Om θ (uttalas täta men stavas theta) är stor är fokaltalet hos teleskopet lågt. Dvs ett snabbt teleskop och då får man en brant infallsvinkel. Om störta möjliga vinkel bestämts av f-talet som du angett till f/3,5 så går vinkeln att räkna ut med lite geometri/trigonometri. Om vi bestämmer att teleskopet ska ha 800 mm brännvidd vid f/3,5 så blir ljusöppningen 228,571428571 för att använda alla decimaler, rundar av gör vi i svaret. Om vi tänker oss en rätvinklig triangel med kateterna 800 respektive 228,571428571 så kan vi räkna ut vinklen med tangens. Tan θ = 228,571428571/800 = 0,27818549. Dvs 28 grader om vi använder två värdesiffror.
Svaret blir då att infallvinklen får max vara 28 grader.
Robert Habolin skrev:linux? cool! hur funkar det med astro grejer?
Jodå, sådär. De flesta program verkar finnas. Det finns liknande verktyg som Maxim DL men som heter Indi/Ekos och det har nyligen kommit ett nytt program för Linux/MacOSX som heter Oacapture för oss planetfotografer. Det fungerar mycket bra. Sedan funkar Registax och Photoshop genom Wine, ytterligare program som finns för Linux är Iraf, Pixinsight, Gimp (som nu mer hanterar 32 bits filer), VXAstrocapture (vilket får anses för gammalt nu med 5 år på nacken). Sedan finns det faktiskt en astrodistro som är rätt så häftig. + En rad andra program som jag varken testat eller vet vad de heter. Jag kör Windows 7 och Linux Mint i dualboot på både min laptop och min stationära burk. Andra datorer som jag har kör endast Windows 7 eller endast Ubuntu Linux så det är lite olika. Nån burk har jag FreeBSD på till och med. Jag har ingen Mac kvar längre, jag har haft både Imac och Mac LC (pizza boxen). Men Linux är det operativsystem som jag kört längst.