LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge Anvik

Bilder från galleriet
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge Anvik

Post by Ginge »

Ny bild i galleriet
Objekt: LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner
Exponering: L:38x600s, R:6x600s, G:6x600s, B:6x600s
Fotograf: Ginge Anvik
Teleskop: Takahashi Epsilon-180ED
Kamera: QSI 583WSG
Kommentar: Litt over og til høyre for senter av bildet finnes et objekt som kalles Gyulbudaghians tåke, oppkalt etter Armen Gyulbudaghian som oppdaget det i 1977. Denne gul/hvite, vifteformede strukturen tilhører et såkalt Herbig-Haro-objekt, som betyr at dette er en nyfødt stjerne (i dette tilfelle PV Cephei) som skyter ut jetstrømmer av gass fra polene. I dette bildet kan vi bare se en av strålene mens den andre er helt eller delvis skjult av mørke molekylære skyer. Objektet som heter HH215 eller GN 20.45.4 i katalogene, forandrer visuell intensitet og tilsynelatende form i løpet av få måneder. På bilder tatt så sent som i november 2015 er viften av en helt annen form, så siden det er to uker mellom første og siste eksponering i dette bildet, kan det hende at jeg har fått litt motion blur, og det problemet har man ikke så ofte i DSO-bilder. Den mørke støvtåken som strekker seg nedover fra HH215 heter LBN468 og inkorporerer mange flere objekter katalogisert i min favorittkatalog Lynds' Catalogue of Dark Nebulae: LDN1158, LDN1157, LDN1148, LDN1155 med flere.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge A

Post by Bengt »

Brukar inte skriva om bilder här men är det är något utöver det vanliga så kan man inte låta bli.

Har ju redan skrivit lite på astro.dk.

Detta är enligt min åsikt det bästa bild jag sett på åratal i Norden .

Du har lyckats med konstycket sätta den perfekt i alla parametrar och detta på ett svårt ljussvagt objekt som en mörk nebulosa som LRGB bild . Man brukar hitta saker att anmärka på men denna bild har allt rätt!
Helt makalöst bra och din bild har blivit en positiv snackis på sociala medier redan!


Bara att gratulera Ginge . Hade jag tagit en sådan här bild hade jag gått med ett leendet minst en hel vecka . :good:

PS (Mät svärtan i denna bakgrund och lägg den som en parameter på dina andra bilder när du processar dessa och du har ett vinnande koncept.)

Bengt
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge A

Post by Ginge »

Wow, tusen takk for en utrolig hyggelig kommentar, Bengt. Det jeg syntes var aller kulest da jeg prosesserte bildet var å oppdage HH215 og hva slags objekt dette var, jeg hadde ingen aning om det da jeg begynte å eksponere. Har bare en fetish på mørke tåker var i utgangspunktet ute etter LDN1158, og så dukket plutselig dette objektet opp som så ut nesten som en komet på rå-eksponeringene. Rick J på CN-forumet har tatt bilder av Gyulbudaghians tåke og også Hubbles variable tåke med jevne mellomrom over flere år og laget sammenligninger. Sjekk dette:

http://www.spacebanter.com/attachment.p ... 1448376973

og denne animasjonen av Hubbles variable:
http://umanitoba.ca/faculties/science/a ... ation.html

Han nevnte at det nok er mest sansynlig at det er belysningen av gassene som endrer seg så raskt, heller enn strukturene i selve strålene. Jeg må lese mer om det tror jeg, man kan jo bli bilsyk av tanken på hvor fort det går når man husker på at tåken er et halvt lysår i diameter.

Mvh Ginge
PS Vi har jo ikke noe astroforum å publisere bilder på i Norge, så vi kommer krypende til våre naboer i sør og øst :)
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge A

Post by Timo »

Fick tips av Bengt att kolla in din bild.
Håller med om att det är den bästa bilden som visats upp här på väldigt länge !
Helt makalöst bra är den !
Stort grattis till dig Ginge !
Timo Nordberg
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge A

Post by Jonas »

Hej Ginge,

Om du inte tidigare välkomnats till forumet, ber jag att få göra det nu. Varmt välkommen!

Jag kan inte annat än hålla med Bengt och Timo, som jag ser det är det åtminstone årets bästa astrobild i Norden - om inte internationellt,
Det finns inte en svag punkt i bilden. Försiktigt behandlad för att låta alla detaljer finnas kvar. Det som ser ut som en svag, romantisk slöja över hela bilden antar jag i realiteten är svag nebulositet som täcker hela bildfältet eller hur?

Bilden är självklar på APOD och andra internationella bildforum!

Oj vad jag skulle vilja ta en sådan bild!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge A

Post by Ginge »

Fantstisk hyggelig mottakelse, Jonas og Timo! Takk så mye!
Jeg trodde en stund at sløret som du nevner var pga et høytliggende, tynt skylag, men når jeg studerer enkelteksponeringene virker det som det er nebulositet, som du påpeker Jonas. Når det er sagt så er det en del ting jeg skulle ønske jeg hadde fått til bedre, - jeg tok for eksempel halvparten av eksponeringene med ganske mye månelys, noe som gjorde at støynivået ble mye høyere enn antallet eksponeringer skulle tilsi. Men jeg er veldig heldig og har fått lov til å bygge observatorium i skogen 4 km fra mitt hjem, så mulighetene for å fange mørke tåker på måneløse netter i framtiden er absolutt tilstede. Feltet er heller ikke helt flatt, jeg har ikke sjekket om det er teleskopet eller kamerachipen som ikke er helt riktig kollimert. Teleskopet er notorisk vanskelig å kollimere og kameraprodusenten har ingen service i Europa, så jeg er litt up shit creek uansett. Men man skal zoome ganske kraftig inn før det begynner å bli synlig, så det er ikke et veldig stort problem.

Er dere mange aktive astrofotografer i Sverige?

mvh Ginge
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge A

Post by timokarhula »

Jättebra astrofoto vill jag säga. :good: Även som en ren, visuell DS-observatör vill jag påstå.

/Timo K
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge A

Post by Corpze »

Kanonbild, riktigt fint behandlad, bra nivåer och riktigt fina färger. Det märks att mycket data lönar sig!
Hur gör du behandlingen? Det ser ut som att du vet vilka spakar och rattar du skall vrida på!
Varmt välkommen till Astronet!

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge A

Post by Ginge »

Tusen takk Timo K og Daniel!
Her brukte TheSkyX til å styre eksponeringer med dither og integrerte eksponeringene med DrizzleIntegration-verktøyet i Pixinsight. All senere prosessering er også gjort i Pixinsight. Etter ingegrering måtte jeg fjerne en kraftig gradient i bildet siden jeg tok en del av eksponeringene under halvmåne. Dette ga meg et høyere støynivå i bildet, men siden vi er så sent i sesongen tok jeg ikke sjangs på at været blir bedre ved neste nymåne slik at jeg kunne samle mer fotoner da. Dynamic Background Extraction i Pixinsight fjernet altså gradienten. Prosesserte først RGB sammen og nøytraliserte bakgrunn samt kalibrerte fargene med Background Neutralization og Color Calibration. Etter det genererte jeg en PSF-modell ut fra et utvalg stjerner i Lum-bildet, som jeg brukte til deconvolution på Lum-interasjonen slik at jeg fikk strammet inn stjernene. Gjorde dette med beskyttelse av en luminosity-maske for å begrense effekten til de lyssterke delene av bildet. Fram til dette var både Lum- og RGB-integrasjonen i lineært format. Etter å ha srukket både RGB og L med Histogram Transformation kombinerte jeg de to med LRGB Combination og brukte Chrominance Noise Reduction funksjonen i dette verktøyet. Brukte også SCNR-verktøyet for å fjerne grønn støy før jeg brukte Morphological Transformation bak en stjernemaske for å få dempe stjernene før jeg brukte Multiscale Median Transformation til å dempe den generelle støyen i bildet, også dette bak en maske som jeg brukte ganske mye tid på å tune. Viktig for meg at ikke bildet framstår som støyfritt da dette etter min mening ser untaturlig ut hvis man da ikke faktisk HAR så mye data. Prøver å finne en mellomting. Etter at stjernene og støyen var dempet kunne jeg igjen strekke bildet med Histogram Transformation slik at jeg fikk det til det nivået jeg følte traff en balanse mellom kontrast, fokus på detaljer og "glare" (i mangel på et passende norsk uttrykk, det jeg tenker på er vel at bildet blir overstrukket). Croppet bort kantene og resamplet til kameraets opprinnelige oppløsning. Hadde jeg ikke fotografert halve luminosity-eksponeringene under halvmånelys tror jeg at jeg ville latt være å resample, men slik støynivået i bildet ble følte jeg det best å begrense hvor langt inn det var interessant å zoome. MEN, det var første gang jeg forsøkte meg på drizzle i Pixinsight og dither med TheSkyX og det er et verktøy jeg absolutt kommer til å fortsette med. Skiftet fra PHD-guiding til TheSkyX-guiding i år, så jeg trengte først å forsikre meg om at guidingparametrene fungerte som de skulle før jeg satte i gang med dithering. De klare nettene her er for dyrebare til å sløse verdifull eksponeringstid på testing :). Hadde erfaring med at PHD og Nebulosity kombinasjonen kunne bruke veldig lang tid på å få riggen til å stabilisere seg etter en dither og var ikke interessert i å gjenta det forsøket med TheSkyX.

Etter dette brukte jeg Color Saturation til å gi fargene et boost og det var det. Takk for interessen og takk for varm velkomst!
mvh Ginge
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge A

Post by Peter R »

Hej,

jag instämmer, fantastisk bild. Det är sällan man får en sådan 3D-känsla i mörka stoftmoln :good:
Jag hade möjlighet att köpa en begagnad Epsilon 130 för några år sedan men vågade inte ta den otestad även om det inte rörde sig om många tusenlappar.
Kanske dumt nu när jag ser vad man kan åstadkomma när allt annat stämmer.
Hoppas att du kommer att bjuda oss på flera intressanta bilder framöver.

/*Peter R
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge A

Post by Ginge »

Takk så mye, Peter. Hvis det var bare noe tusenlapper for den Epsilonen ville jeg nok ha tatt den usett. Med med f/2.8 er det mange som har prøvd å kollimere og gitt opp, så hvis den var litt dyrere gjorde du nok rett i å ikke ta den usett. Jeg hr ikke fått et like flatt felt som den tidligere eieren og jeg mistenker at kameraet mitt kan ha en del av skylden. Skal feilsøke mer når vi ikke lenger har astronomisk mørke.

Håper også på litt mer før sesongen er over, men tenker at det nok kan hende jeg må vente med neste bilde til høsten.

mvh Ginge
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge A

Post by Cristofer »

Ojoj, det här är verkligen en toppenbild. En av de bästa jag sett här, helt klart :good:
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge A

Post by Ginge »

Tusen takk, Cristofer!

Ginge
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: LBN468 og HH215 Gyulbudaghians tåke med venner - Ginge A

Post by Martin F »

Som de andra redan har sagt - en fantastisk bild! Jag vet hur svårt detta område är att fånga eftersom jag själv provat, dock med DSLR :)
Eftersom bilden håller så väldigt hög klass tänker jag tillåta mig att kommentera en liten detalj - färgbalansen. Jag tycker att bilden ser lite för röd/orange ut och om man kontrollerar RGB-värden i de områden som ser ut att vara bara bakgrund så ligger den röda kanalen betydligt högre där. Min egen bild ser å andra sidan lite för kall ut i färgerna. Ska nog göra om den lite nu när jag sett din :)
Du kan se hur jag valt att lägga färgerna här: http://www.astronet.se/view_image.php?id=3888

Jag är mycket imponerad över ditt arbete i PixInsight! Jag tycker själv att det är för svårt att få till det sista där.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Post by Martin F »

P.S. Välkommen till Astronet! :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk