaljerna i det ljusa och mörka. Jag fotograferar även mina bilder rätt så "underexponerat" eller rättare sagt att man undviker att överexponera stjärnorna, så det är en rätt mörk bild jag utgår ifrån och höjer upp med 2-3.5 exponeringssteg i bearbetningen samtidigt som man kontrollerar att inga stjärnor överexponeras.

Och mycket av min redigeringen handlar just om att kontrollera stjärnorna och dess storlek för att de inte ska bli stora och grötiga. Det är även därför jag gillar att ta bilderna med ett 24mm objektiv, då det ger mindre tightare stjärnor än ett 14mm eller något annat objektiv med mer vidvinkel.

Men redigeringen spelar en väldigt stor roll här och tex reglaget klarhet/clarity kör jag oftast ett negativ värde på, -20- -60, för att hålla nere stjärnorna storlek, medan väldigt många boostar denna för att få fram massor med detaljer.

Likaså med reglaget Ta bort dis/dehaze som kan ta fram massor med detaljer i en bild, särskilt om man har mycket ljusföroreningar. Men detta reglage kan verkligen ställa till det då det påverkar bilder på väldigt olika sätt eftersom det är bara mellanregistret som bara påverkas. Detta blir särskilt viktigt om man fotar stora panoraman som jag gör. Så kör jag det rätt försiktigt, max +15.

Efter den grundläggande behandlingen i LR där ca 90% av justeringarna görs, så sätter jag ihop bilderna till ett panorama i ett program som heter PTGui och sen gör jag de sista justeringarna i Photoshop. I den bifogade bilden finns ett litet flöde för hur jag ungefär jobbar. Bilden är ett halvår gammal och lite har ändrat sig men i princip så är det på detta sätt jag jobbar.

I PS så börjar jag med att ta tillbaka detaljer och kontrasten i bilden med hjälp av pluginet Color Efex Pro som finns Gratis i Googles Nk collection. Både "detail extraction" och "tonal contrast" är mina favoriter för detta. Sen i detta flöde ökade jag kontrasten och styrkan i de mörkare delarna med ett multiply lager som regleras ner till 30-40% opacitet. Beroende på hur bilden ser ut så lägger jag ibland en Orton effekt för att göra bilden lite mjukare. Och på det så justeras färgerna till något som för dagen känns rätt.

Utöver detta kommer brusreducering och skärpa samt att jag ibland kör en sväng där jag förminskar ner storleken på stjärnorna så att de inte ska bli för dominerande.


Ingen bild är den andra lik men på ett ungefär är detta grunderna för hur jag jobbar med mina bilder.
Attachments
flöde.jpg
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Björn wrote:Tittade även in på din hemsida, vilket jag missat förut.
Vilka otroligt vackra bilder!!

Hur gör jag för att kunna köpa några av dom? Skulle vilja ha ett par av motiven som bakgrundsbilder på datorn.
Tack så mycket Björn och kul att höra att du gillar det du ser.
Skicka mig ett meddelande eller mail på jorgen@tannerstedt.se så får vi försöka lösa det.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Robert Habolin wrote:fantastiskt!

Jag flyttar ner till färjestaden nästa vecka, så får man ju börja upptäcka Ölands mörka himmel!
Tack så mycket Robert!

Kul att höra att du flyttar ned till ön och det ska bli intressant och se om ett bättre mörker kan göra dina redan fantastiska bilder än bättre. Det borde åtminstone kunna bli lite kortare exponeringstid om man vill det :P

Annars är Färjestaden kanske inte helt optimalt i ett mörkersammanhang då byn växer så det knakar och det byggs nya områden hela tiden och närheten till Kalmar gör sitt till. Men samtidigt så har du fantastiskt mörker bara 15-20 minuter bort.

Tex Möckelmossen är helt ok och fördelen där är att det finns ett par murar och ett stort utedass så att man alltid kan hitta en läsida. Nackdelen är att det kan komma några bilar under en kväll, lite beroende på säsong och veckodag och tid på dygnet. Penåsa är en annan liten pärla nere vid Kastlösa som ligger avsides och ostört. Dock några träd, främst mot öster (skog åt det hållet), som blockerar delar av de lägre objekten samtidigt som de ger ett bra vindskydd. Mina personliga favoriter, för teleskop, är på östra sidan vid Södra Sandby och ner mot Skärlöv. Lite trafik och östra sidan har helt klart ett bättre mörker, särskilt om man beger sig lite söder eller norrut på ön. Det gäller dock att ha vinden på sin sida eller hitta läplatser.

Sen flyttar du hit under helt rätt tid på året för att få det bästa mörkret då våren är den årstid då jag mätt upp de bästa värdena på ön. Aug-okt är bra månader, nov-feb är fuktiga och klart sämre än övriga månader, vilket märks på SQM-värdena men sen kommer mars-maj då det blir trevligt igen :D

Jag har gjort lite över 200 mätningar på ön nu och de flesta av dem kan du hitta här: https://www.lightpollutionmap.info/#zoo ... s=B0TFFFFT" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det varierar rätt mycket när på året man mätter. Tex uppe på parkeringsfickan på 136 strax norr om ICA Almers (Färjestaden) så har jag fått allt från 20,9 till 21,53 och ffa är det väl luftfuktigheten som inverkar och hur "bra" ljusföroreningarna från Kalmar/Färjestaden kan spridas ut över omgivningen.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Robert Habolin »

häftigt!

vilket jobb du lagt ner. mycket imponerande! tack för alla tips

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Pelle »

Tack för den ingående beskrivningen av ditt bildbehandlingsflöde! Det känns bakvänt att inte jaga max detaljer och skärpa, som man oftast gör i deep sky foto, men däri ligger nog en del av hemligheten! Jag ska bokmärka denna tråd och komma tillbaka nästa gång det blir stjärnlandskap.

/Per
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Tannerswe wrote: Jag har gjort lite över 200 mätningar på ön nu och de flesta av dem kan du hitta här: https://www.lightpollutionmap.info/#zoo ... s=B0TFFFFT" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det varierar rätt mycket när på året man mätter. Tex uppe på parkeringsfickan på 136 strax norr om ICA Almers (Färjestaden) så har jag fått allt från 20,9 till 21,53 och ffa är det väl luftfuktigheten som inverkar och hur "bra" ljusföroreningarna från Kalmar/Färjestaden kan spridas ut över omgivningen.
Kan du inte komma hit och mäta lite också? Jag är nyfiken på hur mörkt det är och har ingen egen mätare :green: