M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Pleiaderna, 15+ timmar
Exponering: 31*3+87*5+55*8 min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: EOS 1100D (modifierad)
Kommentar: Jag blir aldrig nöjd med bildbehandlingen av min M45 men nu börjar jag närma mig :)

Jag har piskat min 1100D till att ta
31*3 min
87*5 min
55*8 min
Totalt drygt 15,5 timmar ihopsamlat över en hel massa nätter.

Jag tror jag släpper denna nu...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by ragge »

Oj oj oj...
Wow vilken bild. Är nog den bästa jag sett av M45 - grattis !
Körde du på f4 ? Hur har du fixat dynamiken med de mörkare partierna (8 minuter) och de ljusaste (3 minuter) ?

/Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by Torbjörn »

Verkligen en fantastisk bild av M45 Plejaderna :good: Du har fått med en otrolig massa nebulositet.

/Torbjörn
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by Martin F »

ragge wrote:Oj oj oj...
Wow vilken bild. Är nog den bästa jag sett av M45 - grattis !
Körde du på f4 ? Hur har du fixat dynamiken med de mörkare partierna (8 minuter) och de ljusaste (3 minuter) ?

/Ragnar
Tack så mycket!

Ja, jag kör alltid på f/4 när jag använder objektivet.
Angående olika längd på subs så har jag inte använt dem för dynamik. Alla är bara inslängda i Pixinsight och stackade tillsammans.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by Martin F »

Torbjörn wrote:Verkligen en fantastisk bild av M45 Plejaderna :good: Du har fått med en otrolig massa nebulositet.

/Torbjörn
Tack Torbjörn! Jag stretchade denna betydligt hårdare än jag gjort tidigare men lyckades ändå behålla stjärnorna någorlunda i kontroll.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

Ja det här var verkligen fantastiskt. Så många stråk av gasmoln, även utanför centraldelen. Det finns flera kraftiga blå streck svagt bågformade i nebulosan, har du läst något om vad de har för bakgrund, ser i varje fall inte ut som någon reflektion och de har olika vinklar?

Du har lyckats behålla dynamiken väldigt bra och stjärnorna har kvar sin färginformation fast du exponerat så länge, vilken iso använde du?

Gasstråken utanför centraldelen verkar sträcka sig långt utanför bild, du kanske ser mer av dom i din original bild, antar du croppat en del.

Får verkligen gratulera till resultatet efter allt mödosamt arbete!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by Martin F »

AstroFriend wrote:Ja det här var verkligen fantastiskt. Så många stråk av gasmoln, även utanför centraldelen. Det finns flera kraftiga blå streck svagt bågformade i nebulosan, har du läst något om vad de har för bakgrund, ser i varje fall inte ut som någon reflektion och de har olika vinklar?

Du har lyckats behålla dynamiken väldigt bra och stjärnorna har kvar sin färginformation fast du exponerat så länge, vilken iso använde du?

Gasstråken utanför centraldelen verkar sträcka sig långt utanför bild, du kanske ser mer av dom i din original bild, antar du croppat en del.

Får verkligen gratulera till resultatet efter allt mödosamt arbete!

/Lars
Tack Lars! Tror jag har nått gränsen för vad jag kan göra med min 1100D här :) Jag har använt ISO 800. En del av stjärnorna hade helt klart mått bra av en separat stack av kortare subs men jag har svårt att motivera mig till att göra det nu.

De blå "bågarna" har jag sett även i andras bilder så de är nog som du säger ingen reflektion. Jag har däremot försök sminka bort några reflektioner som jag hade i bilden. Har haft problem med att den moddade kameran ger reflexer. Denna stack är från 2 likadana kameror - en moddad och en omoddad.

Bilden är endast lite croppad, så jag har inte så mycket mer att bjuda på.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Jag tittade på min egen gamla m45 bild igen med blygsamma 45 minuter, man kan faktiskt se bågarna där också. Såg inte det förut.

http://astronet.se/view_image.php?id=4708" onclick="window.open(this.href);return false;

Gasmolnen i omgivningen lyser dock med sin frånvaro.

Iso800 verkar en bra kompromiss för Canon om man inte vill laborera och kombinera olika isotal. Har haft Canon 350d, 5d och 6d. De gånger jag testat att kombinera olika isotal har jag använt 400 och 1600. Hade dock för dålig programvara för att få ut några fördelar av det. Idag kanske resultatet skulle bli annorlunda om jag dessutom gav mig iväg till en mörk plats. Åker föresten till Teneriffa om ett par timmar.

Du verkar ha haft väldigt bra följning ändå har jag för mig du skrivit du har en lätt portabel montering.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by Martin F »

AstroFriend wrote:Hej Martin,
Jag tittade på min egen gamla m45 bild igen med blygsamma 45 minuter, man kan faktiskt se bågarna där också. Såg inte det förut.

http://astronet.se/view_image.php?id=4708" onclick="window.open(this.href);return false;

Gasmolnen i omgivningen lyser dock med sin frånvaro.

Iso800 verkar en bra kompromiss för Canon om man inte vill laborera och kombinera olika isotal. Har haft Canon 350d, 5d och 6d.

Du verkar ha haft väldigt bra följning ändå har jag för mig du skrivit du har en lätt portabel montering.

Lars
Nej, jag kör med en HEQ5 och guidning nu.

Sent from my phone using Tapatalk.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by Lazze »

Angående de blå strecken så hittade jag en site på den här adressen: http://www.pleiade.org/pleiades_03.html" onclick="window.open(this.href);return false;
där jag saxar de här meningarna:

"The nebulosity seen here is light reflected from the particles in an interstellar cloud of cold gas and dust into which the cluster has drifted. The apparent blue colour is due to the preferential scattering of blue light by these tiny interstellar particles and is 'streaky' in structure since the particles have been aligned by the magnetic fields between the stars."

Så de verkar som stråken har radat upp sig som de gör pga de magnetiska fältlinjerna från stjärnorna i klustret.

Och bilden är ju som alla andra skriver helt underbar :good:

/Lasse
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by Ginge »

Dette er en superfin versjon av M45, Martin! Og 15 timer...

Respekt!
Ginge
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by petfol »

Snyggt jobbat Martin! Gillar inramningen och hur du de olika färgnyanserna i de omgivande gasmolnen framträder. Imponerande exponeringstid vilket kräver en hel del dedikation med tanke på väderförhållandena i vår del av världen. Har du använt någon Ha för denna bild?
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by Martin F »

petfol wrote:Snyggt jobbat Martin! Gillar inramningen och hur du de olika färgnyanserna i de omgivande gasmolnen framträder. Imponerande exponeringstid vilket kräver en hel del dedikation med tanke på väderförhållandena i vår del av världen. Har du använt någon Ha för denna bild?
Tack! Ingen Ha, mer än det som kameran snappar upp. Alltså inga filter använda.

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by micke187 »

Wow vilken bild alltså! Har själv en relativ nytagen bild på plejaderna men min är lååångt ifrån din bild. Å 15 timmar kräver endel tålamod med.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: M45 Pleiaderna, 15+ timmar - Martin Fransson

Post by Tannerswe »

Jag passar på och är lite "tråkig" med att säga att bilden kanonsnygg, som vanligt!!

Inget hafsverk utan kvalité rakt igenom. Det är ett imponerande djuprymdsgalleri du har, hatten av!!
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto