Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe,
Ja nu blev det skillnad, alla färger där de skall vara och mycket detaljer. Är det samma optiska setup som tidigare eller har du gjort någon förändring där?

Nu är jag nog lite oförskämd, men skall fläcken verkligen vara på ovansidan? Beror väl lite på var man befinner sig på detta jordklot, men känns lite förvirrande för en norrbo, jag tror i varje fall fläcken sett härifrån är på undre sidan. Men svårt i dessa internationella tider där man har kontakt tvärs över jordklotet.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by bengtr »

Hej !

Nu blev det en fin bild med en hel del detaljer ! ! Nästan exakt samma "vy" som min bästa från 11 mars.

Hittade ochså denna som jämförelse tagen med C14 på "Alpo Japan"
http://zetta.jpn.ph/alpo/kk16/j160311h1.jpg

/bengtr
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Torbjörn wrote:Den är jättefin :good: Man ser strukturen i GRS och dessutom små röda fläckar i polområdena, har aldrig lagt märke till sådana förut. Skönt att du kom fram till vad som hade hänt, det kan ju sätta lite myror i huvudet sånt...

/Torbjörn
Tack Torbjörn! Ja nu fick jag till det, jag förstår inte varför inte nya 64-bit versionen av WinJupos inte kunde göra en korrekt mätning redan från början utan att behöva vända på bilderna. Det har ju fungerat förr. Ja de där små fläckarna har jag heller aldrig sett tidigare.
AstroFriend wrote:Hej Stoffe,
Ja nu blev det skillnad, alla färger där de skall vara och mycket detaljer. Är det samma optiska setup som tidigare eller har du gjort någon förändring där?

Nu är jag nog lite oförskämd, men skall fläcken verkligen vara på ovansidan? Beror väl lite på var man befinner sig på detta jordklot, men känns lite förvirrande för en norrbo, jag tror i varje fall fläcken sett härifrån är på undre sidan. Men svårt i dessa internationella tider där man har kontakt tvärs över jordklotet.

Lars
Som jag brukar säga på visningarna i gamla observatoriet, det finns inget upp och ner i rymden :)
Att ha söder uppåt tycker jag är helt okej, detta är egentligen en bildbehandlingsfråga. Om du tittar i en refraktor så blir bilden upp och ned.

Ang min optiska setup så har jag tvättat optiken, annars ingen skillnad alls mot tidigare bilder. Se mitt första inlägg för fler detaljer om optiken. Det var något längre brännvidd denna kväll på teleskopet, vet inte om det kan ha någon praktisk betydelse egentligen.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe!
Nej inget upp o ner, men är kanske bara det eftersom fläcken normalt brukar vara nedåt på alla bilder blir det lite svårare när man skall jämföra med andra bilder. Hur ser det ut från ekvatorn egentligen? Provade med CdC men lite för dålig upplösning för att jag skulle se ordentligt. Månen blir ju i varje fall lite lustig.

Här blev det förvånande nog ganska klart ikväll, testar o fotar på några nya objekt som är på väg upp. Autoguidningen sköter sig fint ikväll men inte riktigt mörkt, ja det är det ju aldrig här men det kan vara lite bättre i varje fall. Men månen snart nere antar jag, kan inte se den härifrån.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by jwarell »

Gött å se Stoffe, riktigt snyggt!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by vroomster »

Sjukt fin bild igen. Du sätter ribban för oss andra att nå upp till vilket är riktigt kul. Sedan att du delar med dig av hur du gör är toppen.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by jwarell »

AstroFriend wrote: Nu är jag nog lite oförskämd, men skall fläcken verkligen vara på ovansidan? Beror väl lite på var man befinner sig på detta jordklot, men känns lite förvirrande för en norrbo, jag tror i varje fall fläcken sett härifrån är på undre sidan. Men svårt i dessa internationella tider där man har kontakt tvärs över jordklotet.

Lars
Det finns förstås inget upp och ned i rymden ;) Traditionellt har det dock varit så att planetteckningar nästan alltid visades med S uppåt och p (preceeding, ledande randen, dvs väster på himlen) åt vänster, eftersom det är den bilddorientering man har i en Newton eller refraktor/SCT (utan diagonal) på norra halvklotet (jämnt antal optiska reflektioner).

Att det blivit lite si och så med bildorienteringar sedan planetfoto blivit populärt tror jag beror på att den visuella traditionen har försvunnit.

Så jag röstar på att vi som planetfotar försöker behålla orienteringen S uppåt, W vänster.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Johan.
När jag fotar deep sky eller försöker kanske jag skall säga eftersom det är lite knepigt från balkongen. Då har jag alltid kameran orienterad med långsidan efter ra axeln. Försöker att ej spegelvända bilden så att den blir såsom vi skulle se den utan teleskop om vi kunde. Skulle kännas konstigt att visa en vidvinkelbild på en stjärnbild spegelvänd, varför ändra på det bara för att objekten blir små.

Som astronom blir ju det förstås ett helt annat tänk och att få en kontinutet med det tidigare.

Har nu alltid bara fotat österut, den dag jag kan rikta teleskopet även västerut får jag fundera hur jag hanterar bilderna. Rimligen roterar jag bilderna. Teleskopet kommer ju i det fallet ha gjort en meridian flip och därmed roteras det ju 180 grader. I vissa fall kanske man följer ett objekt över meridianen även om det känns dumt med de problem som uppstår.

Nu avvek jag från Stoffes spännande tråd med Jupiter. När jag sitter vid datorn lägger jag över den här till en annan tråd med lite fler funderingar. Så vänta med kommentarer tills den är på plats så vi inte förstör för Stoffe.

Här fortsätter den nu ganska förvirrade orienteringsdiskussionen efter ytterliggare funderingar:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=11827

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack för alla kommentarer ang min bild. För mig är planetfotografering något som jag tycker är väldigt kul :good:

Jag hade det som Johan Warell beskriver sitt inlägg i tankarna när jag publicerade min bild. Visst går det att vända en planetteckning efter att den tecknats men jag ser inget fel på något sätt att publicera min bild på det här viset. Om teleskopet gör en pir-flip så vänds bilden upp och ner på själva kameran, men inte visuellt.

Ang orientering så bifogar jag denna bild från röd kanal, jag linjerar alltid upp kameran på det vis att långsidan av den rektangulära bildsensorn är parallell med teleskopets långsida. Anledningen till det är för att då fungerar guidningen korrekt. Det blir för mig bara en massa krångel att inte ha RA och DEC upplinjerade på samma sätt som kameran. Dvs DEC upp och ner och RA åt vänster och höger i min bild. När man sedan kompilerar bilderna i WinJupos så vänds bilderna automatiskt "vågrätt". Som synes så "lutar" Jupiter på mitt råmaterial.
Attachments
2016-03-11-2224_5-R-7_g3_ap47_Resample20.jpg
2016-03-11-2224_5-R-7_g3_ap47_Resample20.jpg (73.49 KiB) Viewed 3167 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by utas »

Hej, Stoffe!

En halvsuddig bild blev till ett ypperligt resultat!
Skönt att du fick ordning på debaclet med winjupos, det blev en högst påtaglig skillnad till det bättre!

//Roger
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Hej Roger!

Ja det med mätningen borde jag ha tittat på noga eftersom det står att norr var åt söder när jag tillämpande F11-tricket. Men nu är det åtminstone löst :good: Tack för en fin kommentar oxå :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.