Jupiter Io Ganymedes transit 160316 - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Jupiter Io Ganymedes transit 160316 - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter Io Ganymedes transit 160316
Exponering: 1/120 sek, 60 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DBK.21.618 USB
Kommentar: Hej!

En snabb framkallning av gårkvällens show.
Seeingen pendlade våldsamt mellan uppskattningsvis 2/10 till som bäst 6/10. Enda chansen att få ett dugligt resultat, var att använda färgkameran och ta ett antal långa sekvenser med kort exponeringstid och snabb framerate. Bilden är en stack av ca: 3000 bilder utav ca: 13000. I runda tal, så var ca: 10000 bilder av så undermålig kvalitet att de åkte i "papperskorgen", kvar fanns 3000 av iaf. duglig kvalitet kvar att stacka.
Det var ett fantastiskt skådespel, obsade visuellt inledningsvis, innan jag började plåta.
Jag är tacksam att vädrets makter stod oss bi, när de två månarna passerade planeten i går kväll!
Nu önskar jag bara lite gynnsamma förhållanden framöver, så jag kan få en detaljrik bild av Jupiters "intressanta" sida, med GRS också.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter Io Ganymedes transit 160316 - Roger Utas

Post by magnahrl »

Roger!

Väldigt bra jobbat trots den stundtals ruggiga seeingen som du trotsar med stor envishet. I vanlig ordning! Resultatet blev ju riktigt bra :good: Det var värdefullt att ha kontinuerlig sms kontakt med dig under vår obs/foto session. Stort stöd att peppa varann när seeingen är rent för eländig!! Intressant att våra bedömningar av seeing stämmer så väl överens, som så många gånger tidigare. Trots att du har din C9.25 på din balkong inne i stan och jag har min C8 på gräsplan omgiven av skog.
F.ö hade jag denna natt inget besök av polispatrull som undrade vad jag EGENTLIGEN sysslar med :D

Hälsningar,
Magnus
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter Io Ganymedes transit 160316 - Roger Utas

Post by Torbjörn »

Snyggt fotograferad dubbel transit :good: Seeingen är vad den är när man skall dokumentera en händelse men bilden blev ju bra ändå.

/Torbjörn
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter Io Ganymedes transit 160316 - Roger Utas

Post by stoffe »

Fint resultat Roger, Jupiters framsida är alltid populär att visa upp :good: Må seeingen vara med dig!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter Io Ganymedes transit 160316 - Roger Utas

Post by utas »

Tackar för vänliga kommentarer!

Hade det inte varit för Magnus och min telefonkontakt under kvällen, hade jag gett upp! Hade till och med tagit ner hela utrustningen, och burit in den, pga att Jupiter såg ut som ett garnnystan till en början..
Senare, när jag satt mig tillrätta i tv -soffan, fick jag ett meddelande av Magnus, att seeingen var betydligt bättre! -Har nog aldrig satt upp teleskopet så snabbt.
Fick ett par halvskapliga sekvenser, tillräckligt för att fånga eventet!
Det är, som Magnus nämnde kul att våra jämförelser stämde så bra, trots olika förutsättningar med storlek på tuber, som reagerar olika på förändringar i yttertemp, till värmedaller från huskroppar kontra öppet fält.. Månne ett nytt begrepp är fött: "SMS -astronomi" :D

Det brukar vara så, som Torbjörn skrev, att är det en speciell tilldragelse på himlavalvet, får man vara nöjd med på sin höjd dugliga förhållandet.
-Och det är ju dokumentationen som är det viktiga, i och för sig!

Tack, Stoffe, och må seeingen vara med dig också! :)

//Roger
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Jupiter Io Ganymedes transit 160316 - Roger Utas

Post by Ginge »

Imponerende flott!
mvh Ginge
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter Io Ganymedes transit 160316 - Roger Utas

Post by utas »

Tack, Ginge!

Return to “Bilder”