90377 Sedna 2003 VB12 - Håkan Barregård

Bilder från galleriet
Post Reply
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

90377 Sedna 2003 VB12 - Håkan Barregård

Post by hbar »

Ny bild i galleriet
Objekt: 90377 Sedna 2003 VB12
Exponering: 6*5min 5/2:13*5min
Fotograf: Håkan Barregård
Teleskop: Meade RCX12"
Kamera: Atik 314L+
Kommentar: Bilderna är från 2/1 resp 5/1 så de visar dess rörelse på 3 dagar.
Magnituden utan filter blev 20.8 resp 21.3 jämfört med drygt 50 referens stjärnors v-magnitud. Dåligt s/n kombinerat med måne gjorde det svårt att mäta.

Sedna har en starkt elliptisk bana och ligger för tillfället på 86au. Den kommer att närma sig solen lite till (76au) för att sen nå ett största avstånd på 937au. Omloppstiden är 11400 år. Den är förmodligen ungefär lika stor som Makemake. Det är delade meningar om det skall anses tillhöra Kuiperbältet eller till det inre Oorts kometmoln.

MPC klassificerar den som SDO (scattered-disc objects ) men då den aldrig kommer i närheten av Neptunus så kan den knappast ha blivit påverkad av denna. En av förklaringarna till dess bana är att en stor planet motsvarande ”Planet Nine” som det spekulerats om de senaste åren ligger bakom det hela. Michael E. Brown (en av Sednas upptäckare) tycker att det är det mest vetenskapligt viktiga transneptunskt objekt hittat hittills då förståelsen av dess ovanliga bana sannolikt kommer att ge värdefull information om ursprung och tidiga utveckling av solsystemet.

Den har nu magnitud 21, om den istället hade legat i aphelium så hade den haft magnitud på ca 30. Man kan därför undra hur många objekt av denna storlek (eller större) som finns därute. När Gaia är klar med sina stjärndata om några år så kommer den att börja ge data om alla solsystemsobjekt den kan hitta. Vi får då en helt ny möjlighet att modellera solsystemet men inte ens Gaia kommer att nå magnitud 30.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: 90377 Sedna 2003 VB12 - Håkan Barregård

Post by hbar »

sedna.gif
Här är en liten animation. (271426) = 2004 DU12 som dyker upp på andra bilden rör sig så snabbt (42”/timme) att den blir utsmetad och därför inte registreras.

Månen var på 50% den 5e och bidrog till ett högt bakgrundsljus så jag fick gå upp till 1 timmes exponering för att få ett hyfsat signal brus förhållande. För de som är nyfikna så gjorde jag lite beräkningar på bakgrundsljus o Sedna vid tillfällena. Den yta på 2*2bågsekunder (10 pixlar) som Sedna bestod av träffades av ca 1.5 fotoner/sekund. Bakgrundsljuset den 5e var 57ggr starkare (26 för den 2e).

/Håkan
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: 90377 Sedna 2003 VB12 - Håkan Barregård

Post by Lazze »

Det här tycker jag är så häftigt. Att kunna följa en planetoid (heter det så nuförtiden?) så långt bort från oss med visserligen bra, men ändå amatörutrustning. Man undrar verkligen vad mer som döljer sig därute. Planet nine och kanske ännu fler spännande objekt?

Och tack för infodelen, alltid intressant att lära sig om objekten man ser, men jag tror du menar elliptisk och inte epileptisk bana? Ibland är autofyllfunktionen inte alltid av godo ;)

/Lasse
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: 90377 Sedna 2003 VB12 - Håkan Barregård

Post by hbar »

Tack Lasse, korrekturläsningen är ännu viktigare nu med alla skrivhjälpmedel.

Det är många som betar av imponerande objektlister här på forumet, min är inte så lång då jag begränsat mig till de ljusstarkaste småplanet kandidaterna som ligger minst 20 grader över horisonten (gränsen för mitt obs).

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: 90377 Sedna 2003 VB12 - Håkan Barregård

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Fantastiskt spännande att du kan detektera ett objekt som detta. Det syns ju ganska tydligt dessutom.

Det känns som om du skulle kunna hitta nya okända objekt med din utrustning. Låta teleskopet avsöka områden automatiskt och senare autoanalys av bilddata. Gregor gör något liknande när han upptäcker sina novor.

Tänk en småplanet med namnet Håkan, eller det kanske blir Hakan.

Om du testar på de här bilderna eller kanske några fler, kommer ett automatiskt analysprogram att kunna detektera ett sådant här objekt?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: 90377 Sedna 2003 VB12 - Håkan Barregård

Post by fort-skala »

Häftigt observation Håkan!
Söka planetoider där ute låter ju som ett spännande projekt! :geek:


Hälsningar,
Gregor
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: 90377 Sedna 2003 VB12 - Håkan Barregård

Post by Kroppefjäll »

Tycker alltid det är lika roligt att sitta och titta på bilder som blinkar! Din animering är ingen undantag, intressant och kul. Funderade på att visuellt titta på någon/några asteroid(-er) i går men det blev lite ont om tid i och med en snabbt försämrad himmel.

Det skulle vara riktigt trevligt att få se denna typ av animering på exempelvis Barnards Stjärna över ett antal år, vet inte om det gjorts från Sverige? Där finns ju fler stjärnor med hög egenrörelse (5-10 bågsekunder per år), exempelvis Piazzis Flying Star (61 Cygni), Wolf 359, Kapteyn's Stjärna, Groombridge 1830 och Lalande 21185.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: 90377 Sedna 2003 VB12 - Håkan Barregård

Post by jörgen_jo »

Hej Håkan!

Bara att grattulera!

Har också gjort några försök på Sedna men utan att lyckas. Väldigt spännande objekt med sin extremt excentriska bana. Kanske till och med en del av Oorts moln!


Mvh
Jörgen
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: 90377 Sedna 2003 VB12 - Håkan Barregård

Post by hbar »

Björn, speciellt Piazzis Flying Star skulle vara kul (då får man ju 2 till priset för en:). Är ju lätt att göra men tar tyvärr några år (o man vill få med flera). Får sätta upp det på listan över kommande pensionärssysselsättning.

Tack Jörgen, du har ju samma apertur så det borde gå bra men det behövs lång exponeringstid vid m21. Jag brukar ta både många korta och en del lite längre. Beroende på vindbyar/seeing mm så blir det olika utfall. Många korta (30sek) så jag lätta kan kasserar alla dåliga o det brukar bli bra men här fick jag faktiskt bättre med flera 5min (sämst blev 1min av någon anledning). Seeing mm varierar också över natten o eftersom jag höll på ca 4 timmar vid varje tillfälle så kan det vara slumpen.

Närmst på listan (om vädret tillåter) är varuna, orcus, chaos o 1996 TL66.

/Håkan

Return to “Bilder”