Månen Månen - Johan Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Månen Månen - Johan Eriksson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen Månen
Exponering:
Fotograf: Johan Eriksson
Kommentar: Bilden tagen genom ett 25 mm Plösselokular och maximal vidvinkel på kameran

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Johan,

Riktigt bra skärpa på dina månbilder.
Gratulerar!

"De blå trollen" (som Bengt uttrycker det) längs månens kant kan du få bort ganska enkelt med lite bildbehandling.

Detta lovar gott! Lycka till!

Bästa Hälsningar

Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ja, jag håller med. Bra bilder på månen. Jag tror att den blå kanten är orsakad av okularet. Kanske ett annat okular ger lite mindre blått?
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Fin skräpa på månen och som LAsse säger så kan blåa kanten vara orsakad av okularet.
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Tackar för alla fina kommentarer. De två nattbilderna är samma som jag publicerade på gamla Astronet. Jag tror även att kameran bidrar med de blå kanterna. Jag har sett samma effekt på dagtidfoto (utan okular) med kraftiga kontraster men en del kommer troligen från okularet. Det skulle vara kul att testa med ett högkvalitetsokular som jämförelse.

Fokuseringen har gått till på så vis att jag har ungefärligt fokuserat med teleskopet och sedan använt kamerans autofokus vilket fungerar bra. Bilden från 05-05-14 är dock manuellt fokuserad (kameran på oändligheten fokusering med teleskopet).

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80

Return to “Bilder”