M51 Malströmsgalaxen - Cristofer Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

M51 Malströmsgalaxen - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: L: 90 RGB: 45/kanal
Fotograf: Cristofer Eriksson
Teleskop: TS80 f/6 triplet
Kamera: Starlight-Xpress SXVR-H694
Kommentar: En bild jag är både nöjd och missnöjd med. Bakgrunden är lite flammig och så störs bilden av vertikala linjer. Inga darks, flatsen blev väldigt konstiga och jag har använt Pixinsights "bakgrundsfixare" (DBE). Skärpan i galaxen är jag dock nöjd med, med tanke på att det är bara en 80 mm tub. Helt och hållet bildbehandlad i Pixinsight, 3 minuters subbar, RGB bin2

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M51 Malströmsgalaxen - Cristofer Eriksson

Post by Peter R »

Hej Cristofer,
jag tycker att det är en ursnygg bild på M51 :good:

Jag testade att köra med Noel Carbonis action "Vertical banding noise reduction" i "Astronomy Tools" för Photoshop och tycker att det effektivt reducerade dina bandningar.
Personligen störs jag inte av bakgrundsflammigheten men även den går att reducera eller elliminera med en kurva i Photoshop som har följande utseende
Skärmavbild 2016-03-05 kl. 18.36.35.png
Skärmavbild 2016-03-05 kl. 18.36.35.png (85.53 KiB) Viewed 3678 times
På din upplagda jpegbild är det väldigt känsligt för hur man placerar dessa punkter för att inte ta bort något av stoftmolnen men det finns kanske mera spelrum på en 16-bitars originalfil.

Mvh

/*Peter R
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Cristofer Eriksson

Post by AndreasW »

Hej,

Jättehärlig bild. När man ser den önskar man att man hade en mer "galaxfotolämplig" utrustning :D
Om du följer Peters råd för att städa bort vertikala linjer etc så blir det en toppbild.'

mvh

Andreas
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Cristofer Eriksson

Post by mikaelanderlund »

Fantastiskt fin och ett härligt djup!

Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M51 Malströmsgalaxen - Cristofer Eriksson

Post by Martin F »

Jag tycker inte Carbonis banding reduction funkar alls på mina bilder. Däremot Canon Banding Reduction i Pixinsight.

Väldigt fin bild! :)


Sent from my phone using Tapatalk
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Tackar för alla kommentarer och tips.

Jag tycker Pixinsights canon banding reduction inte fungerar bra, tycker den sabbar andra saker i bilden, och då måste man hålla på med masker. Det är enklare i photoshop där man kan "måla" på ett annat sätt, och använda t ex history brush. Jag har ju Astronomy Tools, fast nu när man snöat in på Pixinsight så har man knappt rört photoshop på senaste tiden.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M51 Malströmsgalaxen - Cristofer Eriksson

Post by Martin F »

Ja, CBR kan sabba vissa bilder helt och hållet. Jag har ännu inte lärt mig se något samband. Oftast funkar det dock bra.


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M51 Malströmsgalaxen - Cristofer Eriksson

Post by Präriefoten »

Fantastiskt behaglig bild att titta på. Skarpa små stjärnor, massor av svaga galaxer och ett huvudobjekt med fina färger och skärpa.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5

Return to “Bilder”