Parabolhistoria - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Parabolhistoria - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: Parabolhistoria
Exponering: Komposit av många olika exponeringar
Fotograf: ragge
Teleskop:
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Tanum Teleport med sina stora parabolantenner är ett landmärke för alla som åker på E6:an några kilometer söder om Tanumshede i Bohuslän. Antennen på bilden är c:a 30 meter i diameter och har använts för överföring av telefoni-, data- och TV-trafik till andra kontinenter via satelliter i INTELSAT-systemet som invigdes 1971. Då sändes även det första bildtelefonsamtalet över Atlanten via satellit härifrån.
Parabolen är sammansatt av 348 fyrkantiga aluminiumpaneler och inuti byggnaden finns hela fyra våningar, och hiss!

Som mest arbetade här över 30 personer dygnet runt, men under 1990-talet ökade konkurrensen från optiska fiberkablar. Verksamheten avvecklades helt i början av 2000-talet och anläggningen köptes så småningom av en lokal entreprenörfirma som sedan har sålt några av antennerna för materialåtervinning, men flera av dem står fortfarande kvar och väntar på sitt öde. Ett av de mer fantasifulla förslagen som under åren framförts till ägarna var att mot betalning skicka ut ett valfritt meddelande i rymden, en tjänst som privatpersoner skulle kunna köpa. Frågan är ju bara hur meddelandena skulle kodas... Men det blev inget av med detta.

Jag fick inte bara tillstånd av ägarna att gå loss med kamera, fotolixtar, ficklampor, färgade filter mm under två kvällar - de ställde även själva upp och poserade under parabolen där de står och spanar upp mot himlen (tittar på månen faktiskt). Blixt och ficklampa monterade jag på ett långt teleskop-skaft så att de räckte högt upp. Och vid mitt eget lilla teleskop sitter jag själv (med avtryckare till kameran i handen). Bilden är en komposit av c:a 30 bilder, men allt i motivet fanns där på plats – inget har lagts till som inte var där. Stjärnorna är också autentiska även om jag fick förstärka dem i efterbehandlingen pga den hemska ljusföroreningen som dominerade när det blev mörkt. På marken ligger ligger några rullar med den ödesdigra fiberkabeln... bredbandsfiber är det väl troligtvis. Men den ger ju ändå lite arbetstillfällen för dem som arbetar med att lägga ned den i marken – tills det är utbyggt och klart. Vad kommer sedan ?


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Parabolhistoria - ragge

Post by AstroFriend »

Wow, vilken bild!

Och vilka tankar om amatörprojekt.

Ny mottagare för 21cm och vilka studier man kunde göra. Antennen borde väl använts för GigaHertz området så inte alltför olikt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_line

Bör väl gå att mäta dygnets alla 24 timmar så länge det inte regnar.

Jag gjorde en liknande mätning med Universitetets radio teleskop, det var på kanske 2.5 meter. Det var länge sedan, men om jag kommer ihåg rätt mätte jag på dopplereffekten på vätet i vår galax och fick fram rotationsstrukturen. Vad skulle inte resultatet bli med ett radioteleskop på 30 meter!?

Inga radiointresserade här som skulle kunna gå ihop och göra något liknande, antennen borde gå att långtidshyra för billig penning, ger ju bra marknadsföring?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Parabolhistoria - ragge

Post by Jonas »

Den lyckades du bra med Ragnar! :good:
Ger nästan lite nostalgisk effekt, som från en gammal astronomibok från undomsåren.

Finns det ingen möjlighet för ett amatörastronomiskt bruk för ett av radioteleskopen? Eller det är för dyrt att konvertera/komplettera?

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Parabolhistoria - ragge

Post by ragge »

Tack Lars och Jonas.

Intresse finns säkert bland amatörer och kanske även professionella, men troligen är det svårt att genomföra praktiskt utan att spränga några budgetramar. Men kanske ändå att det här kan bli den reklamplats som fattades för att få igång något...
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Parabolhistoria - ragge

Post by Jim »

Åter en läcker bild från dig, den är verkligen jättehäftig.
Hur lång tid tar det dig att få ihop en sådan här bild?
Mvh
Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Parabolhistoria - ragge

Post by ragge »

Tack Jim,

En kväll från strax innan solnedgång tills det var mörkt gick åt till att fota den första varianten, där bara jag själv var med i bild. Sedan lyckades jag övertala ägarna att vara med också, och då gick det en kväll till.
Efter några timmar i photoshop var bilden färdig - trodde jag då. Men på senare tid har jag lärt mig att låta bilden vila ett tag och sedan återvända till den igen, och igen osv. Man behöver fräscha ögon för att göra en mer "opartisk" bedömning, så nu efter 4 månader känner jag att den är färdig (?).

Dock tycker jag att bilden ser lite väl "soft" ut här på Astronet. Bilden är 849x1200 pixlar, men när man klickar upp den i full storlek så zoomas den in mer än 100 % (den ryms inte längre på min skärm som är 1200 px hög. Det blir lite grumligare i detaljerna. Någon som vet varför det blir så, här på forumet ?
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Parabolhistoria - ragge

Post by Kroppefjäll »

Härlig bild Ragnar, denna hade jag missat. Jättekul med den tillhörande historian - en extra dimension åt bilden.
Stället verkar ju annars vara idealiskt till yta och uppställningsmöjligheter, men det låter ändå på dig som om där är en del störande ljus? Inget att återbesöka eller?

Talade med Torbjörn förut, det kör ju i hop sig här för min del med bilarna denna helgen och brorsan kommer upp så det blir pannkaka av allt. Det är väl om en månad igen nu då, om vi inte ses före detta för något annat astro-relaterat. Vill ju kolla på din nya familjemedlem så klart, är det inbyggd vargskrämma i din också eller är den tystare?
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Parabolhistoria - ragge

Post by ragge »

Kroppefjäll wrote:Härlig bild Ragnar, denna hade jag missat. Jättekul med den tillhörande historian - en extra dimension åt bilden.
Stället verkar ju annars vara idealiskt till yta och uppställningsmöjligheter, men det låter ändå på dig som om där är en del störande ljus? Inget att återbesöka eller?

Talade med Torbjörn förut, det kör ju i hop sig här för min del med bilarna denna helgen och brorsan kommer upp så det blir pannkaka av allt. Det är väl om en månad igen nu då, om vi inte ses före detta för något annat astro-relaterat. Vill ju kolla på din nya familjemedlem så klart, är det inbyggd vargskrämma i din också eller är den tystare?
Tack Björn, kul att du gillade bilden och berättelsen. Men platsen är helkass för astrofoto. Där finns flera strålkastare som lyser upp antennerna - några lyckades jag släcka tillfälligt men en av de värsta hade ingen strömbrytare. Så jag slängde upp en gammal matta som låg i bilen för att täcka den, och när jag packade ihop såg jag att det bränt hål i mattan...
Nej, min nya M8 är tyst - det är ju bara en OTA som får åka på HEQ5:an.
(Och för er som ev undrar vad detta handlar om - Jag hånade Björn lite för att motorerna i hans Meade 8-tums SCT låter så illa att den funkar som vargskrämma :green: , och jag skaffade nyligen en Meade 8-tums LX200-ACF).
Ragnar
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Parabolhistoria - ragge

Post by Kroppefjäll »

ragge wrote: Nej, min nya M8 är tyst - det är ju bara en OTA som får åka på HEQ5:an.
Jaha! Har faktiskt lurat på om du gått och blivit med wedge på äldre dar, men då hänger jag med!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Parabolhistoria - ragge

Post by Björn »

Väldigt häftig bild, Ragge!
Jag har inte sett den förut .. och kul historia också.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Parabolhistoria - ragge

Post by ragge »

Björn wrote:Väldigt häftig bild, Ragge!
Jag har inte sett den förut .. och kul historia också.
Tack Björn, kul att du gillade den !
Ragnar

Return to “Bilder”