Clavius - Lasse Lindh

Bilder från galleriet
Post Reply
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Hur gjorde du med fokuseringen på en sådan närbild. Mina närbilder blir alltid värdelösa pga dåligt fokus.

Om du inte redan gör det så skulle jag rekomendera att använda seriebildsfunktionen på kameran. Jag tycker personligen att det blir lite enklare att få ett större antal bilder på så vis.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag har testat seriebild, men det fungerar dåligt. Som gammal pistolskytt så kramar jag av bilden i "rätt" ögonblick när jag känner att vibrationerna är tillräckligt små. Tyvärr så blev bilderna lite mörka (1/50 sek) därav grynigheten och i viss mån oskärpan. Jag fokuserar genom kameran bara. Inte hundra procent, men det är svårt eftersom jag håller kameran framför okularet. Egentligen borde jag testa Bengts exempel med Toucam, men orkar inte dra ut all elektroniken..
Hälsningar

Lasse
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

OK.

Jag fäster ju min lilla kompaktdigitalare med en adapter på okularet så jag slipper jag hålla den still över okularet och om jag kör med 1/100 och iso 50 så funkar det bra/bättre med seriebild.

Här kommer ett utklipp på Clavius i "full storlek" från min mosaik.

Image

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Clavius - Lasse Lindh

Post by Bengt »

Var också på Clavius häromnatten .Men jag använde min toucam kamera . Lite kul att jämföra resultatet. Ska säga att det är få kvällar det ens är lönt att använda två barlow som jag gjorde. Lite bättre skärpa går nog att få om man tar sig tid att ta lite fler exponeringar.

http://www.astropixlar.com/clavius2006.htm


Bengt
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Oj vilken detaljrikedom... Det enda var väl som du sade själv, skärpan, men dubbla barlow så ger jag det mer än väl godkänt

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80

Return to “Bilder”