IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 434 Hästhuvudnebulosan
Exponering: 20*2min
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Altair Astro RC 6" ccdt67 f/6
Kamera: Canon 600D Baader mod
Kommentar:

Det är väl tidigt för Orion och hästhuvudnebulosan då den står väldigt lågt på himlen, <10 grader, men ibland så måste man bara testa hur det blir.

Efter nattens körning med m33, fick kameran rulla på ytterligare en stund på detta vinterobjekt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Jag gjorde även ett försök på m42 tidigare i veckan i samband med Sagittarius-träffen.

Dock bara 1st 2min exponering som var "godkänd" nere i fukten och bland molnen :D
Sag16-m42.jpg
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jörgen Tannerstedt

Post by ragge »

Du är tidigt ute, men ibland är det svårt att hålla fingrarna i styr i godisbutiken :-)
Inte dåligt med de förutsättningarna som råder nu så man kan ju ana resultatet från de här objekten längre fram i vinter. Jag skall själv köra en repris på M42 har jag tänkt, plus en del andra objekt. När jag ser tillbaka på det jag tog för ett par år sedan så känns det som att jag borde göra om alltihop (det är inte så pessimistiskt som det låter, tvärtom) :) .
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jörgen Tannerstedt

Post by Björn »

Wow, bilden på hästhuvudet är ju fantastisk :good:

/Björn
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Re: IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jörgen Tannerstedt

Post by Ulltand »

Björn wrote:Wow, bilden på hästhuvudet är ju fantastisk :good:

/Björn
Instämmer! :-)
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

ragge wrote:Du är tidigt ute, men ibland är det svårt att hålla fingrarna i styr i godisbutiken :-)
Inte dåligt med de förutsättningarna som råder nu så man kan ju ana resultatet från de här objekten längre fram i vinter. Jag skall själv köra en repris på M42 har jag tänkt, plus en del andra objekt. När jag ser tillbaka på det jag tog för ett par år sedan så känns det som att jag borde göra om alltihop (det är inte så pessimistiskt som det låter, tvärtom) :) .

Haha precis så är det. Jag har en tendens att när man egentligen är klar med det man tänkt och det egentligen är dags att packa ihop oc bege sig hem till sängen, så varför inte göra ett snabbt test på något nytt, något man funderat på, något som ligger "fel" till på himlen :P

Det får bli nya tag sen i slutet av november när den står som bäst till.
Ulltand wrote:
Björn wrote:Wow, bilden på hästhuvudet är ju fantastisk :good:

/Björn
Instämmer! :-)
Ulltand wrote:
Björn wrote:Wow, bilden på hästhuvudet är ju fantastisk :good:

/Björn
Instämmer! :-)
Tack så mycket Björn och Ulltand :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Bilder”