Pärlemormoln - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Pärlemormoln - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering: 1/3200 @ f/5,6
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: 24-85 AF-S 1:3.5-4.5 G ED
Kamera: Nikon D600 (CMOS IMX128)
Kommentar: Ett par vackra pärlemormoln syntes strax efter solnedgången idag. Det var mycket effektfullt och de försvann bara efter ca 15 minuters observerande.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pärlemormoln - Christoffer Svenske

Post by Martin F »

Riktigt fina, bra fångat! Har själv aldrig lyckats se sådana.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Pärlemormoln - Christoffer Svenske

Post by timokarhula »

Jag såg också dessa färggranna moln från Västerås, redan klockan 16 innan solnedgången. Jag tänkte först att dessa var Iridiscent Clouds . Undrar vad som särskiljer utseendet mellan Pärlemormoln och Iridiscent Clouds (vad heter de på svenska, "regnbågsmoln")? Jag tror att pärlemormolnen är ljusare än bakgrundshimlen och lyser som tefatsliknande ”neonlampor” i silverblått, -vitt, rosa och grönt. Kanske Hans B kan utveckla?

https://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_iridescence" onclick="window.open(this.href);return false;

Förresten såg jag två atmosfäriska fenomen när jag körde bil till jobbet förra torsdagen, nämligen ett mycket ljusstarkt och färggrannt parhelium (bisol) och crepuscular rays . Att se fenomenen var för sig är inte ovanligt men att se dem samtidigt hade jag aldrig gjort tidigare. Den svenska Wikipediasidan om "skuggstrålar" har en del faktafel som jag ska rätta till.

/Timo K

Return to “Bilder”