M51 Malströmsgalaxen - Magnus Edbäck

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

M51 Malströmsgalaxen - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: 17*4min
Fotograf: Magnus Edbäck
Teleskop: Skywatcher 150PDS
Kamera: Canon 40D Full Spectrum
Kommentar: Ett försök på den populära M51.

Har precis pillat bort ir-filtret på min gamla Canon 40D och här är ett första test.
Skywatcher 150pds, på EQ5 pro.
Orion guide tub med ASI 120MM.
IDAS LPS-D1 filter och skywatcher komakorrektor.
17st subbar á 240sec ISO 800, sensor temp på ca: -4. Var kring -14 i Borlänge vid tillfället.
Dark, flat och bias. Stackad i DSS och behandlad i Pixinsight.

Förhållandevis nöjd med en så pass enkel utrustning på en plats med ganska mycket ljusföroreningar.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Hej.
Ja den har blivit väldigt bra tycker jag. Är inte så lätt med små teleskop. Jag har också tagit någon bild på den men precis som du under kraftiga ljusföroreningar. Min bild ser inte lika bra ut som din. Skulle vara kul att testa igen skall kolla om den syns i min lilla lucka från balkongen.

Du verkar ha ganska hög temp på kameran. Om du styr den från datorn stäng allt som inte är nödvändigt. Display, endast raw,osv. Och inte använda livefunktionen, det tar lång tid för kameran att svalna efter det.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

AstroFriend wrote:Hej.
Ja den har blivit väldigt bra tycker jag. Är inte så lätt med små teleskop. Jag har också tagit någon bild på den men precis som du under kraftiga ljusföroreningar. Min bild ser inte lika bra ut som din. Skulle vara kul att testa igen skall kolla om den syns i min lilla lucka från balkongen.

Du verkar ha ganska hög temp på kameran. Om du styr den från datorn stäng allt som inte är nödvändigt. Display, endast raw,osv. Och inte använda livefunktionen, det tar lång tid för kameran att svalna efter det.

Lars
Tackar för kommentaren Lars.

Tyckte också att tempen var rätt hög på sensorn, men jag noterade att den steg ganska mycket under själva exponeringen.
Första bilden som togs var tempen -11 grader, sedan gick den upp till -4 för resten. Och mellan och under exponeringarna är inget "onödigt" aktiverat i kameran.
Ska försöka pilla in en kopparplåt med ett peltierelement på tänkte jag. Den har ju några år på nacken så det får gå lite som det går.

/Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Min gamla Canon 5D brukade ligga 3-4 över omgivningen. Min nya Canon 6D ca 6 grader över omgivningen. Olämplig inställd är det inga problem att få den ligga 20 grader över omgivningen.

Egentligen är det nog inte sensorns temperatur utan kamerahusets. Men får det gå tillräckligt länge så kommer kameran i termisk jämvikt och temperaturen blir ganska rätt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”