Leo Triplet - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Leo Triplet - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: Leo Triplet
Exponering: 9x300s Lum
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Teleskop: Tv-NP101is
Kamera: QSI582WS
Kommentar: Hej,

Glapp i spegel teleskopets första vettiga bild. Har fått ihop det mesta, gjorde fasta ringar till guide tuben i trä (plyfa med dos såg), sitter som bara den. Kom in ett moln som gav en nästa perfekt serie flats som gick att använda. Med lite analys verkar tuben ha FL=748mm F-tal=3.74 och 1.49"/pixel.
Satte dit en sekundär med 89mm storaxel mycket sekundär för 200mm primär. Vinjetering ja men går att hantera med flats. 2,5" tums TS Wynne korrekor på 2.5" Moonlite med motor. Kollimering behöver finjusteras, måste göras med hjälp av kameran om man inte skall riva korrektor och kamera. Tror jag kan ta det bara på primärjustering.

Har haft teleskopet stående i 1 år innan jag fick tid att byta, men nu är det gjort och jag är igång

M.v.h

LG

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Leo Triplet - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lazze »

Det ser ju riktigt bra ut :good:

Det finns tendens till lite diamantform på stjärnorna och det känner jag väl igen från min egen reflektor med Wynne-korrektor och det måste bero på att något i optiken är lite klämt men frågan är vad. Jag har inte hittat det på mig egen, ibland undrar jag rent av om det är korrektorn som sitter för hårt fastspänd.

I vilket fall har du fått en riktig ljushink som verkar kunna leverera riktigt bra Deep-sky bilder. Vad är det för märke på den?

/Lasse
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: Leo Triplet - Lars-Gunnar Wässing

Post by jörgen_jo »

Hej!

Fin detaljrik bild på ett intressant objekt.

Med vänlig hälsning
Jörgen
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Leo Triplet - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack skall ni ha.

Tuben heter ONTC808 (8 tum) F4 och är byggd av TS service i Tyskland, en tjock kolfibertub som man kan konfigurera lite efter behag (och plånbok). Jag använde olika simuleringsprogram för att få fram någon vettig kombination för QSI kameran jag hade innan, det gäller att hålla vinjetteringen stången genom alla trånga optiska passager, filter inte minst och korrektorer som kostar skjortan. Kör lite typ systemtest nu och kollar kabelhäng mm. Gjorde en dagghuv av ett liggunderlag samt satte ett värmeband i jämnhöjd med seundären, ingen imma ännu i alla fall. Tubringarna som kom med var gjorda i tjockt plyfa trä, skeptisk först men dom är lätta och har en bra bett.

M.v.h

LG
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Leo Triplet - Lars-Gunnar Wässing

Post by AstroFriend »

Hej Lars-Gunnar!
Vilket lyckat försök, måste kännas som en bra investering. Du verkar ha valt väldigt vettiga komponenter. Framförallt en tillräcklig sekundär för att nå astrograph prestanda vid de f-talen samtidigt som ett stort fält krävs. Det blir ju tyvärr en del neg bieffekter när man blockerar så stor del av de centrala delen men det ligger ju i spegelteleskopets konstruktion och stora refraktorer har man ju inte råd eller plats för.

Har nu inte provat med värmeband på en Newton. Men de flesta som måste ta till det brukar sätta det direkt på primär spegeln fast kanske oftare direkt på sekundärspegeln eftersom den verkar vara mest känslig för kondens.

Leo tripletten är ett spännande objekt, får se om vi far till landet någon gång och försöker få upp värmen där, då kunde man ju testa den. Sedan gäller det bara att få det sammanfalla med klart väder.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”