M65, M66, NGC 3628 Leotripletten - Magnus Edbäck

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

M65, M66, NGC 3628 Leotripletten - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Ny bild i galleriet
Objekt: M65, M66, NGC 3628 Leotripletten
Exponering: 12*4min
Fotograf: Magnus Edbäck
Teleskop: Skywatcher 150PDS
Kamera: Canon 40D Full Spectrum
Kommentar: Ett litet försök på Leo, tror att det är skaplig ordning å stjärnorna nu efter ny kollimering. Stackad och behandlad i Pixinsight.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M65, M66, NGC 3628 Leotripletten - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Nu har du fått det bra. Vackert objekt du fotat med väl avvägd rymd runtom.

Tittar man i hög förstoring verkar det vara ett litet kromatiskt fel där den röda kanalen inte alignar perfekt i ytterkant om man nu får vara så petig och påpeka sådant. Jättelitet fel alltså men alignen brukar ta bort sådant om det är inställt så. Jag använder inte PI men det borde rimligen gå. I dss finns en ruta att kryssa i.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: M65, M66, NGC 3628 Leotripletten - Magnus Edbäck

Post by magnahrl »

Magnus!

Väldigt smakfull bild på den klassiska tripletten :good: Fortsätt så..

Hälsningar,
Magnus A.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M65, M66, NGC 3628 Leotripletten - Magnus Edbäck

Post by Torbjörn »

Väldigt snyggt. Leotripletten är en riktig vårklassiker :) Jag tittade visuellt på den inifrån Stenungsund nyligen med min C8. M65 och M66 syntes tydligt men NGC 3628 gick bara med nöd och näppe att uppfatta pga ljusföroreningarna. Den här skall helst avnjutas från en mörk plats.

/Torbjörn
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M65, M66, NGC 3628 Leotripletten - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Tack för kommentaren Lars!

Precis som du säger ser jag nu att den röda kanalen spretar lite, syns mest till höger i bilden.
Kollade på en stackning jag gjort i DSS, ser lika ut där också. (Vilken kryssruta är det du menar i DSS?)
Kanske är nått litet optiskt fel jag har, eftersom det syns väldigt lite till vänster i bild.

Ska även kolla igenom subbarna, om det kanske är en eller flera som guidningen fungerar lite dåligt på.


/Magnus
AstroFriend wrote:Hej Magnus,
Nu har du fått det bra. Vackert objekt du fotat med väl avvägd rymd runtom.

Tittar man i hög förstoring verkar det vara ett litet kromatiskt fel där den röda kanalen inte alignar perfekt i ytterkant om man nu får vara så petig och påpeka sådant. Jättelitet fel alltså men alignen brukar ta bort sådant om det är inställt så. Jag använder inte PI men det borde rimligen gå. I dss finns en ruta att kryssa i.

Lars
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M65, M66, NGC 3628 Leotripletten - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Tack Magnus & Torbjörn för dom fina kommentarerna.

Som nybörjare måste man ju gå igenom klassikerna. :D Leotrippletten hör ju till en av dom snyggare.

Är faktiskt rätt nöjd med vad min förhållandevis billiga utrustning kan prestera.
En tub för typ 3.000:- och en montering för 8.000:- och en gammal Canon 40D från 2007.

Mvh
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M65, M66, NGC 3628 Leotripletten - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,

Så här ser menyn ut.
DSS align rgb channels.jpg
DSS align rgb channels.jpg (53.09 KiB) Viewed 3613 times
Kryssa i align rgb channels.

Brukar fungera för normala färgfel i optiken.

Mera avancerade program gör det säkert bättre. DSS gör det efteråt som en fintrimning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M65, M66, NGC 3628 Leotripletten - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Okej!

Då var det den kryssruta jag misstänkte, har den alltid ibockad.

I dett fallet har jag ändå felet i röda kanalen till höger i bild.

Kanske kan vara det Tomas var inne på tidigare, att kamerasensorn inte sitter riktigt vinkelrätt. Fokuserarern på 150PDS är ju inte av stabilaste sort precis.

/Magnus
AstroFriend wrote:Hej Magnus,

Så här ser menyn ut.
DSS align rgb channels.jpg
Kryssa i align rgb channels.

Brukar fungera för normala färgfel i optiken.

Mera avancerade program gör det säkert bättre. DSS gör det efteråt som en fintrimning.

/Lars
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M65, M66, NGC 3628 Leotripletten - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Även om det är ett vinkelfel borde DSS aligna det rätt, visserligen kan det bli en röd ring runt men de skall vara centrerade ovanpå varandra. Men det inträffar för mig också ibland att DSS inte klarar av det fast jag inte tycker jag har någon skillnad i de bilderna mot andra. Du använde PI också läste jag någonstans, är inte det mycket bättre på detta?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M65, M66, NGC 3628 Leotripletten - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Skumt fel, har kollat igenom subbarna nu igen. Ingen som är extra dålig på nått vis vad jag kan se.

Jag har jämnfört DSS och Pixinsight, och PI ger mindre (tightare) stjärnor tycker jag.
Men det här färgfelet syns i princip lika mycket oavsett vilket program jag stackar med.


/Magnus
AstroFriend wrote:Även om det är ett vinkelfel borde DSS aligna det rätt, visserligen kan det bli en röd ring runt men de skall vara centrerade ovanpå varandra. Men det inträffar för mig också ibland att DSS inte klarar av det fast jag inte tycker jag har någon skillnad i de bilderna mot andra. Du använde PI också läste jag någonstans, är inte det mycket bättre på detta?

/Lars

Return to “Bilder”