M51 Malströmsgalaxen - Magnus Edbäck

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

M51 Malströmsgalaxen - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: 29*4min
Fotograf: Magnus Edbäck
Teleskop: Skywatcher 150PDS
Kamera: Canon 40D Full Spectrum
Kommentar: M51 från igår. Vad är det som gör att mina stjärnor spretar en del åt vänster? Kollimering, guidning eller fokus? Grafen från PHD blir ju inte perfekt direkt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Även om nu stjärnorna inte är perfekt runda tycker jag du fått till en jättefin bild på detta svåra objekt.

Är nog för lite information för att kunna svara på den frågan varför stjärnorna inte är runda. Så där brukar mina stjärnor bli när autoguidningen inte är perfekt, speciellt ihop med dithering. Kan ju också vara att optiken inte är rätt justerad eller något som går fel i stackningen.

Du kanske inte har autoguidning, är polinställningen rätt?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Magnus Edbäck

Post by Tompa »

Fin bild Magnus! Sköna färger och varsamt behandlad.

Jag tror att det kan bero på att kameran inte sitter helt vinkelrätt, nere i högra hörnet har du inte samma form på stjärnorna som i övriga bilden. Hade det varit guidningen borde alla stjärnor få samma form.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Tack Lars & Tomas..

Polinställningen tror jag ska vara ganska skaplig, men visst får jag kompenserar lite i dec till och från.
Men det som känns som största problemet med autoguidningen är att jag har ganska mycket backlash i just DEC, så när den behöver korrigeringara i DEC tar det lite för lång tid. Framför allt när korrigeringarna byter riktning. Kanske ska köra med lite felaktig polinställning så att den "bara" behöver kompensera DEC åt ett håll så att säga, eller tänker jag fel där?

Provade för övrigt just dithering på denna (Tack för tipset Lars). Tekniken har helt klart potential vad jag förstår, men tillsammans med BackyardEos flyttade den sig endast 4-5 pixlar nu, måste kolla vidare på inställningarna. Ska kanske prova att bara köra dithering i RA eftersom guidningen i DEC är lite sämre.

Vad gäller om bildsensorn är vinkelrät eller inte vet jag inte hur jag ska kolla riktigt, men visst kan det vara så.
Men jag ser precis som du säger att stjärnorna ser olika ut beroende på var på bilden man tittar.
Orginalfokuseraren är ju inte av bästa modell heller precis, den flexar en hel del.

Såg nu idag att kollimeringen inte var helt perfekt (säkerligen en del av boven denna gång), måste ta för vana att kolla den före varje pass. Tycker att man är så varsam när man flyttar den, men det kanske är temperaturen som spökar. Kollimerar medhjälp av webkamera, och laser med en 2x barlow. Den tekniken känns skapligt exakt.

Finns det nått sätt att kollimera med DSLR på plats?



Mvh
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Hej Magnus.
Glappet i dec. För vissa riktningar räcker det med lite obalans för att lösa det.

I mitt fall och dithering och färgkamera uppskattar jag att jag har ca 10-20 pixlar förflyttning (avläst i DSS). Det här är verkligen en perfekt metod verkar det som hittills.

Se min hemsida där det finns lite fler tips.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Så här är mina inställningar i de två program som styr ditheringen.

APT, Dithering Distance=3

PHD2, Dither Scale=2

QHY5 guide camera, pixelsize =5.2my

Guide telescope focallenght =682mm, (off-axis)

Andra kombinationer av kameror och monteringar ger andra värden för att få samma förflyttning.

Det ger förflyttningar på ca 0 till 20 pixlar och verkar vara lämpligt för en färgkamera med Bayerpattern filter, har jag 0 till 10 pixlar i förflyttning reduceras inte de heta pixlarna tillräckligt. När du stackar i DSS kommer det upp en tabell där bland annat förflyttningarna i x och y led framgår som vägledning.

Enligt andra här är det för en monokrom kamera lämpligt med 0 till 10 pixels förflyttning.

Men har man kolumn mönster (static column pattern) eller andra mer komplicerade statiska störningar från sensorn får man antagligen öka på ordentligt mycket mer.

Det är annars fördelaktigt att inte ha större förflyttningar än nödvändigt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”