Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by AndreasW »

Hej,

Måste också kommentera denna superbild, bland de snyggaste jag någonsin sett!

mvh

Andreas
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Yquem »

Wow! Mycket imponerande, och vacker bild!
Vilket program använder du för att skapa dina panoramor?
/Anders
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Init4theimaging wrote:Hej Jörgen.

Tack för ditt svar.
Jösses, det kan man verkligen kalla panorama!! Grymt :good:

Gluggen får jag nog ta och införskaffa. Har inte gett upp ide´n om en starscape vid ales stenar trots att där brukar vara väldigt blåsigt och ljusförorenat. Min 16mm f/2 funkar mycket bra till landskap men stjärnor blir starkt komatiska utåt kanterna..
Det där programmet verkar inte heller dumt. Jobbar det i 16bit?
Det jag har i datorn nu är minst sagt tungjobbat och grejar bara 8bit och sida vid sida...

Mvh,
Daniel
Ja det är en riktigt bra glugg som jag kan rekommendera. Dock har Samyang tidigare haft lite problem med detta objektiv och en del har fått byta 1 och 2 och 3 gånger innan de fått ett bra. Men förhoppningsvis har de lite mer ordning på sakerna nu.

Ang din koma så kör lite mer överlapp i panoramat så att du får bort det värsta. Fungerar den att köra på f2 eller måste du blända upp något?

PTGui jobbar i 16bitar så det är lugnt på den fronten
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

AndreasW wrote:Hej,

Måste också kommentera denna superbild, bland de snyggaste jag någonsin sett!

mvh

Andreas

Tack Andreas :D
Yquem wrote:Wow! Mycket imponerande, och vacker bild!
Vilket program använder du för att skapa dina panoramor?
/Anders
Tackar!

Jag kör först en grundjustering i lightroom innan jag exporterar dem som TIFF och tar in dem i PTGui för sammanfogning. Efter det så är det lite pill i photoshop för sista justeringarna.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Zodiakalljus - Jörgen Tannerstedt

Post by Init4theimaging »

Hej Jörgen.

För vanligt foto funkar gluggen riktigt hyggligt på f/2 men på stjärnor får man blända ner till f/4, och även då blir det användbara fönstret lite för litet, för att inte tala hur mycket längre exponerings tid som krävs...

Kan ju hoppas att de bättrat sig. Samyangs svajiga kvalitet är tyvärr välkänd (inte bara 24:an) och jag får kanske börja tråka fotohandlarna redan nu om jag ska vara säker på att få fatt i ett bra ex innan hösten :D

Mvh,
Daniel