Perseiderna - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Perseiderna - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Perseiderna
Exponering: 12s, f2, ISO 3200
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 24mm f1.4
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar: En av de kraftigare meteorerna som fångades på "filmen" :D

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseiderna - Jörgen Tannerstedt

Post by AstroFriend »

Vilken praktbild du fått meteoren. Vid samma tid hade vi också flera kraftfulla meteorer på Ingarö i Stockholm. Men du är på annan ort tror jag.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Perseiderna - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Tack!

Ja detta var nere på de mer södra delarna av Öland.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Ulltand
Posts: 45
Joined: 2016-07-29 12:37:27
spamtest: JA

Re: Perseiderna - Jörgen Tannerstedt

Post by Ulltand »

Tjusigt värre! Nu kan jag visa resten av familjen vad de missat :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseiderna - Jörgen Tannerstedt

Post by AstroFriend »

Du skickar väl in din bild till div olika tidningar?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: Perseiderna - Jörgen Tannerstedt

Post by jörgen_jo »

Hej !

Verkligen fint!!
Kul att man också ser en del andra intressanta saker tex M31 i övre högra hörnet. Det ger också en känsla av hur stor skenbar diameter m31 verkligen har när man ser den i panorama format.

En fråga bara hur har du gjort tagit många bilder tills meteoren fastnat eller..


Mvh
Jörgen
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Perseiderna - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

jörgen_jo wrote:Hej !

Verkligen fint!!
Kul att man också ser en del andra intressanta saker tex M31 i övre högra hörnet. Det ger också en känsla av hur stor skenbar diameter m31 verkligen har när man ser den i panorama format.

En fråga bara hur har du gjort tagit många bilder tills meteoren fastnat eller..


Mvh
Jörgen
Tack!

Bara för att förtydliga, detta är inget panorama utan en enkel exponering. Men som du säger så är det alltid intressant att se vilka andra objekt som träder fram och m31 är riktigt fin här tycker jag.

Det är det första alternativet som är gjort. Kameran fick stå på sitt stativ och tugga på under 90 minuter och fånga det som kom in i bild. Vid en första genomgång så fick jag det till åtminstone 37 meteorer som fastnat.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Perseiderna - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Läckert!! :good:
Fick själv inga pangbilder så jag njuter av andras istället :)
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: Perseiderna - Jörgen Tannerstedt

Post by tellmike »

Wow, riktigt fin bild! Satt och spanade lite på himlen och lyckades se en meteor genom kikaren i samma sekund som jag lyfte dem mot himlen. Riktigt praktfullt med rökspår och allt, men den här bilden slår faktiskt den upplevelsen. :)

(Ang kikaren så var det en Vixen SG-kinakopia (Kinglux 2.5x42 för mindre än 1/2 priset) som fungerade förvånandsvärt bra för meteorregn. Kan varmt rekommendera dem till andra som gillar stort synfält i kikare.)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Perseiderna - Jörgen Tannerstedt

Post by skafar65 »

Grymt fin bild! Nästan som man känner att den är på väg mot en! Snyggt!

Mvh //Micke
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Perseiderna - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

tellmike wrote:Wow, riktigt fin bild! Satt och spanade lite på himlen och lyckades se en meteor genom kikaren i samma sekund som jag lyfte dem mot himlen. Riktigt praktfullt med rökspår och allt, men den här bilden slår faktiskt den upplevelsen. :)

(Ang kikaren så var det en Vixen SG-kinakopia (Kinglux 2.5x42 för mindre än 1/2 priset) som fungerade förvånandsvärt bra för meteorregn. Kan varmt rekommendera dem till andra som gillar stort synfält i kikare.)
Tack Mikael!
Att lyckas tima det så väl med kikaren känns inte som det är något man gör varje dag :D
skafar65 wrote:Grymt fin bild! Nästan som man känner att den är på väg mot en! Snyggt!

Mvh //Micke
Tack Micke!
Jag gillar att presentera Perseider på detta sätt just för att det ger lite den "storheten" som upplever på plats.
Martin F wrote:Läckert!! :good:
Fick själv inga pangbilder så jag njuter av andras istället :)
Tack Martin!
Perseiderna kan vara lite så där ibland att fånga. Förra året var ett sånt år för mig. En grym visuell upplevelse och trots att kameran var åt riktad mot många fina meteorer så var det knappt ngt som fastnat på filmen...
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Bilder”