Uranus med månar - Magnus Nyborg

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Uranus med månar - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Ny bild i galleriet
Objekt: Uranus med månar
Exponering: 10min@2 sekunder
Fotograf: Magnus Nyborg
Teleskop: Skywatcher 190MN
Kamera: ASI 185MC Cool
Kommentar: Bestämde mig för att göra ett försök på Uranus innan den blir för svår att fota för denna säsong. Efter lite testande vid 8fps bestämde jag mig för att försöka få med månarna på samma bild som Uranus, utan att överexponera. 2 sekunder per frame vid gain 100, totalt 10 minuter och 12 bitar. Bilden är en klon från samma underlag, bara olika stretchat.
Längst till vänster verkar det vara en fältstjärna, och isåfall är sannolikt månarna Umbriel (kl 00:30), Titania (kl 05:30) och Oberon (kl 8:30).

mvh,
Magnus

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Uranus med månar - Magnus Nyborg

Post by Kroppefjäll »

Hej Magnus, kul med lite "udda-objekt". Har inte varit jätteintresserad av planeterna innan, men tänkte fokusera lite på dessa framöver.

Kan ju inget om astrofoto alls - och kanske är det bara min skärm - men jag ser ett svartare cirkulärt "skimmer" runt Uranus som inte finns runt de andra kropparna?
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Uranus med månar - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Kroppefjäll wrote:Hej Magnus, kul med lite "udda-objekt". Har inte varit jätteintresserad av planeterna innan, men tänkte fokusera lite på dessa framöver.

Kan ju inget om astrofoto alls - och kanske är det bara min skärm - men jag ser ett svartare cirkulärt "skimmer" runt Uranus som inte finns runt de andra kropparna?
Som jag delvis beskrev, det är samma bild i grunden, men området runt Uranus har jag stretchat så att Uranus inte överexponerats medans resterande har jag stretchat för att se de mest ljussvaga delarna (=månarna). Sedan har jag manuellt maskat ut de olika delarna, området runt Uranus så pass långt ut att det omgivande skimret inte syns. Inte så snyggt gjord kanske men syftet var bara att visa att månarna syns i samma bildunderlag som Uranus skiva syns utan överexponering.

Månarna Miranda och Ariel (om jag har rätt om de 3 synliga månarna) är helt dolda i skimret runt Uranus (det bortmaskade 'svarta' området).

mvh,
Magnus
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Uranus med månar - Magnus Nyborg

Post by Lazze »

Som Björn skriver, kul med lite ovanliga objekt och något jag själv inte provat än. Hade egentligen tänkt ge mig på både planeter och planetoider denna säsongen men omständigheterna har inte tillåtit det så det är kul att se andras bilder i stället.

/Lasse
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uranus med månar - Magnus Nyborg

Post by Hans Bengtsson »

Här är ett bra hjälpmedel för att identifiera Uranus månar:

http://pds-rings.seti.org/tools/viewer2_ura.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoppas den länken fortfarande fungerar!

Mvh
Hans Bengtsson
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Uranus med månar - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Hans Bengtsson wrote:Här är ett bra hjälpmedel för att identifiera Uranus månar:

http://pds-rings.seti.org/tools/viewer2_ura.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoppas den länken fortfarande fungerar!

Mvh
Hans Bengtsson
Jag använde http://www.skyandtelescope.com/observin ... -ofuranus/" onclick="window.open(this.href);return false; för att försöka identifiera månarna (kan kräva inloggningskonto på sky&t).

OM det är en fältstjärna på vänster sida av bilden, vilket verkar sannolikt med tanke på skalan, så passar de övriga 3 mycket väl in på de månar jag namngav, inklusive ljusstyrka avstånd och position. Sannolikt, men inte säkert alltså.

mvh,
Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uranus med månar - Magnus Nyborg

Post by Hans Bengtsson »

Det råder ingen tvekan om att de tre månar du har på bilden är Umbriel, Titania och Oberon. Med hjälp av sidan jag länkade till ovan kan man se de exakta positionerna vid valfritt klockslag.

Via exempelvis VizieR kan man utan några tveksamheter identifiera även stjärnan på bilden. Jag har just nu bara mobilen och då blir det lite obekvämt att kolla närmare, men en god kandidat bör vara stjärnan av visuell magnitud 14.6 med positionen (J2000.0): 0116049+072219.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Uranus med månar - Magnus Nyborg

Post by timokarhula »

Även Cartes du Ciel visar att månarna är, medurs uppifrån, Umbriel (mag 15.1, separation 19" från Uranus centrum), Titania (mag 14.0, 26") och Oberon (mag 14.2, 25"). MegaStar visar att fältstjärnan är GSC 26:123, 1.5 bågminuter från Uranus. Det är samma stjärna som Hans B anger. Enligt APASS är den av mag 14.609.

/Timo K

Return to “Bilder”