Månen Lunar X - Johan L

Bilder från galleriet
Post Reply
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Månen Lunar X - Johan L

Post by Johan »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen Lunar X
Exponering: 1/60 sek 15fps
Fotograf: Johan L
Teleskop: TS 80ED
Kamera: Skyris 274M
Kommentar: Hade turen att lyckas få med Lunar X fenomenet i tisdags kväll när jag fotade månen. Detta är tydligen ett fenomen där ljus och skuggor samverkar och bildar ett X precis vid terminatorn vid Blanchinus, La Caille och Purbach kratern. Detta är bara synligt i några timmar per månad. X:et kan ses ca 1/4-del från botten av bilden längs med terminatorn. //Mvh Johan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Månen Lunar X - Johan L

Post by AstroFriend »

Hej Johan,
Det hade jag aldrig hört talas om, jättetuft och vad tydligt det syns om man bara vet var man skall titta.

Kul någon fotar månen, är inte så många som ägnar den tid.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Månen Lunar X - Johan L

Post by Martin F »

Riktigt skarp och fin bild av månen! Har du stackat frames från en filmad snutt eller hur har du gjort?
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Månen Lunar X - Johan L

Post by Miska »

Härlig och skarp bild av vår måne! :good:
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Månen Lunar X - Johan L

Post by Hans Bengtsson »

Snyggt fångat!

Detta kryss, alternativt kallat Werner X efter en krater strax intill, har säkerligen varit känt länge men det tycks inte ha omnämnts i litteraturen förrän 2004. Här finns en uttömmande artikel:

http://wasociety.us/Lunar-X.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit:
Men vid närmare eftertanke undrar jag ifall Werner X ändå inte beskrevs långt före 2004 (vilket sägs i den länkade artikeln). Har ett diffust minne av att jag redan på 70-talet eller något sådant tog en titt på detta X i teleskopet. Och det var i så fall efter att ha läst om saken.

Mvh
Hans Bengtsson
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Månen Lunar X - Johan L

Post by Johan »

Tack för kommentarerna! Jag hade inte hört talas om detta fenomen tidigare. Fascinerande att det endast syns några få timmar per månad!
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Månen Lunar X - Johan L

Post by Kroppefjäll »

Hej Johan, kul! Lunar X var på tapeten här på Astronet förra året har jag för mig. Du har även fått med "Lunar V" (som jag också tror var på tapeten i all hast förra året eller så) på fotot! Ett stycke upp, mitt i terminatorn, till vänster om Mare Tranquililatis (om jag lyckats stava det rätt?) och/eller ett litet stycke ovanför Hipparchus-kratern. Syns tydligt.

Grattis till en spännande och bra bild! Kul!

Edit: Här är länken, Uppsalagänget obsade den också viewtopic.php?f=4&t=8319&p=35494&hilit=wilmer+x#p35494" onclick="window.open(this.href);return false;
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Freke
Posts: 28
Joined: 2016-10-18 13:21:05
spamtest: JA
Location: Surte

Re: Månen Lunar X - Johan L

Post by Freke »

Coolt! Där lärde jag mig nått nytt, snyggt fångat!

Return to “Bilder”