Månen - mosaik - Andreas Wikström

Bilder från galleriet
Post Reply
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Månen - mosaik - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen - mosaik
Exponering:
Fotograf: Andreas Wikström
Teleskop: Skywatcher Skymak 127
Kamera: EOS 600D
Kommentar: Testade min Skymak 127 på månen för första gången. Tog några olika utsnitt utan att ha någon egentlig plan. Det var först när jag processade bilderna som jag såg att de överlappade och att det gick att sätta ihop dem. När man insåg det ångrade jag att jag inte tagit lite fler utsnitt så att man fick med hela månen (fick dock ett nytt försök igår kväll och då lyckades jag förhoppningsvis få med hela månen). Varje ruta filmad i ca 1 minut. Därefter stackning i Autostakkert2 och efterprocessning i Astra image/PS. Brännvidd ca 1500 mm

Image
Klicka for att se stor version av bilden
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Månen - mosaik - Andreas Wikström

Post by bjorsa »

Fin skärpa du fått och brusfritt provade själv häromdan men bidde inge bra alls men får göra nya försök och kanske man skall prova den där autostakkert2 istället för registax6 är autostakkert2 bättre ?
Filmar du med canons filmläga och får en mov film eller kör du med eos camera movirecorder https://sourceforge.net/projects/eos-movrec/
där man även har zoom 5 * och spar i avi ?
mvh/bjorsa
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Månen - mosaik - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

bjorsa wrote:Fin skärpa du fått och brusfritt provade själv häromdan men bidde inge bra alls men får göra nya försök och kanske man skall prova den där autostakkert2 istället för registax6 är autostakkert2 bättre ?
Filmar du med canons filmläga och får en mov film eller kör du med eos camera movirecorder https://sourceforge.net/projects/eos-movrec/
där man även har zoom 5 * och spar i avi ?
mvh/bjorsa
Hej o tack,

Körde Registax tidigare men har nu gått över till Autostakkert2, tycker den är snabbare och smidigare än Registax.

Bilderna till denna Mosaik körde jag i filmläge. På 600D finns en smidig zoomfunktion, med 3x zoom då man får en full HD film av centrala delen av sensorn, den fungerar bra tycker jag (dessvärre tror jag Canon strök denna finess i senare modeller). Har även kört kameran via APT och då fångat Liveviewbilden i 5x förstorning. Då har bilden dock inte lika hög upplösning (1024x655 pixels mot 1920x1080 när man filmar).

mvh

Andreas

Return to “Bilder”