M31 Andromedalaxen - Mikael Wahlberg

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

M31 Andromedalaxen - Mikael Wahlberg

Post by micke187 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedalaxen
Exponering: 38*50 sekunder 30*50 dark
Fotograf: Mikael Wahlberg
Teleskop: Skywatcher evostar 80 ED
Kamera: Canon 1200D
Kommentar: Märker att man är nybörjare på detta men det går framåt sakta men säkert.skulle valt lägre iso men det glömde man ju helt bort.av 50 st bilder kunde ja ha användning av 38st pga kraftiga startrails.men för å vara ny på detta är ja mer än nöjd med denna bild.denna är dock i svartvit ska försöka mig på å ge lite färg längre fram om man kommer in i bildbehandlingen lite bättre.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromedalaxen - Mikael Wahlberg

Post by AstroFriend »

Hej Mikael!
Den är inte dålig, du har ju tydliga stråk i armarna och satellitegalaxerna syns ju bra. Många använder väldigt höga ISO tal på sina DSLR kameror, själv på min Canon 6D brukar jag hålla mig på ISO800 så man behåller dynamiken, visserligen kan man kanske få ut något extra om man ökar på till ISO3200 men det krävs ju bra mörk himmel om man skall få ut något av det och inte så kul med urfrätta stjärnor men beror ju lite på omständigheterna och vad man är ute efter.

Vad har du för program när du kalibrerar och editerar bilden?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M31 Andromedalaxen - Mikael Wahlberg

Post by micke187 »

Tack Lars ja man ska vel inte klaga på när det är andra gången man är ute å fotat.Är lite synd att monteringen inte är nå värst bra på längre exponeringar är nästan så man får hålla sig runt 30sek ändå med bibehållen iso annars får man ju kasta nästan hälften av bilderna pga dålig följning.himmlen var väldigt mörk å fin vid tillfället iaf enligt mig. Jag använder mig av deep sky stacker sen in i fitswork.har stora problem med bruset när man tar fram färgerna men går över till svartvit är de inte lika illa dock.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromedalaxen - Mikael Wahlberg

Post by AstroFriend »

Kan förstå att trackingen är ett problem, din 80ED har väl ganska lång fokallängd och kameran små pixlar. 30 sekunder är kort och det är nog svårt att undvika färgbrus. Att tänka på är att olika ISO inställningar inte fångar olika många fotoner, precis detsamma, bara förstärkningen som ändras och taket där det klipper. Men du kan ju alltid ta fler subbar, det tar ned bruset men du får inte fram de riktigt svaga detaljerna eftersom utläsningsbruset från kameran kommer maskera de.

Du kanske har någon bra telefoto objektiv du kan testa med, ljustarkare och kortare brännvidd? 200mm kan fungera bra för M31.

Beror en del av startrails på inexakt polinställing kanske?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M31 Andromedalaxen - Mikael Wahlberg

Post by micke187 »

600mm är den på så de kanske är lite lång å börja med när man tänker efter hehe.å kameran är ju en instegsmodell så antar den är mycket mer känslig för brus än dyrare kameror.jo precis de blir liksom att mitten på galaxen blir överexponerad också när isot är högt ställt med.ska pröva med lägre exponeringstid och lite fler subbar som du säger.nej tyvärr har ju inget mer än detta teleskop så är lite fast än men de blir ju att utöka utrustningen till efter sommaren hade ja tänkt. Nej polinställningen har ja hyfsad bra koll på det är monteringen som är bekymret.
Annars skulle vel alla bilder ha startrails om inte polinställningen är rätt ? Det är som att de går som i vågor ena stunden jättebra sen dippar det å efter några exponeringar senare blir det bra igen.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromedalaxen - Mikael Wahlberg

Post by AstroFriend »

Jag har 680mm så ganska likt ditt. Jag har det monterat på en EQ6 och det blir inte riktigt bra om jag inte autoguidar. Finns det möjligheter att montera på en guidekamera på din montering tro?

Andromedagalaxen är svår med sin stora dynamik. Du kan ju prova med en kombination av 30 sekunder och 120 sekunder om du kan lösa trackingen på monteringen.

Canon 1200D tror jag inte skiljer mycket från de dyra modellerna. Så där ligger nog inte problemet, den gamla 1100D var ju en kamera som rekommenderades mycket för sitt pris prestanda. Och 1200D skiljer nog inte mycket från den.

Man bör ju inte fota objekt som ligger under 45 grader så att man inte "ser" igenom för mycket luft och det mesta av ljusföroreningarna ligger ju också nedtill.

Inställningar att prova:
Mirror lock
Raw
ISO800, 1600
Noisereduction off

Försök också att stänga av så mycket som möjligt i kameran för att dels spara batteri men också att inte värma upp den i onödan, det ger mer brus. Stäng av display, liveview och liknande. Just liveview är helt förödande.

Du kan se kameratemperaturen i EXIF datat, bör inte överstiga omgivningstemperaturen med mer än 6 grader.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M31 Andromedalaxen - Mikael Wahlberg

Post by micke187 »

Okej jo förstår att autoguidning är nästan ett måste för långa exponeringar å de har ja redan på inköpslistan :)
Jo det har ja förstått och så är den såpass stor så den knappt fick plats i bilden.så antar att det behövs mycket bättre följning på m31 för att alla detaljer ska komma med bättre.
Okej har nästan alltid trott att ju dyrare ju bättre fast är nog hur man använder grejorna rätt blir de bättre antar ja:)vid tillfället låg m31 ganska nära den gränsen men tyckte den va rätt högt ändå och är långt utanför stan så mörkt är det med.
Temperatur är nog något ja aldrig tänkt på nämnvärt mycket men där är de nog något jag får tänka på :)Å ja kör kameran genom backyard eos i datorn så ingen display är på den är avstängd.
Måste tacka för alla tips så de får nog bli att göra en checklista till nästa gång det blir läge :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8

Return to “Bilder”