NGC 224 G1 Mayall II G1 - Jörgen Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

NGC 224 G1 Mayall II G1 - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 224 G1 Mayall II G1
Exponering: 70x2 Min
Fotograf: Jörgen Johansson
Teleskop: GSO RC12
Kamera: ATIK 383L
Kommentar: Klotformig stjärnhop M31
Skulle den befinna sig i vintergatan skulle den vara ett mäktigt objekt dubbelt så massiv som Omega centauri
Intressant nog antas både Omega Centauri och G1 vara dvärg galaxer som fångats in och inte ha skapats som "vanliga" klotformiga stjärnhopar.

Med lite vilja kan man ana att den inte är stelär utan har en äkta utsträckning. Bilder från stora teleskop visar en vacker klotformig stjärnhop

Image
Klicka for att se stor version av bilden
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NGC 224 G1 Mayall II G1 - Jörgen Johansson

Post by timokarhula »

Intressant bild på "Musse Pigg".

/Timo K
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: NGC 224 G1 Mayall II G1 - Jörgen Johansson

Post by Magnus Nyborg »

Hej Jörgen,

Ett intressant och mycket svårt objekt, helt klart så har du fångat att G1 inte är stjärnliknande utan har utbredning.

Har du funderat över ett försök med längre brännvidd (=högre upplösning)? Roland Christen på Astrophysics tog en bild för många år sedan med 'sin' 10" MCT (F/14.6 så ca F=3500mm) som löste upp delar av hopen (inte i stjärnor naturligtvis, men mörkare och ljusare områden av stjärnlik karaktär). Tyvärr verkar den länken ha försvunnit nu. Men din bild i skal-jämförelse med hans visar på ganska exakt samma utbredning i förhållande till de två närliggande stjärnorna, så du har definitivt fångat en delvis upplöst klotformig stjärnhop.

Härligt initiativ!

mvh,
Magnus
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 224 G1 Mayall II G1 - Jörgen Johansson

Post by Lazze »

Fin bild och intressant läsning om ett väldigt sällan fotat objekt.

/Lasse
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC 224 G1 Mayall II G1 - Jörgen Johansson

Post by ragge »

Häftigt att testa gränserna för vad utrustningen klarar av !
/Ragnar
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: NGC 224 G1 Mayall II G1 - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Hej !

Tack för kommentarerna.

Det finns en del att testa för att få bättre detaljer på den här typen av objekt

Tanken på att öka brännviden med en barlow har jag också haft, men det ställer en del krav

-Kräver en Barlow av god kvalitet men det finns ju. Någon som kan rekomendera en bra barlow behöver dessutom vara 2"
-Har nog sällan så bra seeing men visst ibland är den bra då skulle man kunna passa på.
-Klarar monteringen (CGE Pro) mycket mer än nuvaranade 2400mm? Bara att testa.

Dessutom sluta köra binning för jag använder ofta 2x2 binning även om jag hör att många har problem med detta men det är nog mer på snabbare system. Däremot ser man tydligt fyrkants fenomen när man försöker zooma in på sådana här objekt.
Så jag tänker börja köra mer med 1x1 binning istället. Längre exponerings tid men antagligen bättre resultet, förstås också beroende på seeing.



Mvh
Jörgen
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NGC 224 G1 Mayall II G1 - Jörgen Johansson

Post by timokarhula »

Jag observerade Andromedagalaxens ljusaste klotformiga stjärnhop G1 i oktober 2010 med min 10-tums GSO Dobson. Med 140x förstoring såg jag en liten, suddig fläck, ungefär lika bred som ett 17" brett 13.1 mag och 13.4 mag stjärnpar 1’.8 N. Med 250x förstoring såg jag att det fanns en 14 mag och en 15 mag stjärna ("Musse Pigg öronen") alldeles intill klothopen (ca 8" W).

På Jörgens foto ser man att G1 är aningen avlång i E-W riktning och på det vackra Hubble-fotot är den betydligt utdragen.

http://messier.seds.org/Pics/Jpg/m31gc1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC 224 G1 Mayall II G1 - Jörgen Johansson

Post by ragge »

Jag återkommer till denna efter att ha funderat på vad jag ser... tex var ligger G1 i M31 ? och hittade denna
https://www.spacetelescope.org/images/opo0218j/" onclick="window.open(this.href);return false;
Så långt ut från galaxens kärna alltså. Finns det över huvud taget något mer i bilden än "huvudet" i Musse Pigg-figuren som hör till M31 ? Någon av de diffusa små prickarna ? Oavsett svaret så är det fascinerande att föreställa sig det bilden visar.
/Ragnar
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NGC 224 G1 Mayall II G1 - Jörgen Johansson

Post by timokarhula »

Nej, inga andra kända stjärnhopar tillhörande Andromedagalaxen finns på bilden. Däremot finns klothopen SKHB 2 (mag 15.81) strax utanför bilden.

/Timo K

Return to “Bilder”