M51/arp85 SBIG-8300M first light - Frost

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

M51/arp85 SBIG-8300M first light - Frost

Post by Frost »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51/arp85 SBIG-8300M first light
Exponering: Ha20x10 min L35x5min rgb13x5min
Fotograf: Frost
Teleskop: mak Newton 190
Kamera: SBIG-8300M
Kommentar: Det var längesedan jag la ut en bild sist vilket har varit på grund utav ett stort projekt som jag redan lagt ut en del utav och en massa testande med ccd kameran vilket inte gått så bra i början då jag fick vågrät bandning i bilden och det fick jag för att jag drev min montering ,värmeband och kamera med samma nätdel och det löstes med att ccd kameran fick sin egen 5 amperes nätdel men nu så får jag bandning i all fall som ser ut som ett rutnät över hela bilden och jag har ingen aning vart det kommer ifrån men jag har reducerat det så gått det går. mitt FVHM låg runt 4 för luminansen och runt 5 för lrgb&Ha och jag har säker slängt 10-15 timmar med data om inte mer, men jag lärde mig i all fall en hel del om lrgb+Ha bildbehandling dock så är jag inte helt nöjd med resultatet då det var mycket brusigare an vad jag tänkt mig och jag har försökt att brusreducera så lite jag kunnat. i alla fall så är detta bara mitt första försök det kan bara bli bättre egentligen så köpte jag en ccd för att fota Ha,Sll,Olll för att göra en hubble palett och jag håller på med en nebulosa från ic1805 området fast som jag har upptäckt så är bildbehandlingen den svåraste och krångligaste jag har stött på, så om någon läser detta och kan bildbehandla hubble palett i pixinsigt kontakta mig gärna och dela med dig utav dina tekniker :D

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M51/arp85 SBIG-8300M first light - Frost

Post by AstroFriend »

Hej.
Vad mycket detaljer du lyckats få fram och färgerna sitter fint. Synd med störningarna. Jag kan få liknande band eller rutmönster. FFT filter kan reducera sådant. Fitswork har ett specialfilter för bandning, finns övning/help på tyska. Kan ju lätt översättas.

Tror jag har länk till övningen på min hemsida om inte lägger jag dit det.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M51/arp85 SBIG-8300M first light - Frost

Post by AstroFriend »

Här finns idéen om fft filterteknik mot störningar.

http://www.astrosurf.com/buil/iris/tuto ... c23_us.htm

Se nedre halvan på sidan.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M51/arp85 SBIG-8300M first light - Frost

Post by Martin F »

Härlig detaljupplösning och fin bildbehandling! Ser fram emot second light :)
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M51/arp85 SBIG-8300M first light - Frost

Post by Frazze »

Hej.
Angående hubblepaletten så tycker jag det enklaste är att använda PixelMath för att slå ihop kanalerna. (Om nu det är det som är problemet)

Anta att du har behandlat dina kanaler separat så som du vill ha dem och är klar att skapa själva hubblepaletten.
Sätt image identifier på bilderna till respektive kanalnamn för enkelhetens skull. Ha får heta Ha, OIII får heta OIII osv.

Öppna pixelmath och kryssa ur "Use a single RGB/K expression"

Skriv sedan in dina bilder i respektive kanal, för en standard hubblepalette så använd:
R: SII
G: Ha
B: OIII

Välj RGB Color som colorspace och välj även "Create new image"
Se exempelbild
pixelmath.JPG
pixelmath.JPG (52.51 KiB) Viewed 3180 times
Klicka sedan på fyrkanten längst ner i modulen.
Här har jag applicerat det på en bild jag hittat på nätet av NGC2359 Thor's helmet.
hubblepalette.JPG
hubblepalette.JPG (87.26 KiB) Viewed 3180 times
Personligen tycker jag ofta den formeln gör bilderna allt för gröna för oftast är Ha signalen mycket stakare än de andra.
Man kan ändra paletten genom att mixa in kanalera lite i varandra och en formel som ger ett annat lite mer åt det röda kan se ut såhär:
R: 0.8*SII + 0.2*Ha
G: 0.2*Ha + 0.8*OIII
B: OIII

Så här blev resultatet med den formeln istället:
hubble_modified.JPG
hubble_modified.JPG (78.44 KiB) Viewed 3180 times
Det är enkelt att ändra faktorerna i formlerna och laborera fram en palett som man gillar. Som regel ska man inte addera så resultatet i varje kanal går över 1 då man riskerar att mätta ljusa partier, men har man lite svagare data kan man med fördel gå över 1 för att framhäva datat ytterligare.

Mvh
Daniel
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M51/arp85 SBIG-8300M first light - Frost

Post by AstroFriend »

Här är filtret som jag tänkte kunde vara lämpligt för att hantera bandningen i bakgrunden.

http://astrofotografie.hohmann-edv.de/f ... chhell.php

Du får säkerligen göra som jag och använda Googletranslater för att förstå hur det utnyttjas.

Bäst är ju förstås om det går att göra något åt det så störningen inte uppstår överhuvudtaget.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: M51/arp85 SBIG-8300M first light - Frost

Post by Frost »

tack för kommentarerna och tack frazze för tipset jag ska pröva det ikväll.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80

Return to “Bilder”